Hur hade du gjort?

Dolce

Trådstartare
Hejsan
Jag blev utan häst för ett år sedan, valde att sälja eftersom min ekonomi gjorde det väldigt stressande att ha häst. Alla pengar gick åt hästhållningen och livet i "övrigt" blev väldigt fattigt. Men nu så känner jag en sådan saknad att jag funderar över om det är värt det egentligen?

Stod på ett väldigt fancy stall med mycket märkesprylar och det var en hel del prestige i hästägandet, antar det inte behöver bli så dyrt om man inte köper "allt det där man bara måååste ha". Pengarna som hade gått åt hästen går nu till skitsaker som smink och kläder och det gör mig inte lyckligare...

Jag skulle också vilja jobba som hästskötare men vågar inte söka något sådant jobb då jag anser mig för gammal 29 år...vad tycker ni?

Hästarna gör mig lycklig och deras närvaro samt livstillen men samtidigt blir livet i övrigt lidande då alla pengar går åt hästen....suck..någon som känner igen sig? Vet inte vilken stol jag ska sitta på och känner mig bara deprimerad..varje dag undrar jag varför jag ska kliva upp? Förr var de hästen...nu hittar jag inget substitut..
Tack för svar
kram
 
Låter som du behöver hästnärhet igen av något slag?
Jag var borta från stallet ett år när jag var sjutton. Det räckte... Hästarna är mitt stora och enda intresse och så är det bara:heart

Sen mår inte hästen bättre eller blir gladare av märkesprylar ;) förstås.
 
Om jag hade varit du hade jag rekat vad som eg kostade något när du hade häst. Det är aldrig kul o inte ha pengar till det som man ändå ser som nödvändigt. Har du egentligen råd med bra prioriteringar utan att behöva känna dig stressad eller är det bättre o hitta en annan lösning?

Jag är 31 o hade jag blivit singel o av med min häst av någon anledning hade jag velat jobba extra (mitt fasta jobb är på tok för bra för att sluta på, bra tider o lön för att ha häst alltså :angel:) med hästar ett tag!
 
I mitt fall är det inte alls dyrt att ha häst !
Har ett friskt kallblod i billigt stall, rider bara i skogen och har bra tillpassade sadlar klart.
Min häst kostar inte mer än max 1500 i månaden och det är det värt !
Upplever att häst är svindyrt om man ska stå på anläggning och tävla och träna.
Jag sa också att jag aldrig mer skulle ha egen häst för några år sedan, men nu har jag det igen :heart
 
Min häst är i min värld svindyr men också så värd det. Ibland dyker tankarna upp i huvudet huruvida det faktiskt är värt det. Tänk vad mycket skor jag skulle kunna köpa, hur mycket jag skulle kunna resa, hur ofta jag skulle kunna gå ut och äta, hur många festivaler jag skulle kunna gå eller vilket stor uppsättning väskor jag skulle kunna ha. De tankarna kommer då och då.

Jag var utan häst i 7 månader mellan två hästar. Första och andra månaden tyckte jag att det var skönt. Vad mycket pengar jag hade över, vad mycket jag kunde göra utan att vända på slantarna och tänka till hela tiden. Sen tyckte jag det blev pest och pina. Sedan dess har jag kommit underfund med att det för mig är värt varenda krona även om hästen kostar skjortan. Jag tycker inte att jag lade pengarna på bättre saker, blev inte lyckligare alls, snarare tvärt om.

Det är dock skillnad på vad man anser känns fattigt. Jag skulle inte ha häst eller tycka att det var värt det om jag hela tiden kände att pengarna inte räcker till det nödvändiga. Jag vill inte oroa mig för att pengarna inte skall täcka boende, mat, försäkringar, bil och andra i mitt liv nödvändiga saker då blir det för mig en ohållbar ekonomisk situation. För mig innebär det bara att jag inte kan spendera lika mycket pengar på aktiviteter utöver hästarna. Att jag inte alltid kan spontanköpa vissa saker jag vill ha. Så det beror ju på.

Hade jag varit du hade jag nog insett att jag nog behöver hästar i livet på något sätt. Det kan ju Är allt det nödvändigt? Jag kan göra något för att hålla nere kostnaderna men ändå känna att jag får ut det jag önskar av hästarna? Kan jag prioritera bort något? :)
 
I mitt fall är det inte alls dyrt att ha häst !
Har ett friskt kallblod i billigt stall, rider bara i skogen och har bra tillpassade sadlar klart.
Min häst kostar inte mer än max 1500 i månaden och det är det värt !
Upplever att häst är svindyrt om man ska stå på anläggning och tävla och träna.
Jag sa också att jag aldrig mer skulle ha egen häst för några år sedan, men nu har jag det igen :heart

Det var nog extremt billigt per månad måste jag säga. Låter lite som att du glömt vissa delar när du räknar. :eek:
Men trots det tycker jag att du belyser en viktig punkt. Att ha häst bara för att ha mysigt utan krav på "det senaste" och billig i försäkring, kan vara lika lyckligt.
Allt behöver inte vara dyrt.
 
Det var nog extremt billigt per månad måste jag säga. Låter lite som att du glömt vissa delar när du räknar. :eek:
Men trots det tycker jag att du belyser en viktig punkt. Att ha häst bara för att ha mysigt utan krav på "det senaste" och billig i försäkring, kan vara lika lyckligt.
Allt behöver inte vara dyrt.
Nä jag har inte glömt något .stallplats är 500 , mat och strö 700 , verkning ca 200 och försäkring är 1000 kr om året, dvs mindre än hundra i månaden.
Sen köper jag inga dyra ridkläder åt mig själv för den delen heller, är mest mjukiskläder som gäller här =D
Detta är vintern.
Maj till september kostar min häst kraftfoder/mineraler och verkning kanske 400 i månaden?
Så det kan verkligen vara billigt ute på vischan med skogsmulleridning =D

Jag har inte räknat in vaccinationer , tandkoll , oförutsedda utgifter och ullaredsbesök i detta =D

Jag vill tillägga att jag ser det som billigt med häst också för att jag har noll intresse av att ex fika och shoppa !
Mina enda intressen är häst hund och gymkort:)
Alltså räcker pengarna i mitt fall gott och väl då det inte finns massa konkurrans av annat som kostar:)
 
Känner igen mig mycket i din situation och dina tankar. I mitt fall spaltade jag upp de egentliga kostnaderna, skar bort allt överflöd ty jag är en shopaholic i hästsammanhang. Om jag efter mina utgifter + hästens hade över till ett litet sparande samt en slant för lyxkonsumtion har jag råd, tycker jag. Sedan gäller öka inkomsten och inte utgifterna kan pressas för att komma dit, för i mitt fall är det inte värt det att leva på marginalerna för att ha häst. Det är inte roligt när alla utgifter svider, mitt hästintresse blir mest kopplat till stress och ångest isåfall. Så nej, i längden är det inte värt det för mig om jag inte kan ro runt det på egen hand och känner att ett oförutsett vetbesök inte tömmer kontot.

Sedan finns det en del att spara in på vad gäller hästens omkostnader. Tänker främst på uppstallning, sedan då all onödig shopping som lätt blir. Min häst av halvblodstyp kostade nog dubbelt så mycket som min korsningsponny dessutom. Försäkring, foder, skadebenägenhet ;)
 
Kan du inte spara pengar och vara medryttare tills du känner att du kan lägga undan samma peng som det skulle kosta dig att ha egen häst? Har du nåt sparande nu så du har pengar att köpa häst? Hur mycket räknar du med att det skulle kosta i månaden för dig? Jag har en tråd med just den frågan och fått massor med bra svar. :up:
Jag vet flera som jobbar som hästskötare mycket äldre än vad du är och har en otroligt lärorik och häftig tid i stall med tävlingshästar. Välj stall noga och kolla upp ägaren/chefen samt arb.uppgifter så du inte bara ska mocka och sadla hästar åt andra. Se till att det ingår lektioner och att du får lönen vitt. Passa på att sticka utomlands och jobba med hästar, det gjorde jag som "lite äldre" och det var heeeelt fantastiskt!
 
Så om du ville skaffa hus men någon sa till dig att strunta i det och skaffa ett bisamhälle hade du tyckt det va rimligt?

Fick inte den känsla att TS hade så mycket glädja i sitt sista hästägenda, ett tanke stalla att man kan göra annat med pengar som brännar hål i ficken kan vara på sin platts. Man kan matta många barn med det pengar man lägga ut på en häst värja månad.
 
Hejsan
Jag blev utan häst för ett år sedan, valde att sälja eftersom min ekonomi gjorde det väldigt stressande att ha häst. Alla pengar gick åt hästhållningen och livet i "övrigt" blev väldigt fattigt. Men nu så känner jag en sådan saknad att jag funderar över om det är värt det egentligen?

Stod på ett väldigt fancy stall med mycket märkesprylar och det var en hel del prestige i hästägandet, antar det inte behöver bli så dyrt om man inte köper "allt det där man bara måååste ha". Pengarna som hade gått åt hästen går nu till skitsaker som smink och kläder och det gör mig inte lyckligare...

Jag skulle också vilja jobba som hästskötare men vågar inte söka något sådant jobb då jag anser mig för gammal 29 år...vad tycker ni?

Hästarna gör mig lycklig och deras närvaro samt livstillen men samtidigt blir livet i övrigt lidande då alla pengar går åt hästen....suck..någon som känner igen sig? Vet inte vilken stol jag ska sitta på och känner mig bara deprimerad..varje dag undrar jag varför jag ska kliva upp? Förr var de hästen...nu hittar jag inget substitut..
Tack för svar
kram

Är i nästan exakt samma situation som dig, utom hästskötarbiten! Men sålde min i mars 2015 för att jag var stressad över ekonomin, saknaden över egen häst är stor, men vet ju vad det kostar... Har tyvärr inget svar, hoppas du får bra svar här!
 
Tack för svar allihopa :heart Önskar ett fadderbarn hade gett samma glädje med det gör det inte...mår himla dåligt och gråter varje dag över denna "meningslöshet". Att kliva upp ur sängen ger mig ångest för att jag vet att denna dag inte blir meningsfull...Antar att jag håller på att få någon ålderkris då jag inte riktigt vet hur mitt liv ska se ut...tack än en gång för svar!
 
Jag kan förstå att det kan kännas tomt att inte ha häst när man är van vid det. Ja g personligen känner att livet skulle kännas betydligt meningslösare utan hästen och jag saknar henne när jag åker bort några dagar. Men om du upplever att egen häst kostar för mycket så finns det kanske andra lösningar medryttare eller halvfodervärd kanske kan vara ett alternativ.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 360
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 722
Senast: Wille
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 310
Senast: hollypolly
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 720
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp