T

tenfore

Har fått tag i en femårig shettis som endast blivit körd i sulky i hela sitt liv. Hur gör jag bäst för att skola in honom till att bli körd i rockard? Är jag för överförsiktig om jag först tömkör med den nya selen (baksele och sådant är ju nytt för honom) och sedan typ "kör in" honom igen med den nya vagnen? Vill ju verkligen inte att något ska hända så han bli bakrädd...

Hur skulle ni göra? :confused:

Sv: Hur göra

Det beror ju på hur han reagerar, vänj honom vid den nya selen och tycker han inte att det är konstigt så är det ju bara att köra på. Märker du att han tycker det är läskigt så ta det lugnare, det beror ju helt på hästen.

Varför har han bara blivit körd med en tävlingssulky i hela sitt liv?

Är han en fd ponnytravare så har han garanterat gått framför en rockard med!!
F.ö så är det ingen större skillnad på en sulky eller en rockard.
Är hästen inkörd på rätt sätt så ska det där inte spela någon roll.
Däremot om man går från rockard till tex. släde eller 4-hjuling i vissa fall.

Sela på honom med bakselen och allt och kör först på ganska plana vägar där du allteftersom låter honom känna på bakselen.
Jag tror inte att han kommer reagera nämnvärt på den men om man tar det i etapper så gör man ju en smidig övergång!

Är han tävlad i ponnytrav har han haft en kusk väldigt nära sig bakom och han borde rimligtvis vara van vid grus-stänk osv så det där med att han skulle bli bakrädd av en annan vagn (nu är han ju säkert tränad i rockard men ändå) låter inte logiskt!

Grannen har köpt en fd. ponnytravare.
Han tömkördes en del med den nya bröstselen i väntan på vagnen, för att kolla lite drog vi i baksele och draglinor, ingen reaktion.
Sätter vagnen över hästen lös och drar den när han skrittar framåt för att kolla att han verkar säker, bara stencool.
Spänner fast vagnen och ska skritta framåt, tjurar lite, smackar på uppmuntrande,vägrar dra, reser sig, slår runt och rammlar. Hästen är helt lugn hela tiden, verkar inte märka vad som hände.
Vad var det hände kan man fråga sig?

Spänner fast vagnen och ska skritta framåt, tjurar lite, smackar på uppmuntrande,vägrar dra, reser sig, slår runt och rammlar. Hästen är helt lugn hela tiden, verkar inte märka vad som hände.
Vad var det hände kan man fråga sig?

Ett dåligt hästköp var det kanske som hände!:idea:;)

Varför har han bara blivit körd med en tävlingssulky i hela sitt liv?

Är han en fd ponnytravare så har han garanterat gått framför en rockard med!!

Jag vet med all säkerhet att han inte blivit körd med rockard tidigare eftersom ägaren berättade detta för mig då hon endast haft tillgång till sulky.

Tack för dina synpunkter - saker som jag inte riktigt tänkt på tidigare.

Sätta för han i rockarden såklart. Om vi har en häst som bara har varit körd med tex. rockard så sätter vi bara för den för vagnen., släden eller vad det nu kan vara. Inget konstigt alls.

OK tack. Jag är kanske för överförsiktig. Hästen i fråga är väl inkörd, men ganska het, men jag tar det lilla lugna så löser det sig säkert.

Det förklarar varför han inte blev någonting inom travet kanske..;)

En häst som enbart har blivit körd med en lätt tävlingssulky och inkörd i den samma har jag aldrig hört talas om innan..:smirk:

Jag tycker du gör helt rätt i att ta det lite lugnt i vilket fall.
Det är mycket bättre att känna sig säker i sin takt än att stressa fram ett dåligt "resultat"!

Lycka Till och håll oss uppdaterade!:)

Bättre att vara försiktig i överkant än att det är på andra hållet! En vän till min syster spände för en travare med loksele framför en rockard. Gick käpprätt åt skogen, fick panik då skakeln gick emot benet då han svände. Slutade i en x-antal km lång skentur och stora sår på hästen. Tur att den överlevde alls.. De kunde inte llas först, hästen var ju inkörd?!

Så var försiktig, lita på dig själv och ta det långsamt, för säkerhets skull!!

Ojdå, det låter ju verkligen inte kul. Jag ska ta det lugnt!

Du kanske kan låna en travsele och rockard och "känna in" dig med hästen först? Alltså köra den med de grejer den är van vid den första tiden så att inte både miljön, människan och körutrustningen blir ny för honom/henne.

Min erfarenhet av travponnyer är annars att de är väl inkörda, mycket vana vid stökiga miljöer, högt ljud etc ( om de tävlats på de större banorna dvs ) men det är klart att både baksele och det faktum att skaklarna kommer så mycket lägre kan säkert ge en och annan reaktion så skynda långsamt.

Du kanske kan låna en travsele och rockard och "känna in" dig med hästen först?

Jag har visserligen en travsele eftersom någon av mina andra shettisar tävlar ponnytrav, men jag tänkte så att hästar kanske förknippar en viss utrustning med ett visst arbete. Eller tänker jag fel då?

Men du har helt rätt att det kan bli lite väl många nya intryck med både ny ägare, miljö, utrustning mm.

Hästar kan absolut förknippa viss utrustning med viss sorts träning, när benskydden kommer fram vet Mimer att det är maraton på gång och då blir han, som annars är stencool, alldeles till sig och kan inte komma iväg fort nog! :)

Jag kör och har kört in ( med hjälp ) vår shettis med travsele och rockard (som sättes ungefär på samma höjd som en vanlig tävlingssulky). Tycker att det funkar bra så länge det handlar om landsvägskörning. Det enda som jag haft erfarenhet kan förknippas med tävling av en ponnytravare det är om man sätter på uppkäket, då är det gas framåt s a s. Inget uppkäk + travsele+rockard=långsamträning.

Du gör nog helt rätt i att ta det lugnt med vagn där skaklarna sitter lågt som sagt. Kanske kan du börja långsamkörning med travutrustningen så att du lär känna hästen + att den får sin vanliga motion samtidigt som du varvar med tömkörning med skolkörningsutrustning och så småningom lägga till släpa el liknande?

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: yamyam
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv