Hur göra med katterna vid resa?

Destiny_D

Trådstartare
Hej på er! Vad är att föredra om man måste lämna de små hårbollarna ensamma i Sverige medan man själv sticker till sol och värme? ;)
Trippen varar i hela 16 dagar, och jag vill att mina två små kissar ska ha det så bra dom kan utan att resten av familjen är hemma. Det är två innekatter på 6 och 7 år som det gäller. Dom är vana att ha ca 130 kvm att röra sig på.
• Kattpensionat? (dyyyyrt och där tror jag inte att den ena skulle trivas så bra att vara i en bur större delen av tiden)

• Nån som kommer och matar och rensar låda en gång om dagen? (den ena skulle bli så ledsen och sällskapssjuk, misstänker jag...)

• Lämna dom hos en kompis som bor i en etta utan balkong på 30 kvm? :crazy:

Det bästa vore ju om nån kunde bo i huset medan vi är borta, men nån sån möjlighet ser det inte ut som att jag har, TYVÄRR!

Hur skulle ni ha gjort?

Tacksam för alla svar!

//Destiny

Sv: Hur göra med katterna vid resa?

Att lämna dem hemma och ha en kattvakt som kollar till dem dagligen tycker jag är en bra lösning.

Att kattvakten kan bo med katterna är iofs bättre, men om 30 kvm funkar för era katter vet inte jag. Det vet nog ni bättre.

Tack för ditt svar!

Ja, det enklaste för alla är ju såklart om nån bara kommer förbi och tittar till dom en gång om dagen. Men räcker det? Min kattfröken kommer nog att tycka att det är rätt skönt, misstänker jag. Äntligen lugn och ro! :) Men jag är rädd att min lilla herre kommer att känna sig ensam och övergiven... Han är så otroligt "pratig" och kelig, så det är inte klokt. Undrar om han överlever två veckor utan mys i soffan?

Jag vet inte om dom två skulle kunna samsas på 30 kvm... Vi har provat i 4 dagar, och det gick jättebra. Men 16 dagar är ju så himla länge. Dom är vana att ha så stor plats att dom kan komma undan lite från varann ibland. Herren kan vara väldigt påflugen på fröken, så hon brukar vilja gå undan ibland. Då känns det nästan som plågeri att tvinga in dom på så liten yta... Men det kan mycket väl vara så att jag inbillar mig också!

Nån annan som har några tankar kring det här?

// Destiny

Om det går kan ni ju prova att ha dem hemma hos kattvakten och om det inte funkar kanske h*n skjutsa hem katterna och titta till dem dagligen istället?

Mina kissar har varit "hemma själva" i 8 dagar som mest, och det har funkat bra. Kattvakt/er har då kommit varje dag och pysslat om dem och ibland stannat några timmar och ätit middag, tittat på TV eller liknande för att sällskapa katterna lite mer.

Visst har de sen varit extra keliga när matte kom hem, men de klarar det fint med bra kattvakter. Om jag förstår dig rätt har du också två katter, och de sällskapar ju varandra rätt bra. En ensam katt hade jag inte lämnat ensam så länge, men två klarar sig.

Om det går kan ni ju prova att ha dem hemma hos kattvakten och om det inte funkar kanske h*n skjutsa hem katterna och titta till dem dagligen istället?

Ja, det hade ju varit en idé! Men kattvakten bor en bra bit bort utan körkort så det känns tyvärr inte så aktuellt. Tack ändå!

// Destiny

Det skulle ju verkligen vara såååå skönt om jag med gott samvete kunde lämna dom hemma. Dels så vet jag att dom känner sig hemma och sen så har dom ju stor yta att röra sig på.

Antagligen så skulle det bli så att det blir flera som får turas om att gå till dom på dagarna. Min mamma brukar tycka lite synd om dom, så hon brukar klappa dom lite extra och så. Kanske t.o.m. kan få nån att sova över en natt eller två. :smirk:

Tack tack för era tips och idéer!

// Destiny

Det där vet nog du bäst som känner dina katter.
Först och främst så handlar detta om 16 dgr, och kanske är ingen lösning ultimat men som sagt, 16 dgr kanske de klarar sig utan det ena eller det andra.

Är dina katter i stort behov av mänskligt sällskap så kanske du kan ordna en kattvakt som kan vara med den ngn timme om dagen och mysa med dem? Eller då som sagt ha dem hos din vän.

Det känns ju på ngt sätt bäst att ha dem hemma där de är trygga men vissa katter (som tex min ena) har inget alls emot att flytta och bo på annat håll några dagar. Så det beror ju på hur katterna är i sig. Är tryggheten viktigast eller sällskap av människor, stor yta? Hemma kanske det är mer anpassat med klätterställningar och leksaker.. Men som sagt, vad är de i störst behov av?

Mina katter är utekatter varpå det är mycket lättare att avgöra. De stannar hemma, får komma och gå som de vill och syster åker dit varje dag. De är sjukligt keliga och kanske skulle vilja ligga med nån av oss och mysa men de har iaf varandra tills vi kommer hem.

Ja, det börjar mer och mer luta åt att dom får vara hemma. Jag tror mest att det är mitt dåliga samvete som ställer till det! Jag får väl kela som tusan innan vi åker och sen försöka ta igen det när man kommer hem :smirk:.

Ska kolla om det går att ordna så nån är där nån timme då och då...

Tack för era svar! :)

// Destiny

Om du ska ha kattvakt som kommer hem till dej varje dag, kolla då först att du verkligen kan lita på den personen!! Jag har nämligen haft en mycket tråkig erfarenhet med det. En person utgav sej att älska katter o skulle plugga i min lägenhet o på så sätt hålla katten sällskap...men när jag kom hem hade katten skitit överallt o massor av kattmatsburkar stod öppnade o stank...katten levde som tur var men jag undrar om den där tjejen var där mer än en gång... Såg henne aldrig mer.

Om du ska ha kattvakt som kommer hem till dej varje dag, kolla då först att du verkligen kan lita på den personen!! Jag har nämligen haft en mycket tråkig erfarenhet med det. En person utgav sej att älska katter o skulle plugga i min lägenhet o på så sätt hålla katten sällskap...men när jag kom hem hade katten skitit överallt o massor av kattmatsburkar stod öppnade o stank...katten levde som tur var men jag undrar om den där tjejen var där mer än en gång... Såg henne aldrig mer.

Vad tråkigt för dig!! Hoppas att kissen repade sig från den hemska upplevelsen.

För mig är det inga problem. Det är min mamma och min bästa kompis som kommer att turas om att gå dit isf. Dom har gjort så några dagar då och då förut och det har aldrig varit några problem. Men tack för omtanken! :)

//Destiny

Men då är ju saken klar! Det är ju bra om dom får vara hemma då!!
Ps. Vet ej om min katt riktigt hämtade sej efter det, katter kan ju inte berätta...och hon bara visade sin "glädje" att man var hemma igen!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Behöver tips och kloka råd! Jag och min man ska separera, och vi har två innekatter. Vår tweenie har det ganska tufft i skolan och i...
Svar
9
· Visningar
3 447
Senast: Roheryn
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 574
Senast: Sonic76
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 494
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur