Hur ha hästarna?

Chili

Trådstartare
Vi har stött på ett litet problem då vi har ett hingstföl i stallet som nu har skiljts från sin mamma. Dock finns det en som trilskas med vilka hästar som får gå med hennes hästar, därför går nu 8 hästar i 3 olika hagar vilket känns väldigt onödigt.
Egentligen hade det räckt med två hagar, för att fölet och mamman inte ska gå ihop.

Såhär ser det ut nu:
Största hagen: 2 halvblod, hingstföl, arab.
Minsta hagen: Shettis, stoföl (samma ägare till båda).
Mellan/stor hage: Nordsvensk, hingstens mamma (halvblod).

Alla hästarna skulle kunna gå i den stora hagen, men det går ju inte iom hingstfölet som ska avvänjas. Problemet uppstår då personen som äger shettisen och stofölet säger att mamman är ilsk och har sett denne tränga upp en annan häst i ett hörn och hota. Så mamman får inte gå med hennes hästar. Hingstfölet duger inte heller för det kan börja hoppa på hennes stoföl, alternativt jaga och stressa upp hennes hästar. Vi har försökt diskutera detta om och om igen men det är som att prata med en vägg. Hon är extremt rädd om sina hästar och vill ha dem för sig.

Finns det någon bra lösning? Jag vill helst bara ha hästarna i två hagar för att slippa lervälling precis överallt. Vill ju spara så mkt som möjligt till sommaren. Hade hon fått bestämma såhär över hagarna om hon hade stått i ett annat stall?

Sv: Hur ha hästarna?

Det borde väl vara stallägaren som har sista ordet? Finns det möjlighet att dela av en hage så ni får fyra hagar?

Ja jag tycker att vi stallägare borde bestämma; men vi vill inte heller stå där med skägget i brevlådan om det sen visar sig gå käpprätt åt helvete. Men det vet man ju inte heller förrän man testat...

Jag kan i och för sig förstå att de inte vill ha hingstfölet i samma hage, med risk för betäckning.

Efter att ha sett unga hingstföl kava runt på stona så de är skinnflådda i baken har jag full förståelse för att en stoägaren inte vill gå med på det. Däremot bör det ju inte möta något hinder att detta föl går med valacker, för de lär ju säga ifrån.

Vi har en liknande situation i vårat stall 7 hästar på 3 hagar.
Anledning: Två st, en häst och en ponny har samma ägare dom är överbeskyddade och ska helst gå själva. Dessutom rymmer ponnyn så hon får säkra sin hage själv.
Min häst blev bästis med det dräktiga stoet i somras och släpptes där in en ny häst så skulle stoet ha min häst för sig själv och det blev ett himla liv. Så för att skydda det stackars ofödda fölet så får dom två ha en hage för sig.
Dom andra tre går ihop.
Sen blir det spännande då stoet ska till ett annat stall inför fölningen. Sen kommer hon tillbaka med ett föl. Vi får se var min förvirrade stackare hamnar då!
Stallägaren säger inget för dom har inga hästar där utan hyr bara ut platser. Vi inhysingar får gemensamt bestämma och det knakar i fogarna emellanåt men vi löser det alltid på något sätt.

Det fram går ju inte i alla fall vad det är för kön på hästarna. Menman skaa vara medveten om att vissa hingstföl är fertil (könsmogna) redan vid ca åtta månaders ålder. Av denanledningen bör de inte gå ihop med ston som inte är dräktiga eller ett som man inte vill riskera att få dräktigt.

Åh så tråkigt... Sitter här och försöker klura ihop hur vi ska ha det. Ska pojkarna gå för sig blir de 3 i en hage och stona 5 i en annan hage. Det är väl bästa budet hittills. Hingsten och min ena valack är ju buddies nu, så blir det min andra valack som får gå där också. Känns tråkigt, men får väl stuva om till sommarn igen för då åker ju fölet på hingstbete, och så är det fångponnys osv osv.

Vet att det kommer bli ett jäkla liv (iom att sto-mamman är dominant men jag har aldrig sett henne göra något elakt) men det är väl bara att släppa ihop dem när alla har tid så vi kan hålla ett öga på dem. Går det inte så går det inte men vi har nog aldrig behövt sära på hästar förr iaf.

Senast ändrad:

Det borde väl vara stallägaren som har sista ordet? Finns det möjlighet att dela av en hage så ni får fyra hagar?

Det är väl hästägarens fulla rätt att säga nej till att ha sina hästar ihop med andra hästar man inte tycker de kommer överens med? Speciellt om skaderisk finns.

Men känns det inte tråkigt när det inte finns något underlag för påståendet? Alltså hästarna har inte gått ihop innan. Då kan man ju inte veta att det blir katastrof, så länge man godtar att de måste springa omkring lite för att göra upp rangordning.

Trist, men som hästägare måste man få välja lite själv också tycker jag.

Min häst avlivades som följd av en skada som orsakades av en annan häst som INTE kunde dela hage med ston och vallacker samtidigt, men där man ändå gjorde ett försöka pga brist på hagar och då man intygade att man skulle "hålla koll på dem".

Kanske är jag något partisk därför, men rent generellt läser man överallt på buke att "stallägaren bestämmer allt i sitt stall". Jag vet inte om jag håller med om det.

Alternativt att hästägaren får ställa upp att stolpa hage, höjd hyra för besväret eller nåt. Men att tvinga ställa ihop hästar tycker jag är fel.

Nä, tycker vi lägger oss i väldigt lite. Jag har varit därifrån i 1,5 år men det funkar fint oftast med inbördes styre mellan hyresgästerna.

Dock har jag börjat få sätta ner foten nu när de stängslar hej vilt och byter hagar utan att fråga. Då blir jag arg.

Något måste dock göras iom att hingsten snart kan bli könsmogen och nu går han med 2 ston, så vi måste stuva om endel.

*KL*
Jag hade satt pojkarna i en hage och tjejerna i en.
Passar det inte vissa hästägare, så får de se sig om efter annan stallplats. Självklart beror mkt också på hur mkt mark man har etc.
//Jezz

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 034
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 038
Senast: Lavinia
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama