Hur hade du fördelat ca 300 m2 på varje rum om du fick välja? :)

Vogue

Trådstartare
Jag har planer på att rita ett eget hus att bo i längre fram (tänkte ha en Mr vid min sida också) ;) och undrar hur ni hade fördelat, säg 350 m2 på varje rum om ni fick välja? :laugh:

Rummen som ska finnas är:

1 Master Bedroom (Toalett & Klädkammare!:d)
2 Sovrum (Tillräckligt stora för att ha ca 5 vänner på besök)
1 Kök (Ska rymma BRA möjligheter för matlagning och ca 8 pers)
2 Toaletter (Dusch, badkar, förvaring, smink & styling)
1 Lounge (dans & mingelrum med bar)
1 Vardagsrum (TV, underhållning)
1 Matsal (Skall gärna kunna dukas för minst 20 pers)
1 STOR tvättstuga! (2 tvättmaskiner, 2 torktumlare, torkskåp osv)
1 Vinkällare (Tänk trä & spindelväv ;):love:)
2 Kontor (OFC! ;))

:love:

Senast ändrad:
Sv: Hur hade du fördelat ca 300 m2 på varje rum om du fick välja? :)

Så detaljerad kunskap (och ork ;) ) att jag kan fördela kvadrat har jag inte.

men... jag hade först och främst prioriterat ett stort och rejält kök. Mest för att i mitt liv är köket ett hjärta i huset. Det är där man umgås, lagar mat, tillbringar stor del av vardagstiden.

För mig hade det också kapat bort matsalen. Äter gör man i köket!

Därtill hade jag sett till att ha ordentliga utrymmen för praktiska bestyr. Ett rum där symaskin och strykbräda kan stå framme och andra saker man kan behöva styra med.

Ett vettigt kontor med gott om förvaring och vettig (ergonimisk) arbetsplats eftersom jag jobbar en hel del vid min dator hemma.

Ett vardagsrum som också är bibliotek vill jag ha. Jag tittar inte på TV så umgås gör jag omgiven av mina böcker. Väggbyggda bokyllor är en dröm.

Jag vill ha två våningar. Generellt vill jag dessutom att det ska vara skapligt högt i tak. Trappor ska vara breda och generösa.
Glasveranda att sitta på ligger också numera på önskelistan

För mig är det på tok för lite plats för alla de rummen. Jag vill ha stora rum och ordentligt med utrymme. 300 kvm för alla de funktionerna och utrymmena hade inte räckt för mig.

1 Master Bedroom (Toalett & Klädkammare!:d) ca 15-18 m2 ex toa och klk, har 13 m2 idag o det räcker fint - ska ju mest sova där
2 Sovrum (Tillräckligt stora för att ha ca 5 vänner på besök) ca 12-15 m2 / st
1 Kök (Ska rymma BRA möjligheter för matlagning och ca 8 pers) ca 25 m2, har ca 20 idag vilket faktiskt är rätt rymligt även med 8 ätande
2 Toaletter (Dusch, badkar, förvaring, smink & styling) ca 10 m2 / st med både dusch o bad, 5-6 m2 med bara dusch
1 Lounge (dans & mingelrum med bar) 40-60 m2, har 65 idag vilket funkar för uppåt 60 matgäster om man dukar tight
1 Vardagsrum (TV, underhållning) 35-45 m2, har 65 idag vilket kanske är litet väl spatiöst
1 Matsal (Skall gärna kunna dukas för minst 20 pers) imho är det gärna samma rum som loungen, annars ca 45 m2
1 STOR tvättstuga! (2 tvättmaskiner, 2 torktumlare, torkskåp osv) 20 m2, har 12-13 m2 idag vilket är helt ok även inkl hängande tvätt o hyllor
1 Vinkällare (Tänk trä & spindelväv ;):love:) 10-15 m2, har 4 m2 idag
2 Kontor (OFC! ;)) 10 m2 / st

Glöm inte biytor som klädkammare och källare/förråd, vi har t.ex ett mc-rum/verkstad på ca 30 m2 som vi sätter stort värde på. Dessutom kanske en tredje liten toa med bara wc och handfat, i anslutning till lounge/matsal.

Absolut! Det får ju ju verkligen
Inte se trångt ut! Luft och högt i tak är viktigt! Har insett att 350-400m2 känns mer rimligt! :D

Absolut! Det får ju ju verkligen
Inte se trångt ut! Luft och högt i tak är viktigt! Har insett att 350-400m2 känns mer rimligt! :D
Betänk också de praktiska konsekvenserna av att ha ett stort hus. Vårt, med närmare 500 m2 golvyta, har i runda tal 350 m2 träfasad som man inte kommer undan att tvätta, skrapa och måla om än med långa intervall. Och ett trettiotal fönster som behöver tvättas ibland. Och med en nockhöjd på 12 m över marken är det inget man gör särskilt smidigt från stege. :grin:
Lagom är nog faktiskt ändå bäst, om man inte är så lyckligt lottad att man kan outsourcea fastighetsunderhållet.

Jag och killen har under 4 år renoverat det torp vi hyr och är galet nog forfarande sugna på att göra ordning ett hus som bara är vårt. :D

Planen är att flytta hem till Hälsingland inom ett år och se till att vi har en ordentlig inkomst, en stadig ekonomi, innan vi sätter igång med husplanerna.

Vi har filat på husdrömmen sen vi blev tillsammans för 10 år sen, ett av våra favorit samtalsämnen. ::laugh:

Det viktigaste för oss är läget, vi vill inte ha några grannar tätt inpå och vi vill äga skogen runt omkring så man slipper oroa sig för att vakna upp i ett kalhygge en dag! :eek:

Men själva huset är drömmen är att vi ska kunna anpassa det efter vårt sätt att leva, att planlösningen med kök och utrymmen vi använder under dagen är rätt öppna, så man kan prata och umgås fast den ena står och lagar mat och den andra grejar i utrymmet för sygrejerna eller ligger i soffan och läser.

Den centralpunkten i huset blir ett mediarum för oss, då vi båda tycker om att umgås med att se på film och serier och spela både tv- data- och rollsspel tilsammans och som någon nämnde skulle jag också vilka ha väggfasta bokhyllor, så alla mina böcker får plats.

Vi har inga planer på att skaffa barn och tycker det är kul att kunna umgås även om man pysslar med olika saker, så att så länge det går att stänga om sig i sovrummet och i badrummet så är jag nöjd.

Torpet har vi mer aller mindre blåst ut invändigt steg for steg och byggt både nytt tak, väggar och golv från grunden, så jag hoppas vi kan hitta ett hus med en sund stomme att bygga på och göra samma sak, så vi får utrymmena som vi vill ha det.

Intressant tråd, roligt att läsa om allas idéer och planer och inspireras! :)

Glömde säga vi vill ha ett enplanshus med högt i tak i mitten delen, skönt att slippa trappor och vi har målat och grejat med torpet som är två våningar, så det slipper jag gärna om jag får välja...

Betänk också de praktiska konsekvenserna av att ha ett stort hus. Vårt, med närmare 500 m2 golvyta, har i runda tal 350 m2 träfasad som man inte kommer undan att tvätta, skrapa och måla om än med långa intervall. Och ett trettiotal fönster som behöver tvättas ibland. Och med en nockhöjd på 12 m över marken är det inget man gör särskilt smidigt från stege. :grin:
Lagom är nog faktiskt ändå bäst, om man inte är så lyckligt lottad att man kan outsourcea fastighetsunderhållet.

Jo absolut, men både städerska och trädgårdsmästare finns med i bilden! ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka