Hur hade ni gjort??

Ida_79

Trådstartare
min Valack har nu inte ridits på 6 veckor,bara gått i på bete o haft det bra! Innan han släpptes på bete var han i full kondition o tävlades!! Nu ska han igång igen.. Hur hade ni lagt upp träningen?? Skritta i ngn vecka innan man travar osv?? Han har aldrig vilat så här mkt så därför jag undrar lite över era funderingar!!

En bild på hur han såg ut innan betet!!

JNIRIMMRONJQF0.jpg

Och så här ser han ut nu!!!

JNIQEPMNPOMOE4.jpg

Sv: Hur hade ni gjort??

ojsan sorry,trode det tillhörde gnägg!! Enu en gång fölåt.. lär mej visst aldrig

Hur mycket kondition hästen tappat beror lite på hur beteshagen såg ut. Om det är en stor hage med mycket nivåskillnader brukar hästarna inte tappa mycket alls. Då får de så mycket träning i hagen att det mesta finns kvar. Har varit med om att hästar varit i bättre kondition efter bete än innan t o m.
Men hästen har ju inte haft ryttare på sig på ett tag så rid framför allt inga långa pass i början utan rid korta stunder. Var lyhörd för hur hästen reagerar och se till att sluta rida innan hästen blir riktigt trött. skritt, lugn trav, uteridning med enklare klättring, övergångar skritt/trav, är bra startridning. galoppen kan du vänta lite längre med. Svårt att ge ett så här generellt svar när jag inte sett hästen irl. men ungefär så här skulle jag gjort.

Hur mycket kondition hästen tappat beror lite på hur beteshagen såg ut. Om det är en stor hage med mycket nivåskillnader brukar hästarna inte tappa mycket alls. Då får de så mycket träning i hagen att det mesta finns kvar. Har varit med om att hästar varit i bättre kondition efter bete än innan t o m.
Men hästen har ju inte haft ryttare på sig på ett tag så rid framför allt inga långa pass i början utan rid korta stunder. Var lyhörd för hur hästen reagerar och se till att sluta rida innan hästen blir riktigt trött. skritt, lugn trav, uteridning med enklare klättring, övergångar skritt/trav, är bra startridning. galoppen kan du vänta lite längre med. Svårt att ge ett så här generellt svar när jag inte sett hästen irl. men ungefär så här skulle jag gjort.

Tack för tipset:bow: Han går i en jätte stor hage,med både skog o ngr backar,mkt blandad terräng. jo det blir korta ridturer!! Han är en sån häst som är väldigt svår att trötta ut,verkligen topp kondis(tänk om en annan hade de) :rofl: Ännu en tack för tipset.. idag kommer han hem,o skor ska på igen..:)

Min 4 åring har gått på 4 veckors semester och jag har börjat sätta igång henne nu. Rider ffa ut med långa skritt pauser och trav ca 30-40min totalt. Inte galopp första veckan ivf. Tycker man märker på hästen hur mycket den orkar. Din häst har ju inte varit skadad och har ju rört sig på betet så jag tycker inte att du bara behöver skritta. Lägg gärna in intervaller i trav och om nån vecka galopp för att öka kondisen.

kl

Själv så skulle jag skritta en eller två veckor i början. Öka successivt och lägga in klättring.
Sedan lägga ij kortare travintervaller och fortsätta klättra, gärna rida i vatten också. Vänta med galoppen lite.
Lycka till!

När jag skulle hjälpa till att få igång min sköthäst så var det mest skritt i en vecka och veckan efter så tog vi korta travpass

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 112
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar