Hur hade ni gjort? (om hovslagare)

TheRedLightning

Trådstartare
Jag har en häst som behöver hovslagare. Dilemmat för mig är att jag inte vet om jag ska sko henne eller bara verka henne. Hon har haft skor men går nu för tillfället barfota och ömmar inte.

Till saken hör att hon ska byta stall i slutet av juli och i det nya stallet har de hovslagare tid den 8:e augusti. Det jag funderar på är att försöka fasa in henne så hon följer det nya stallets hovslagartider och sen vet jag inte om jag ska låta henne gå barforta och bara verka henne nu, så hon inte har några skor vid ihopsläppet med de nya hästarna.

Funderar på om det är lönt att sko henne nu och hur man sedan fasar in henne i de nya hovslagare rutinerna. Hur hade ni gjort om det har varit er häst? Tankar?

Jag har en häst som behöver hovslagare. Dilemmat för mig är att jag inte vet om jag ska sko henne eller bara verka henne. Hon har haft skor men går nu för tillfället barfota och ömmar inte.

Till saken hör att hon ska byta stall i slutet av juli och i det nya stallet har de hovslagare tid den 8:e augusti. Det jag funderar på är att försöka fasa in henne så hon följer det nya stallets hovslagartider och sen vet jag inte om jag ska låta henne gå barforta och bara verka henne nu, så hon inte har några skor vid ihopsläppet med de nya hästarna.

Funderar på om det är lönt att sko henne nu och hur man sedan fasar in henne i de nya hovslagare rutinerna. Hur hade ni gjort om det har varit er häst? Tankar?

självklart måste hästen ses över av en hovslagare och inte vänta in ngt ev. hopsläpp osv utöver det. vare sig den ska skos eller bara verkas.
har du ingen hovslagare du anlitar eller konsulterar öht? varför pratar du inte med den hovslagare som ska se över henne långt tidigare än 7 augusti?

Nu får jag känslan att du inte läst hela mitt inlägg. Hon SKA verkas/skos nu, men jag vet inte vilket då det finns en hovslagartid i nya stallet efter bara några veckor och då känns det inte lönt att t ex sko henne nu och sen sko om efter nån vecka bara. Därför jag funderar på att bara verka henne nu och så får de verka och sko henne i augusti igen.
Ville mest veta vad andra bukelister hade gjort och varför, dels med tanke på tiden emellan nu och 8:e augusti och ihopsläpp med nya hästar, skor eller inte.

Nej jag har ingen hovslagare, har köpte hästen för ett tag sen och detta är första gången hon ska verkas/sko och den hovslagaren jag försökte få tag i tar inte emot nya kunder och i det nya stallet vet de inte riktigt vem som kommer ta över hovslagningen än.

verka nu och sko nästa gång det behövs. kan hända att det inte behövs skor den 8e ens utan att du kan vänta till nästa skoning igen.
om du har tur och har en häst som sliter fint själv. min sällskapshäst verkades senast i april, har haft ute hovslagaren 2 ggr sen dess och skott andra hästen sen dess.

Jag hade nog gjort som Buck föreslår dvs verkat nu. Sedan hakat på hovis i nya stallet den 8:e och då fattat beslut om hästen ska fortsätta att enbart verkas eller också få skor på.

Jag hade också verkat nu och skott sedan om behovet finns. Det är ju inte säkert att hästen behöver skos, det får du ju ta ställning till i augusti när du vet hur mycket hon sliter på sina hovar. Se till att hålla koll på hovarna bara så att hon inte sliter ner hovarna för mycket så att det inte går att få på några skor.

Personligen är jag så jobbig att jag inte bara tar stallets hovslagare längre, jag vill välja min egen efter de kriterierna jag har.
Men TS har kanske kollat blivande hovis och är nöjd, tänkte bara säga att man inte alls behöver köra samma hovis som alla andra "bara för att".

Personligen är jag så jobbig att jag inte bara tar stallets hovslagare längre, jag vill välja min egen efter de kriterierna jag har.
Men TS har kanske kollat blivande hovis och är nöjd, tänkte bara säga att man inte alls behöver köra samma hovis som alla andra "bara för att".

Nej det skulle inte jag heller göra. Jag tar förgivet att man väljer den hovslagaren som både man själv och hästen fungerar med och att det är en duktig hovslagare. Jag har aldrig stått i något stort stall och i de stallen jag har jobbat i har alla haft olika hovslagare. Det är ju så olika vad man vill ha för en hovslagare och hur lång intervall hästarna behöver så jag skulle ändå inte räkna med att det fungerar att sko Ts häst med ett visst intervall bara för att övriga skos med det intervallet. Jag har två hästar och de jag har nu går att sko med samma intervall men den kombinationen av hästar jag hade tidigare kunde inte alls skos på samma intervall. Valacken behövde skos var 3-5 vecka beroende på årstid medans stoet behöver skos var 7-9 vecka beroende på årstid. Ibland kunde det bli så att vi tog dem båda på samma gång men oftast tog vi en häst då och sedan nästa häst när det var dags att sko den hästen.

Den hovis som det stallet haft tidigare har varit toppen, hon skodde även ridskolehästarna, men nu ska hon sluta och därför hon inte tar emot nya kunder. Det nya stallet har bra eller snarare väljer bra hovis om jag förstått det hela rätt, så jag som inte vet något om hovisarna runt omkring här kan åtminstone testa och se.

Är också inne på att verka nu och sko sen.

Jag har aldrig varit med om att man i stall har samma hovslagare. Alla har sina egna, några stycken har samma, men aldrig att hela stallet har samma hovslagare knuten till sig. av redan nämda orsaker. Blir lite förvånad att sånt existerar? Vet inte var TS bor, kanske om man står ute i obygden? Men annars aldrig. Framför allt finns det ju ingen anledning precis som flera skrivit eftersom det sällan går att dra alla hästar på samma skointervall osv om skoning ska ske optimalt efter hästens egna behov osv. Endast ridskolor gör väl så numera fortfarande? Om ens det, tror ingen tar alla på ett och samma tillfälle för ingen hovslagare skor 20 hästar på en dag, inte ens 10....

@mackan fast man kan ju ha samma hovslagare även om hästarna har olika intervaller. Så har det varit i de flesta storstall jag har varit i. Dvs den stora massan har haft samna hovis som kommit vid olika tillfällen och sedan har det bara varit ett par st som haft ngn annan.

TS jag skulle också ha verkat nu och sedan låtit nya hovis sko den 8/8.

@mackan fast man kan ju ha samma hovslagare även om hästarna har olika intervaller. Så har det varit i de flesta storstall jag har varit i. Dvs den stora massan har haft samna hovis som kommit vid olika tillfällen och sedan har det bara varit ett par st som haft ngn annan.

aldrig varit med om att storstall har det upplägget, såvida du inte talar om ridskola.

@mackan nej, pratar inte om ridskolor. Har aldrig stått på ngn utan talar om större stallar i skåne. Men det är kanske ett skånskt fenomen? Skämt å sido, min erfarenhet är iaf tvärtom mot din.

ingen aning om det är ett Skånskt fenomen eller inte osv ;) har tvärtom erf. som sagt men jag bor inte i Skåne ;)

Här har många samma hovisar. Så har det varit i de flesta stall jag stått. Det finns ett par stycken som kommer. Någon har egen sas.

På vår anläggning står nära 100 hästar. Det rör sig nog däremot om en ca 10 hovisar som skor de flesta. En del time:ar sina skoningar.
Man ser ju hovisarnas jobb och kan med så många hästar och så många chanser att möta hovisarna då rätt lätt bilda sig en hyfsad uppfattning om deras jobb.
Jag har dock egen och tar med mig hovis dit jag flyttar. Men han har absolut skott fler i samma stall, spec då han förr hade mer tid och tog nya kunder lättare. En bra hovis får ju gärna fler kunder i samma stall. Och tar väl gärna fler på samma för att samla kunder och slippa åka runt så om man nu ska ta någon ny.

Det stallet har samma hovis som ridskolan och har alltid använt samma hovis som ridskolan, troligen därför de använder samma hovis. Samt att det är bara 4 hästar och hovis gör bara 4 rundskoningar på en dag. Sen vem som blir den nya hovisen nu när den gamla slutar det vet jag inte riktigt.

Stallet ligger rätt nära ridskolan, så det kan gå ibland att samordna så att hästen kan skos i samband med att ridskolan har någon häst som ska skos osv.

Hade låtit henne gå barfota.Gör ju redan det och då är det ju dumt o slänga på skor för att sen ta av-om det fungerar o ha henne oskodd.
Min fixar inte o vara barfota men skor fram är ett bra sätt o vara lite halvt på varje ;)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 378
Senast: Miingla
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 506
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka