Hur göra ridning intressant?

Ponsse

Trådstartare
Hej!
En liten tjej på 11 år i grannområdet vill börja rida min ponny någon dag i veckan för att lära sig rida. Självklart kommer jag alltid att vara med henne i stallet och hjälpa henne, men hur ska jag göra ridningen och sysslorna i stallet intressant? Någon som har idéer på olika övningar man kan göra (i skog och på äng)? Allt måste vara nybörjaranpassat då hon inte gjort mycket förut.
Lite allmänna funderingar jag haft är också efter hur lång tid man kan börja trava med henne på ryggen? Hur lär jag henne att hålla balansen på bästa sätt? Min ponnys galopp är väldigt speciell, och det är nästan så att jag kommer i obalans när jag sitter ner i den, hur ska hon då kunna galoppera honom? I galoppen kan jag ju inte springa med, och longering är ingen bra ide då han blir het.
Alla tips är välkomna :)
Mvh Ponsse

Sv: Hur göra ridning intressant?

Jag skulle ha låtit tjejen rida med sadel, utan stigbyglar i skritt till en början.
Är det en väldigt snäll, trygg och sittvänlig häst så skulle jag även kunna tänka mig att sätta upp henne barbacka (just för balansträningens skull) Ställa upp en bana med koner i ett "mönster" (eller vad man nu har tillgång till) för att hon skall få in start, stopp, höger och vänster.

Lite såhär. Halt vid en viss kon, starta vid en annan, lägga volt/svänga vid en tredje, kanske lägga in lite slalom, sätta igång i trav mellan någon kon, sakta av vid enn annan. Gå över någon bom etc

Skulle även ge henne lite teori innan ridpasset, tex gå igenom den tänkta övningen och förklara hur och varför.
Gå igenom utrustning och skötsel av den och varför det är så viktigt att även se till att den är hel och ren. Gå igenom visitering av hästen etc...

I tex skogen så har du ju naturens egna koner att ta till (träden) att rida runt, stanna och svänga emellan.

Hur lång tid jag skulle vänta med trav och galopp beror ju helt och hållet på tjejen, hur modig hon är och vilken balans hon har. Ta korta sträckor till en början...

:)

Galoppen får väl vänta tills du tycker att tjejen är mogen helt enkelt? Även om det tar ett tag.

Tack för ditt svar!
Vet dock inte hur han reagerar när någon oruttinerad sitter på ryggen. Med mig "hoppar" han och "skuttar" väldigt mycket, men bara när jag lägger press på honom. Kanske borde leda honom lite först och sen se hur han reagerar?Han är väldigt snäll annars, men han är en ponny och vill hellre äta än jobba ;) Han lyssnar väldigt bra på hjälperna, och jag skulle kunna se honom som en bra barnponny med lite träning då han är väldigt "lätt" att få framåt,svänga osv. (För att sedan få honom i form osv krävs det väl lite mera...)

Om jag var du skulle jag nog börja med promenader ut i skog och mark, lilltösen på pållens rygg och du leder med delta? På så sätt kan hon ju ha tyglarna själv men du har en nödbroms. Jag tror inte du måste "göra ridningen intressant"...hon, lyckliga lilla tjejen har hittat en ponny som hon får rida:laugh:, det blir ju inte bättre än så när man är 11 år! Din hästs namn kommer att stå i alla hennes skolböcker och på hennes bänk;). Skynda långsamt så hon inte blir rädd och lär henne pysslet i stallet. Är hon av "rätta virket" så kommer du inte att få en lugn stund!
Lycka till och hoppas ni får skojsigt!

Det ligger nog väldigt mycket sanning i det du säger - hoppas jag! :)
Känner mig väldigt dum, men vad är en delta? Har hört om det förut men har ingen erfarenhet av dem.

Det finns inga dumma frågor *ler* Ett delta är en rem som sammankopplar båda bettringarna och ger dig möjlighet att leda hästen med inverkan på båda bettringarna samtidigt som lilltösen kan ha tyglarna som vanligt till bettet också. Ett delta är inte dyrt. Om du kollar på t ex hööks så hittar du?:laugh:

Jaha, var det så enkelt ;) Trodde att det skulle vara remmar överallt. Tack för svaren! Någon mer som har roliga övningar och tips?

Blir ponnyn alltid het när du longerar? Annars är det ju väldigt bra balansträning att longera med ryttare som bara sitter i sadel med eller utan stigbyglar och inte håller i några tyglar.

Om du har tillgång till lite saker kan ni alltid klä ut hästen och ta kort :D

Som ja har fått lära mig på min utbildning, Bar lär sig genom lekar. :) Lek igång intresserad. GÖr jorden runt för att träna balasan. Rid i damsitts men håll i henne i skritt. Rid utan händer. Trav ska du inte börja med förens hon själv lärt känna och vet hur man rider=) En 11 åring har inte "utbildat" sin refelxförmågor ännu.

oj vad ja skrev dålig, skrev lite för fort. Hoppas ni fattar haha

Han är inte longerad så mycket, men han blir het och drar. Han vill gärna sticka hem, så jag känner att jag inte har någon större koll under longering. Ska försöka göra det intressant för henne med lekar och olika övningar. Känner att det antaligen inte blir så kul att bara "åka" häst ut i skogen som jag planerat först :d

Det beror ju på vad tjej tkr är kul, hon kanske tkr de är jätte kul att vara i skogen=)

hitta på nya övningar hela tiden, för att det inte ska kännas som att man bara tränar samma sak (grunderna) hela tiden, även om det är det man egentligen gör.
mycket ut i skogen, gärna växlande terräng. Olika sorters backar tycker jag är bra för att träna följsamheten (långa, eller korta små knölar som går upp och ner hela tiden tränar ju också uthållighet)
rida utan att hålla i sig eller med en hand, stå upp som ett flygplan (lätt sits/ fältsits med armarna rakt ut) på plan mark eller i mindre branta uppförsbackar, leka inte nudda grenar på smala skogsstigar (från midjan och upp, benen kan man ju inte göra mycket åt) om hästen inte tar skada av att hon lutar lite fram och tillbaka en stund, bomövningar brukade jag gilla innan vi fick hoppa, det var lite som hoppning ändå...

när hon kan styra och skritta/ trava själv kan du bygga upp en hinderbana i skogen om det finns möjlighet, där man kanske ska ställa sig upp i stigbyglarna och plocka ner något från en gren, rida uppför en brant backe, stanna hästen i en ring, hoppa av och gå balansgång, göraen jorden rund, slalom med en/inga händer, ta av sig en vante och lägga över den i andra handen bakom ryggen medans hästen skrittar, ta stigbyglarna i trav, ge hästen en morotsbit från hästryggen och kanske travhoppa ett superlågt hinder (som man vet att hästen kommer halvkliva över). man får komma på och anpassa efter hästen.

rida med tyglarna korsade under hästens hals, så höger blir vänster och tvärt om (koordination) är också en kul grej.

börja galoppera korta sträckor i uppförsbackar där du står på krönet och "fångar in dem", och se till så hon står i lätt/ 3-punktssits så blir det kanske lättare.

ha mycket tofsar till hands, så blir själva rykten intressantare för de flesta... :P

ställ frågor medans hon håller på, om hon vet varför hon gör det hon gör (förklara annars ingående men enkelt). och fråga vad hon vill lära sig såklart :)

Det bästa för balansen är ju barbacka, men om du inte vill sätta upp henne barbacka så funkar det ju alltid att hon har sadeln fast inga stigbyglar och att man tränar slalom/svängar när man inte har stygbyglar eller rider barbacka tycker jag är ett bra sätt att träna balansen på. När jag red på ridskolan red vi barbacka max 1 ggn per år och jag hade enormt dålig balans! Nu har jag medryttarhäst sen ett halvår tillbaka, men det är först nu jag börjat rida barbacka på henne. Eller har gjort det ungefär en månad, fast inte alla dagar såklart! Men jag kände redan efter en vecka att min balans blivit mycket bättre!

Nu får jag vara okunnig igen, vad menar ni med jorden runt? Det är nog något jag aldrig gjort.. Det låter som om det kan vara roliga övningar, men jag vet inte om jag vågar släppa min ponny med henne på ryggen.. :crazy: Iaf inte i början.. När jag rider nära stallet känner man att han väldigt gärna vill gå hemåt igen och om jag är lite längre ut märker jag att han är ganska tittig.. Men jag vet inte om det är för att det är JAG som rider och att han vet att jag kommer tvinga honom arbeta..
Jag har hört från andra att han är en bra barnponny och han har tidigare blivit rida av barn, men jag tror att det är min hönsmamma instinkt som kommer in.

jorden runt är när man "snurrar" runt på hästens rygg med sadel, först dam sist sen sitter men baklänges sen dam sits sen vanlig sists=). MEn om du känner dig osäker på din ponny hade ja inte låtit henne rida, kan hända vad som. Dom kan bli så rädda att de aldrig mer vill sätta sig på en häst..!

Jo, men nu vet jag att han har blivit riden av tidigare ägarens barn och folk säger att han skulle vara väldigt bra som barnponny då han lyssnar väldigt enkelt till hjälperna. Jag ska använda delta till en början så jag alltid har en nödbroms, och sedan se hur han reagerar utifrån det. Han är den snällaste ponnyn jag mött och skulle aldrig göra någon illa, så jag hoppas på det bästa i den här situationen faktiskt :)

Det bästa för balansen är ju barbacka, men om du inte vill sätta upp henne barbacka så funkar det ju alltid att hon har sadeln fast inga stigbyglar och att man tränar slalom/svängar när man inte har stygbyglar eller rider barbacka tycker jag är ett bra sätt att träna balansen på. När jag red på ridskolan red vi barbacka max 1 ggn per år och jag hade enormt dålig balans! Nu har jag medryttarhäst sen ett halvår tillbaka, men det är först nu jag börjat rida barbacka på henne. Eller har gjort det ungefär en månad, fast inte alla dagar såklart! Men jag kände redan efter en vecka att min balans blivit mycket bättre!

Rida utan stigbyglar funkar ju lika bra för att få bättre balans. Att man har dålig balans för att man aldrig/nästan aldrig rider barbacka är en dålig ursäkt. Rid mer utan stigbyglar.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 108
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 332
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama