Hur göra med sovrum?

Mirre

Trådstartare
Håller på rustar mitt sovrum.
Är bara väggarna kvar nu som ska fixas till men velar lite hur jag ska göra.

Har en grå ganska stor byrå i lite gammaldags stil.
Sängen är vit, med gulddetaljer och även den är det lite storlek på.

Tanken var från början att måla ena väggen (som sängen står mot) svart.
Hänga upp lite mässingsbett, mitt svarta westernträns med silverdetaljer och lite sådant på den väggen. Resten av väggarna vita. Fönstret är vitmålat:)

Sedan funderade jag på en svart och vit tapet som fondvägg istället.

Det är alltså själva fondväggen jag funderar på.
Tanken är att jag ska skaffa två vinröda ryamattor och svarta-röda gardiner, kuddöverdrag och överkast med drakar på:love: Känns som att den helsvarta väggen passar bäst till det.

Får besök luciahelgen och då ska ju sovrummet användas hoppas jag:angel::d
Så lär få det färdigt till dess. Åtminstone väggarna. Nu står min säng i hallen på övervåningen.

Tips och smakråd något?

Sv: Hur göra med sovrum?

Jag gillar inte fondväggar. Tycker inte att det blir så snyggt som en enhetlig färg på väggarna. Men ska du ha en fondvägg så ha den helsvart och inte mönstrat. Speciellt inte om du ska sätta upp saker på väggen.

Ska du hänga upp detaljer på väggen så ska det definitivt vara en enfärgad vägg och inte en mönstrad (kanske kan överväga att hänga detaljerna på en av de vita väggarna?). Men om jag tvunget skulle ha en fondvägg hade jag nog valt en annan färg än svart, eftersom det blir sån jättkontrast mot omgivande vita väggar. Sen hade jag försökt skapa att inte blanda "stilar" för mycket - hästbett och drakar känns som en märklig matchning...

Sen hade jag försökt skapa att inte blanda "stilar" för mycket - hästbett och drakar känns som en märklig matchning...

Och jag älskar hem där folk inrett precis som de vill istället för att mer eller mindre slaviskt försöka följa en stil med alla tillgängliga medel! Men det gäller ju att man i så fall följer sin magkänsla fullt ut. Ett nästan-stylish hem där man sprängt in några få element av avvikande personlighet ser ofta mer konstigt ut än om man kör sitt race hela vägen. I ett helpersonligt hem skulle jag mycket väl kunna tänka mig att man kan blanda drakar och westernträns och ändå få fram en harmonisk personlighet, men i ett hus helt contemporary-inrett skulle förmodligen varken en drake eller ett westernträns kunna smälta in...

Ja egentligen är det nog inte blandandet som är det som ger mig dåliga vibbar i detta fallet utan drakarna i sig. Jag förknippar drakinredning med dålig stil, har aldrig sett någon som fått det att se bra ut.

Ja egentligen är det nog inte blandandet som är det som ger mig dåliga vibbar i detta fallet utan drakarna i sig. Jag förknippar drakinredning med dålig stil, har aldrig sett någon som fått det att se bra ut.

Dålig stil eller inte din stil..? ;)

Jag har inte lika dåliga generella erfarenheter av drakar (kanske när det gäller tonåringar och drakinredning då), när jag tänker drakar+inredning ploppar bilder liknande dessa upp
dragon-motif.jpg

dragon_interior1.jpg

1259861044_a77531bf18.jpg

och ingen av dem får mig att rysa av obehag... :D

Ja det är ju definitivt inte min stil, säger väl sig självt. Ser att jag skrivit fel, menade att skriva dålig smak. Men sak samma.

Jag tänkte inte på asiatiska drakar utan fantasydrakar, typ den här typen av grejer utspritt i ett rum där allting är ett hopplock av grejer som inte matchar för fem öre och möblemanget uteslutande inhandlats på Jysk och tavlorna lika gärna kunnat hänga på närmsta pizzeria. Det finns många som inreder så och jag tycker att det är smaklöst.

I rätt omgivning kan jag faktiskt tänka mig någon enstaka välgjord fantasydrake som ett snyggt bildelement också, men jag håller med om att det du associerar med 'drakar+inredning' inte låter som något som kommer vinna några estetiska priser, men det gäller nog de flesta stilar där någon samlar på objekt som är stilistiskt spretiga och i övrigt inte är intresserade av inredning alls utan är helnöjda med att hemmet tillhandahåller den funktion de önskar. Jag tror sådana människor inte tittar så mycket på helheten (kanske är de hemmablinda, kanske bryr de sig faktiskt inte), utan på de detaljer de gillar. De gillar drakstatyerna en och en, kanske mer för vad de symboliserar för dessa männikor än för att det är en halvdyr plaststatyett från Taiwan.

Liknande trådar

Hemmet Det är visserligen ett par veckor kvar innan vi får tillträde till vårt hus. Men funderingarna är såklart redan i full gång. Har under...
Svar
6
· Visningar
1 375
Senast: Zewz
·
Äldre Jag har precis flyttat till större boende, efter att ha bott i diverse små lägenheter med enbart ett till två fönster. Nu har jag en...
Svar
0
· Visningar
670
Senast: Eina
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: Tjôta
·
Hemmet Okej nu behöver jag lite smakråd här. Så här ser min lägenhet ut nu http://www.styleroom.se/album/36244 (så ni ser vad som passar...
Svar
19
· Visningar
8 067
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka