Hur hade ni gjort???

Vala

Trådstartare
Idag har det hänt mig en tragisk sak.
Vala kastade sin bebbe. :cry:

Så nu sitter jag här och funderar på vad jag ska göra med henne?
Tanken var att hon skulle få gå med sitt föl i år och inte göra så mycket mer. Lufsa i skogen lite.

Men nu när hon då redan fått sin bebbe men inte levandes så vet jag inte hur jag ska göra med henne.

Jag tänkte sätta igång henne men jag vet inte hur fort efter detta jag ska göra det.
Känns på något sätt inte rätt mot henne att dra ut henne ens på skogsturer just nu.
Eller är det bara jag som är tramsig?

Jag vågar ändå inte betäcka om i år så hon måste igång för eller senare under våren.
Och som det ser ut nu så är hon fortfarande ganska välmusklad och om jag vill kan jag nog få igång henne ordentligt i tid för tävlingarna.

Behöver lite tips och råd tack....

/

Ann-Sofie

Sv: Hur hade ni gjort???

Vet inte riktigt vad jag skulle göra eftersom jag inte har så mycket erfarenhet om sånt men jag måste väl säga att jag beklagar... :cry: Hoppas det går bättre nästa gång...

Börja att rida du.
Hon behöver 2 veckor för att läkas, sedan så kan du rida.
Det är bra både för henne och dig, så att ni båda får något annat att tänka på.
Hon har nog inte förlorat så mycket i kondition, det var ju egentligen 3 månader kvar.

Tack...jo vi kan båda behöva annat att tänka på.
Just nu känns det inte så hemskt, kommer vara värre när dom andra stona fölar och jag får se deras föl springa omkring.
Eller jag har väl egentligen inte hunnit känna efter än har varit full rulle sen igår när allting började.
Hade en häst med förstoppning i natt och var i stallet till sent med veterinär och så, sen så var det då dags för Vala i morse och veterinär även då.
Och jag har i stort sett inte hunnit med något än fixat med allt runt hennes kastning idag.
Var och lämnade fostret på obduktion och analys.
För att få reda på varför.
Kan vara bra att veta då vi har en häst som är såld och har 2 dräktiga ston till i stallet.
Vi är ju lite rädda att det ska vara virusabort.

Så någon ombetäckning blir det inte i år i alla fall.

Och när någon som du säger att det bara är bra att sätta igång henne tror jag på det för du har alltid vettiga saker att säga.

Så jag får väl ut och tävla med två pållar i år istället för en.

Sen får jag fundera på ombetäckning nästa år.

/

Ann-Sofie

Så otroligt bra att du obducerar fostret :bow: :bow: :bow:

Tänk om alla vore så ansvarsfulla ! (man ser inte annars om det är virusabort, och virusabort är ju anmälningspliktigt)

Om det inte är virusabort och om du kollar upp henne gynekologiskt innan betäckning kan du visst betäcka om i år. Sena kastningar KAN bero på skador i livmoderhalsen, att den inte är stark nog att sluta tätt. Det måste man specifikt känna efter vid undersökningen.

Men är det bara "otur" och man inte hittar någon orsak till kastningen är det bara att pröva igen. Det blir ju nästan ett halvår till betäckningen, det är gott och väl full återhämtningstid.

Finns tecken på låggradig infektion i fostret får du diskutera med veterinär vad det kan bero på och om stoet behöver behandlas inför nästa betäckning.

Men ett "viloår" från betäckning behöver hon egentligen inte. Mattar kan kanske behöva det däremot - fy vad jobbigt det är när det går fel :cry: :cry: :cry:

*kram*

Tim

Tack så jätte mycket. :banana:

För mig är det fullständigt självklart att skicka iväg fostret på obduktion, skulle aldrig klara av att inte göra det.

Jag menar om det nu skulle vara abortvirus kan jag förvarna hingsthållaren.
Då min veterinär sa att hon kunde fått eller haft viruset redan då hon var på betäckning om det skulle visa sig att det är därför hon kastade.

Det är nog mer jag som behöver ett vilo-år. Eller 20!!!

Det var så fruktansvärt när hon skulle föda fram sitt döda foster. :cry:

Så nu är det väl bara att låta henne vila i nån vecka så hon får återhämta sig min lilla pärla och sen sätter vi igång med ridningen igen.
Kan vara skönt att rida på Vala som är så mjuk i munnen varvat med Glampi som ännu inte lärt sig vad detta är.
Han påstår rätt ofta att bettet är till för att hänga sig på. :smirk:

Så jag får väl hitta fram en egen transport på något sätt, så jag kan få med båda älsklingarna på tävling i år.

Sen nästa år har jag förhoppningsvis glömt allt det som hände idag någerlunda och kan leta efter en annan fin hingst som kan få bli pappa till hennes nästa bebbe.

/

Ann-Sofie som är :cry: över bebben men :D för att min :love: vala klarade sig fint

Så ja...då har min häst fått tillbaka sina krafter och sen lite till.

Hon står på karantän nu tills svaren på obduktion är klara.
Och hon har tråkigt, hon har fina dressyr uppvisningar för oss.
Innefattande halter, tölt, trav, galopp och vändningar.

Hon är jätte söt.

Så igår longerade jag henne.

Tror ni jag vågar sitta upp och skritta henne snart???

Känner att hon måste aktiveras eftersom hon är så uttråkad i sin hage.

/

Ann-Sofie orolig för sin Vala

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 443
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 822
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar