Hur hade ni gjort?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare jordgubba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 826
J

jordgubba

Jag har en unghäst på 3 år som är gallig i ett bakben. Han har varit det sedan han var 4 månader. När han föddes hade han väldigt långa ben och verkade inte riktigt ha rymts i mammas mage. Han trampade igenom ordentligt i kotan på ena bakbenet och det andra bakbenet vred han när han gick. Detta gick till sig efter några veckor. Han fortsatte dock vrida ena bakbenet (hoven) när han gick i några månader. Dock verkades han regelbundet och hoven hölls rak. Som sagt gick det till sig efter några månader.

När han var 4 månader svällde kotan upp på höger bakben. Vi misstänkte en vrickning och gjorde något väldigt dumt, vi smorde på kylbalsam. Detta gav en blister effekt och han fick små rugor över kotan. Han blev inte bättre och när veterinären kom ut 2 dagar senare konstaterade denne en infektion i kroppen. Lill-killen fick pencillin och blev bra. Dock var kotan något tjockare i ett par månader till (dock ej jätte tjock). Efter det har han varit gallig i bakbenet.

Eftersom det har gått så lång tid och gallorna inte försvunnit funderar jag på att ta in honom på klinik och röntga och göra ultra ljud.

Hästen har aldrig haft problem i bakbenet, inte varit halt, öm, haft rörelse störning osv. Jag har rådfrågat min vet och andra kloka gamla hästkarlar och alla tycker de att jag gör en höna av en fjäder.

Så, hur skulle ni göra? Åka in till klinik och undersöka eller vänta och se vad framtiden utvisar?

Mvh Jordgubba

Sv: Hur hade ni gjort?

Jag hade åkt och fått röntgat det, det kan ju vara en lös benbit (de kan bli galliga av lösa benbitar).
Är det så att det är en lös benbit kan det ju vara bra att ta bort den så fort som möjligt, så du slipper "ställa av" sen när du ska börja träna hästen!!

Sv: Hur hade ni gjort?

Jo, jag har förstått att de kan bli galliga av "lösa benbitar". Men vet kollade benet och tyckte att gallorna inte satt så till att det skulle vara det. Men det vet man ju inte fören man röntgat :)

Vet pratade dock om något som kallas ringband(?). Han förklarde det som så att hästar har ett ledband som sitter runt kotan och om hästen får en smäll, kan en liten skada uppstå på detta ledband och ge ärrbildning. Denna ärrbildning kan ge gallor. Detta kan endast konstateras med ultraljud.

Kom gärna med fler synpunkter!

Mvh Jordgubba

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 206
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 249
Senast: Centaur
·
Hästvård I början på mars fick min häst ett tjockt bakben. Svullnaden var hård och gick över kotan och ca 15 cm upp både från sidan och fram och...
Svar
3
· Visningar
1 138
Hästvård Det känns som att jag i princip bara startar trådar om sjuka hästar här, men just nu är det så mycket problem. För det första vill jag...
Svar
2
· Visningar
892
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund
  • Kattbilder #10