Hur göra med kastrering?

Maja_Kandi

Trådstartare
Ja, anledningen till att jag lägger tråden här är att det handlar om en sällskapsfråga.

Basic:
Jag och min sambo har precis köpt hus (:bump:) vilket vi flyttar till i månadsskiftet. På gården har jag tre boxplatser och plats för hagar osv, sex hektar hör till gården.

Jag har tre hästar, en hingst född -10, en hingst född -11 och deras mamma. Jag hade väldigt gärna sparat tian som hingst ett år till, då jag kan ha båda bröderna på hingstbete tillsammans och sedan skära båda två nästa höst istället. Tian är otroligt snäll och lätthanterlig så i det syftet tror jag inte det blir några problem, ingen annan kommer heller "drabbas" av att han är hingst iom att gården ligger avskiljt och det inte finns några andra hästar i närheten. Det kommer bara vara jag och min sambo som hanterar dem.

MEN! Till problemet...
Elvan kommer vara tvungen att gå med mamman till årsskiftet, sen blir det avvänjning och separata hagar (mamman kommer gå själv i en hage alldeles intill sina pojkar) oavsett hur det blir med kastreringen. Det innebär att tian isf kommer gå själv fram till årsskiftet och därefter får sällskap av lillebror.

Skulle ni tycka att det är okej eller skulle ni hellre skära honom nu och låta alla tre gå tillsammans fram till nyår? Efter nyår kommer ju grabbarna hur som helst gå tillsammans, men det blir ju tre månader var för sig (de kommer isf gå alldeles intill varandra och kommer självklart se varandra)... Leker hingstar bättre med hingstar eller är det ungefär lika hingst+vallack?

Försöker väga lite för- och nackdelar inför detta och tar gärna emot era synpunkter! Mitt tankesystem har gått på en nit i detta fallet... Det är fullt av flyttkartonger! :D

Sv: Hur göra med kastrering?

Det går lika bra med vallack + hingst som det gör hingst+hingst. :)

För hästens/hästarnas del spelar det nog ingen större roll när hingsten blir kastrerad. -gör det som känns rätt och lättast för dig :)

Du kan inte slå upp en liten lösdrift och ta emot en till liten hingstunge som sällskap till -10an?

Och hur ska du göra med mamma häst om grabbarna åker på hingstbete? Blir hon själv där?

Min grabb går just nu i en "flock" med en -09 valack,min -10 valack,sen en -10 hingst. Nu är det en -10 valack på väg,samt så kommer en -11 hingst i vinter när han är avvänjd från mamma. -09 kommer anatgligen att gå in på stall/säljas innan vintern. Dom ska gå på lösdrift ihop hela vintern/sommaren,sen är det dags för -10 orna att stallas in nästa höst.

Jag har inte märkt någon skillnad alls på min valack och den andra hingsten,dom är så lugna och försiktiga bägge två,däremot -09 an,oj oj oj,han är full i bus han! :D

Nja, tyvärr tror jag inte det. Blir svårt att få till en ligghall till vintern tyvärr... Annars hade det helt klart varit det bästa! Mina kommer ju gå in nattetid, visserligen bara stå inne mellan ca 22 och 06, och det finns skog och naturligt skydd i hagen/hagarna. Men inget som de riktigt kommer kunna gå in i och så. Jag hoppas dock kunna få till en bra lösdrift till senare år. Hur stor och "tät" måste en ligghall vara för tre små busar?

Mamman kommer åka till annat bete, alternativt att jag tar emot nån annan häst hit som sällskap åt henne, så det är inga problem! :)

Men alltså spelar det egentligen ingen roll i leksyfte om det är hingst+hingst eller hingst+vallack?

Här hemma leker tvåårshingsten med en medelålders kallblodsherre. :) Så jag tror inte att det spelar någon roll.

Och hingstungen från i år leker med tvåårsstona så att det bara ryker om det ibland.

Om du ändå ska skära 10an så hade jag gjort det redan nu faktiskt. Blir ju smidigare så och dessutom så kan ju båda unghästarna leka de närmsta månaderna. Annars finns nog risk att 10an blir odräglig...

1.5 årig hingst som går ensam.

Det är inget jag vill jobba med, unghästar behöver någon att leka med så är det bara.

Idén med att spara honom ett år till var mest för att ge honom möjlighet att grova på sig lite, samtidigt som jag då skulle ha två hingstar som kunde bråttas med varandra. Han kommer inte sparas som hingst. Men jag hade gärna låtit honom gå ett år till.

Men jag förstår inte heller varför han tvunget skulle bli odräglig? Det är en supertrevlig individ än så länge, väldigt lugn och harmonisk, annars skulle jag inte ens tänka tanken faktiskt. Skulle jag spara honom lite till för att om ett par månader inse att han är puckad skulle jag isf skära honom då.
Anledningen till att jag tvivlar är just som du också säger, att annars måste han ju gå själv första månaderna. Det lutar väl åt att skära honom nu, men ska höra med vet vad hon tycker också. :)

Tack för alla svar! :bow:

Jag tror han skulle bli odräglig som valack också så det gör ingen skillnad.

Mitt 2-årssto är hemskt för tillfället eftersom hon måste gå ensam.

Min erfarenhet är att de tuffare hingstlekarna börjar när de är 2-3 år, och det är oftast då man börjar se skillnaden på valacker och hingstar som går ihop. Därför tror jag inte det blir någon större skillnad på lekarna om åringen skärs nu. Jag har själv haft valacker på lösdrift med hingstar mellan 1-2 års ålder, och jag har inte märkt så stor skillnad på hur de leker jämfört med hur hingstarna leker. Däremot så har vi separerat valacker och hingstar efter betet när de blivit 2 år eftersom de flesta som varit hingstar då blivit mycket tuffare i sina lekar än vad valackerna varit.

Fast om jag kastrerar honom nu kommer jag han ju gå tillsammans med dom andra. Jag tror faktiskt inte att han skulle bli så fruktansvärt jobbig som du säger. Finns många ensamma hingstar (eller unghästar över lag) som är betydligt snällare än de som haft sällskap. det beror väl mycket på hanteringen också.

rebus: tack för svar! Det var lite det jag var ute efter, då blir han nog vallack så kan de leka bäst de vill redan från början. :)

Ja precis men det jag menar är en unghäst som går ensam. Jag tycker inte de ska behöva vara ensamma. De vill ju busa och leka för fullt.

Om du skall ha 10an och 11an ihop så hade jag helt klart kastrerat 10an nu, Det är inte lämpligt att ha en 2 års hingst med en 1 års hingst det blir alldeles för tuffa tag för den lilla. Skär du den äldre däremot så blir de kanske lite mer jämna eftersom de tappar en hel del styrka efter en kastrering. Om du har sett 2 års hingstars lek så förstår du varför det inte är något lämpligt sällskap till en nyavvand fölis som behöver mkt vila och lugn och ro för att växa, det är därför man skall ha jämnåriga med jämnåriga i 1 och 2 års ålder, de har så olika behov och styrka.
Tänk dock på att du måste vänta 1 månad efter en kastrering innan du kan släppa honom med sto, finns fertila spermier kvar i sädesledarna under en period efter kastrering som skall dö först.

Ett tillägg det är inte tillrådligt att kastrera nu pga rötmånad och flugor så är infektionsrisken för stor. Minst en månad till måste man nog vänta så att värme och insekter har försvunnit.

Senast ändrad:

Tusen tack för svar! Har bestämt mig för kastrering. Har bokat tid för det den 31, tid föreslagen av vet. Här har rötmånaden dock redan passerat. Första tiden kommer han gå i egen lite mindre hage intill de andra. Sen får de leka och rasa bäst de vill! :D

Liknande trådar

Hästhantering Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack...
Svar
5
· Visningar
1 914
Senast: Ms_Antrop
·
Hästhantering Jag har fyra ponnys, två valacker och två unghingstar. Hagar på ca 2h. Jag hade hoppats på att kunna ha alla tillsammans men det verkar...
Svar
7
· Visningar
2 264
Senast: Mli
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka