Hur göra vid flytt?

MikaTela

Trådstartare
Nu börjar det komma upp på tapeten att jag ska flytta kanske. Eller ska iaf göra så småningom.

Hur ska jag då göra med fiskarna och akvariet.
Jag måste ju tömma ur akvariet vid flytten och sen starta upp det på nytt.
Men hur lång tid dröjer det då innan jag kan lägga i fiskarna igen och var ska jag göra av dom under tiden tills dom får flytta "hem" igen?
:confused:

Sv: Hur göra vid flytt?

Jag har just flyttat 4 akvarier, och jag löste det så att jag köpte dunkar som jag hade över det gamla vattnet i. Passade på att göra ett vattenbyte precis i den vevan med, så behövde jag inte flytta allt vatten ( skulle ha blivit 650 liter).

Fiskarna åkte i hink i sitt vanliga vatten, och pumparna var avstängda max en halvtimme. Så när vi kom på plats ställde vi bara karen på plats, pytsade i det gamla vattnet + lite nytt, och så i med pump, växter, grus, och lite medel. Sedan var det bara att låta fiskarna hoppa i igen, inga dödsfall, inga sjukdomar, bara friska och pigga fiskar!

Ja, ungefär så skulle jag göra. Jag skulle skölja ur pumpen efter att den varit avstängd, eftersom bakterierna dör så fort. Sen skulle jag om möjligt frakta fiskarna i påse för att undvika syrebrist, och sen ingen mat på en fyra, fem dar i nya akvariet.

Därför att du dödar av en massa nyttiga nedbrytningsbakterier i sanden och i filtret när du flyttar. När du sen startar upp akvariet igen är det i princip nystartat. Då bör man ju egentligen starta upp det långsamt med någon enstaka fisk, vänta en vecka osv. Eftersom detta är en flytt har du redan fiskarna, och de måste i mer eller mindre omgående.

Det blir en jättebelastning för ett akvarium som har förlorat en stor del av sina nedbrytnings/omvandlingsbakterier. Om man som grädde på moset matar i akvariet blir belastnigen enorm, och risken för giftig nitrit är överhängande.

Mina stackare var utan mat i 6 dagar efter flytten, och det syntes när jag väl matade kan jag säga:D, snacka om att allihopa hade konverterat till pirajor!

Jag sköljde aldrig mina pumpar, de stod still så kort period, jag tror det tog 20-25 minuter mellan att jag stängde av och startade igen. Sen använder jag nåt medel som jag glömt vad det heter.... hmmm.. nä, orkar inte springa ner i källaren och kolla heller, men iallafall använder jag det både vid nystart och när jag introducerar nytt i karet. Det fungerar rätt bra, fiskarna verkar ialafall må fint och inte ens botiorna har tagit illa vid sig av den här flytten. De brukar annars se ut som om de har legat på golvet ett tag när jag har flyttat dem förut.....

Om man klarar att flytta pumpen från vatten till vatten på 20 minuter skulle jag inte heller skölja, men risken är nog att det tar längre tid.

mvh

Jag har just flyttat 4 akvarier, och jag löste det så att jag köpte dunkar som jag hade över det gamla vattnet i. Passade på att göra ett vattenbyte precis i den vevan med, så behövde jag inte flytta allt vatten ( skulle ha blivit 650 liter).

Fiskarna åkte i hink i sitt vanliga vatten, och pumparna var avstängda max en halvtimme. Så när vi kom på plats ställde vi bara karen på plats, pytsade i det gamla vattnet + lite nytt, och så i med pump, växter, grus, och lite medel. Sedan var det bara att låta fiskarna hoppa i igen, inga dödsfall, inga sjukdomar, bara friska och pigga fiskar!

Precis gjorde jag med med mitt 720 o 253 när jag flyttade för ett år sedan. Lite pyssel, mååååånga hinkar, tog en hel dag, men värt mödan! Vad gäller filtermaterialet kramade jag ur det i akvarievatten innan jag flyttade, sedan fick det följa med i en av hinkarna med akvarievatten som skulle med. Det blev mer eller mindre som ett vanligt vattenbyte, förutom då att nedbrytarna i gruset försvann. Tog det lungt med matningen i början. Inga större missöden...(förutom att det stora karet knappt kom in i lägenheten...:o)

*KL*

Nu har jag fått tänka om. Finns inget bra ställe i min nya lägenhet att placera ett akvarium så jag har nu istället valt att ge bort mina fiskar till en djurfanatiker som alltid ser till djurens bästa.
Sen stänger jag ner akvariet för okänd framtid.
Hur ska jag göra med pump och sånt där innan jag packar ner det?

Ska man frakta fiskarna lång väg finns det dels miniluftpumpar att köpa som är batteridrivna, dels finns det syretabletter att länga i transportpåsar/spannar.

Vintertid kan SMÅ fiskar med fördel fraktas i matthermosflaskor. ( Dvs thermosflaskor med bred öppning).

/KT

Så bara tvätta ur och skölja med vanligt vatten? :)

Jag har en rot i. Ska jag göra något speciellt med den innan jag stoppar undan den?
Ska jag skölja ur bottenstenen/sanden innan eller vad tycker ni?

Vill ju behålla akvariet och tillbehör så fräscht och bra som möjligt. :)

Liknande trådar

Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
1 048
Senast: ptr
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 871
Senast: Inte_Ung
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka