Hur hade ni gjort? (om hovslagare)

Jag bor i Skåne!:) har haft samma till min i mer än tio år. Byter inte bara för att jag bytt stall. Så det är nog lite olika. Prova den där annars hitta nån annan. Inte alltid alla som är bra fast att många har just den;)

Jag har aldrig varit med om att man i stall har samma hovslagare. Alla har sina egna, några stycken har samma, men aldrig att hela stallet har samma hovslagare knuten till sig. av redan nämda orsaker. Blir lite förvånad att sånt existerar? Vet inte var TS bor, kanske om man står ute i obygden? Men annars aldrig. Framför allt finns det ju ingen anledning precis som flera skrivit eftersom det sällan går att dra alla hästar på samma skointervall osv om skoning ska ske optimalt efter hästens egna behov osv. Endast ridskolor gör väl så numera fortfarande? Om ens det, tror ingen tar alla på ett och samma tillfälle för ingen hovslagare skor 20 hästar på en dag, inte ens 10....

Varför blir du förvånad? Hade själv 2 stall på ett 30 tal hästar på varje och på båda stallen hade jag en fast dag i veckan (ena stallet tisdag och andra torsdag) som jag var där, både hästägare och jag tyckte det var väldigt bra.
Så alla hästar hade sina intervaller och hade ägaren något dom undrade över mellan skoningarna så visste dom när jag var i stallet.

Senast ändrad:
Varför blir du förvånad? Hade själv 2 stall på ett 30 tal hästar på varje och på båda stallen hade jag en fast dag i veckan (ena stallet tisdag och andra torsdag) som jag var där, både hästägare och jag tyckte det var väldigt bra.
Så alla hästar hade sina intervaller och hade ägaren något dom undrade över mellan skoningarna så visste dom när jag var i stallet.

Jag förstår inte heller denna förvåning då jag själv brukar säga att jag skor inte hästar utan jag skor stall.

Har några där jag gör presis så som du beskriver, kan det bli enklare för båda häst, ägare och hovis??

Sedan till TS,, jag håller med,, verka hästen nu och se till att den blir skodd sedan.

Hon verkar inte ömma alls, tror inte hon sliter snett. Vet inte om det märks när hon bara gått på lite bete och inte blivit riden så mycket.

jag blir bara förvånad när ngt stall med typ 10 hästar max, tycker att de ska ha samma hovslagare och passar in intervallerna utifrån det och valet av hovslagare. Jag känner inte igen det öht. Jag har ju skrivit däremot att är det ridskola vilket jag klassar som större verksamhet så givetvis är det då en annan sak. din verksamhet och antal hästar verkar passa in i det så därmed inga konstigheter öht? Tyckte det framgick ganska tydligt att givetvis om man har stor anläggning och hovslagare är där mest hela tiden så givetvis är det en annan sak och otroligt gynnsamt?
står man i ett litet stall med få hästar och alla ska ha samma hovis "för att" blir det ju annorlunda. men TS har ju redan svarat på min kommentar ang. detta och står ju på en större anläggning vilket jag även bemött så det finns ju inte riktigt ngt att undra över utifrån hur jag svarat utifrån det?

Nu är hon verkad då vi får hänga med på hovis tiden i augusti.
Känns bra då den andra hästen hon ska få gå med i det nya stallet har en nojjig ägare sen hästen blivit sparkad och skadad tidigare, eftersom hon inte har några skor. Jag hoppas det kommer bli ett lugnt ihopsläpp, de ska få va inne över natten och nosa på varandra genom boxvägg och sen släpps de ut.
Nu till helgen sker detta, spännande. :)

Jag har en häst som behöver hovslagare. Dilemmat för mig är att jag inte vet om jag ska sko henne eller bara verka henne. Hon har haft skor men går nu för tillfället barfota och ömmar inte.
Funderar på om det är lönt att sko henne nu och hur man sedan fasar in henne i de nya hovslagare rutinerna. Hur hade ni gjort om det har varit er häst? Tankar?

Varför sko henne om hon inte ömmar?

Hovisar växer inte precis på träd i våra trakter. Därför har man oftast samma hovis som grannen så att de kan ta hästarna samma dag.

Till TS: Jaså, R är nojig? Förstår henne. Gick väl inte så bra vid ett tidigare hopsläpp.
Jag är också nojig. Låt hästarna gå i varsin hage jämte varandra några dagar så går det säkert lugnare vid ihopsläppet. Kam ni rida ihop några gånger innan också så tror jag det blir ännu bättre.

@RedHyuuga klokt beslut ang. hopsläpp osv. i min erf är halva hopsläppet gjort om hästarna kan stå brevid varandra på box över natt och etablera lite kontakt. man ser direkt hur det artar sig om inte annat och är det på ngt sätt konstigt på morgonen så känns det inte jättebra. Då kan de gå i angränsande hagar några dagar ytterligare och sen stå brevid varandra ngn ytterligare natt och sen kan man se hur det verkar. fast jag har aldrig agerat på några tveksamheter om det dröjer och är så tydligt utifrån det att det inte är helt ok, eftersom vi har möjligheter att inte behöva släppa ihop till varje pris osv.
fler borde ta sig omaket att byta box över en nattt om ny häst anlänt och ska släppas ihop osv, just för möjligheten att göra hopsläpp betydligt mindre äventyrligt eller riskartat. Kostar så lite att byta box med ngn i de sammanhangen just för en natt om alla fatttar hur mkt man vinner på det . I de flesta fall jag erfarit när man gjort sig det omaket har utsläpp i hage tillsammans varit helt okomplicerat.

@Andorra Ja, det är hon och jag förstår henne också. Hade jag haft otur med mina pålla hade jag nog vart nojjig också.
Vi ska låta hästarna stå inne över natten jämte varandra så får vi se hur de reagerar och sen ska de släppas ut efter en natt inne tillsammans i en stor hage, så de kan springa undan om det blir för mycket bråk. Båda vi ägare ska va med vid utsläppet, men jag hoppas och tror inte att det ska bli några problem, men man vet aldrig.

@mackan ja jag tycker det bästa med att de får stå i boxarna bredvid är att de kan lukta på varandra och inte skada den andra för att det är boxvägg och galler ivägen, men de kan ändå sätta lite rang innan det är dags för utsläpp. :)

Jag är helnojig och får värsta ångern vid ihopsläpp. Oftast går det bra men nu sist vart det jakt i hagen hela dagen. Då fick kompisens hästar åka hem, de skulle ändå hem inom 4 veckor iaf så varför ens försöka få det att funka för så kort period tänkte jag.
Lycka till och ta med kameran. De brukar ju sträcka och blåsa upp sig lite så då kan du säkert få till någon tjusig bild.
När flyttar du henne?

@Andorra Det kan jag tänka mig. Hon flyttar nu på lördag eftermiddag/kväll. Vi har skojjat lite att eftersom båda hästarna kommer från samma land borde de prata samma språk (om nu det skiljer sig mellan språken som för oss människor) hihi. ;)
Troligtsvis kommer det gå bra, R säger att hennes häst är väldigt ranghög och det brukar gå bra så länge ingen försöker klättra över henne i rang. Jag vet inte alls hur min pålla är mer än när jag frågade så sa de att hon var hög i rang, men det återstår att se. Tycker hon verkar va lite rädd och försiktig av sig så det blir nog inga problem... hoppas jag. :nailbiting:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 378
Senast: Miingla
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 506
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka