Hur hade ni gjort?

J

Joneta

För ett par månader sedan ringde jag vetrinären för att bestämma tid för en vaccinering mot abortvirus. Vi bestämde vid ett, han hade inte sin kalender och var lite osäker på tiden. Jag bad honom att höra av sig i god tid ifall det blev tidigare eller senare. Föklarade att min bebis skulle följa med ut och det krävde lite planering. Vid tidigare möten har han dessutom varit sen, en halvtimme, men oftast mer, utan att höra av sig. Så jag ville också försäkra mig om att jag inte skulle behöva stå och vänta i stallet med min son i en timme. Kan tillägga att jag inte har hästen hemma.

Jag berättade för stallägaren att vetrinären skulle komma; ”Oh vad bra, han måste vaccinera min häst också och kolla det här utslaget.” sa stallägaren. (De känner varandra sedan tidigare.)

Så klart så blev jag försenad dagen då det gällde. (Sonen min skulle inte äta sin lunch då jag planerat.) Jag ringde stallägaren tio/fem i ett och sa att jag kommer om 10 minuter, men om vetrinären hinner komma så han han väl ta hennes häst först. Då får jag svaret; ” Han är redan här.”

På vägen ut till stallet möter jag vetrinären, körandes därifrån. Jaha, han fick ett akut fall, tänkte jag.
Väl framme i stallet (tio över ett), så har min häst redan blivit vaccinerad och betala kunde jag göra nästa gång. Jag frågade stallägaren hur detta gick till. Hon berättade att vetrinären hade kommit tjugo i ett och när han var färdig frågat ifall han kunde åka och hon hade svarat att hon inte visste om jag hade passet med mig eller i stallet. Vetrinären sa att jag kunde betala och få stämpel nästa gång.

Hur hade ni reagerat i mitt ställe?
Hade ni kontaktat vetrinären igen för nästa vaccinering eller valt någon annan?
Hade ni sagt något till stallägaren och vad i så fall?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur hade ni gjort?

Hur hade ni reagerat i mitt ställe?
Hade ni kontaktat vetrinären igen för nästa vaccinering eller valt någon annan?
Hade ni sagt något till stallägaren och vad i så fall?
----------------------------------------------------------------------------

Jag hade kontaktat samma veterinär, dels för att få vaccinationen som gjordes nu ifylld, vilket inte är säkert att någon annan vet gör utan vacc intyg, samt tacka för den schyssta gesten att göra det utan att du var med:)

Jag hade tackat stallägaren för att dom var snälla och ställde upp när du själv blev försenad pga din babys ätande....----

Jag hade blivit lite irriterad och tjurig för att allt missades..

När jag slutat tjura hade jag ringt och bett att få stämpeln nu så det inte glöms bort.

Men det var väl ändå DU som var försenad? Varför skulle du då byta veterinär för detta? :p
Visst kom vet. för tidigt men han åkte ju uppenbarligen därifrån efter utsatt tid (Man själv bör ju vara där en stund innan utsatt tid!). En vaccinering tar inte mer än ett par minuter från billdörr tillbaka till bildörr.

Om det är så att du absolut vill vara med (vilket jag förstår jag skulle inte vilja ha ngt besök av vet utan att vara med!) kan du ju ringa och säga att du ber om ursäkt för att du var sen, men i framtiden skulle du uppskatta om vet. ringer om han kommer dit för tidigt så att du kan hinna dit.

Jag hade reagerat illa på att man häst vaccinerades med abortspruta utan att jag var närvarande!! :mad: Om jag blir sen så ser jag hellre att jag får boka om tiden och i värsta fall betala en slant för att han kom.

Att han kom tidigt hade jag inte brytt mig om eftersom han var där 10 minuter efter utsatt tid. Då du ännu inte kommit åkte han vidare. Logiskt!

jag hade inte reagerat överhuvudtaget?
detta är vanligt, normalt och sen undrar jag varför du måste stå och glo när vet. ger vacc?

Däremot hade jag gärna sett att vet lämnat en faktura.

Jag förstår ärligt talat inte problemet? Stallägaren var ju med, det var inte direkt så att veteinären var ensam i stallet och tog ut hästen för att vaccinera. ring och be att få stämpel och faktura sen är det väl överstökat.

Förstår inte heller problemet, det var väl snällt av stallägaren och veterinären att vaccinationen fixades även om du var sen? Veterinär är ju ett sån´t yrke att det är svårt att passa exakta tider så man får ju nästan räkna med att de kommer en halvtimma innan eller efter. Jag brukar be veterinären ringa då h*n är på väg om jag behöver en mer exakt tid.

jag hade inte reagerat överhuvudtaget?
detta är vanligt, normalt och sen undrar jag varför du måste stå och glo när vet. ger vacc?

Däremot hade jag gärna sett att vet lämnat en faktura.

Fast TS har väl inte skrivit att hon måste vara med och glo :confused: Eller har jag missat någonting?

Jag personligen låter inte vet eller hovis gör något med min häst om inte jag är med, om det inte är akut förstås.

Jag vet inte riktigt var frågetecknet är, hästen är ju vaccinerad - skulle veterinären stå och stampa och vänta på dig hade ju veterinären fått debitera väntetid (som alla andra) och det hade ju säkert inte blivit billigt.

Allt funkade som det ska, veterinären hade överseende med att passet inte var på plats - varför skulle du inte ringa den jättebra veterinären igen?

Jag blev jätteupprörd när jag kom ut och min hästen redan blivit vaccinerad. Dels för att jag inte varit där. Men också för att jag pratade med stallägaren i telefonen och jag tyckte att hon kunde nämnt det då. Eller ringt tillbaka och sagt/frågat ifall det var ok att hästen blev vaccinerad utan mig.
Men jag sa inget till stallägaren då, eftersom jag blev så arg. (När jag tappar humöret håller jag mun, för jag vet inte vad som kommer ut.) (Blev nog arg på mig själv också, eftersom JAG kom försent.)
Och i det stora hela var jag ju tacksom både mot vetrinären och stallägaren som hade fixat det till mig när jag kom försent.
Jag kände att jag överreagerade och det inte var mer med det. Men samtidigt har jag tänkt på det flera gånger sedan dess (det var 2 månader sedan) och blivit upprörd. Jag behövde ventilera det här lite och få andras syn för att kunna släppa det.
Jag vet att det säkert låter jättefånigt över en sådan här bagatell. Men jag är ganska långsint och tar långt tid för mig att reda upp min känslor och förstå varför jag reagerar som jag gör.

Att byta vetrinär har jag funderat på ett tag. Och det har inte bara med det här besöket att göra. Jag är inte lika flexibel längre som småbarnsförälder och eftersom jag har hästen inackorderad. Jag kan inte avsätta de tre timmarna som det krävs för ett rutinbesök av honom, då man inte vet när han kommer. (Första gången han skulle komma kom han 3,5 timmar försent utan att höra av sig!) Men i övrigt är det en mycket kompetent och trevlig vetrinär. Men som sagt jag är inte lika flexibel längre. Det finns andra duktiga vetrinärer i närheten som kommer då det är bestämt eller hör av sig ifall de blir sena.
Jag kommer dock att kontakta honom igen till den andra vaccineringen mot abortvirus, som är nu om några veckor. Så att jag kan få stämpeln i passet.

Men varför blir du upprörd över att han vaccinerade när du inte var med?? Stallägaren var ju där, och vaccinationer är ju knappast ett riskmoment.
Det verkar som du av andra anledningar redan har bestämt dig för att byta veterinär, så det kanske är annat som spelar in på att du blir upprörd också.

Fast hon förklarade ju nyss att hon har svårt att släppa saker...
Till TS så.. allt gick ju bra o inga problem uppstod & papper o sånt fixar ni sen, tycker du kan släppa det nu =)

Förstår nog inte riktigt problemet….
Jag har flertalet gånger låtit mina hästar bli vaccinerad när jag ej varit med, just pga att det kan var svårt att få en tid som passar alla. Om vet.ska komma ut till stallet så brukar vi försöka att vaccinera flera hästar samtidigt för att få ner kostnaden. Då behöver ju inte alla hästägare vara med. (Om det är snälla hästar att spruta) Har sett till att lämna passet i stallet så att man få stämpel och sen har vet. lämnat faktura. Gäller det dessutom vacc.

Men varför blir du upprörd över att han vaccinerade när du inte var med?? Stallägaren var ju där, och vaccinationer är ju knappast ett riskmoment.
Det verkar som du av andra anledningar redan har bestämt dig för att byta veterinär, så det kanske är annat som spelar in på att du blir upprörd också.

Men varför kan hon inte få bli upprörd? Alla är olika och reagerar olika på saker, låt dom? Bara för att du inte skulle bli upprörd betyder väl inte det att TS måste vara likadan?

Jag undrade varför, jag sa aldrig att det var fel, eller läste du det någonstans? Jag använde i och för sig två frågetecken efter min undran, det kanske upplevdes provocerande.
Jag har svårt att förstå just detta och vill gärna få reda på varför, låt mig?

Nu kommer jag bli sågad men jag tycker att jag är ansvarslös om inte jag själv är med vid veterinärbesök. Hur andra gör lägger jag mig inte i, för det är deras egna bekymmer. Kan jag skaffa mig en häst så kan jag skaffa mig tiden. Dagen kan komma då någonting går fel; vet ger fel spruta, hästen blir rädd och kastar sig precis när vet ska sätta in spruta m.m. Vid sådana lägen vill jag själv vara på plats, istället för att höra den andra verisonen efteråt..

Jag förstår dig! Är själv inte särskilt långsint, men förstår att du blev irriterad, det hade jag också blivit. Nog ringer man väl och frågar!

Jag undrade varför, jag sa aldrig att det var fel, eller läste du det någonstans? Jag använde i och för sig två frågetecken efter min undran, det kanske upplevdes provocerande.
Jag har svårt att förstå just detta och vill gärna få reda på varför, låt mig?

Ja jag uppfattade det faktiskt som att det var fel, kan ha varit alla andras svar också. Jag som kan sätta mig in i hennes situation förstår mig inte på folk som för allt i världen inte kan tillåta folk att vara på sitt eget sätt. Men nu var det inte så du menade vilket jag såg i ditt inlägg när jag dubbelkollade, så jag ber om ursäkt för att jag skrev så. Att du undrar varför är för mig helt förståeligt! :)

Jag förstår faktiskt inte heller problemet ärligt talat. Visst det är jätte jobbigt när veterinären är 3,5 timme sen men det slog dig aldrig att h*n kanske hade en jobbig fölning eller liknande som drog ut på tiden? Då finns det liksom inte tid till att ringa och säga att man är sen. Jag tvivlar på att veterinären inte är punktlig med flit.

Jag tycker att du överreagerar och ställer orimliga krav på veterinären.

de veterinärer som åker ut på hembesök är som regel distriktsvet och de kan ha svårt att planera sin dag med tanke på ev akuta utryckningar, kan vara svårt att planera körtiden pga olika väglag med flera anledningar.

Min vet kommer ungefär när hon har sagt, men har då brukat ringa när hon lämnar vet-stationen så jag kan räkna ut ungefär när hon kommer.
¨
Vill jag vara med under vaccinationen, får jag finna mig i att avsätta en halvdag eftersom distriktsvet inte kan planera i god tid (det kan ju lätt bli akutärenden som jag skrivit ovan - detta blev tjatigt).

Vill jag veta att det blir gjort just den stunden jag vill, får jag packa in hästen i transporten och köra iväg till djursjukhuset (da har drop-in för vaccination i transport).

Jag tycker som övriga att det var lysande att vet faktiskt vaccinerade din häst och ska skicka fakturan. Smidigt av veterinären!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 701
Senast: Karamello30
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024