Hur göra med häst som kommit på hur man sliter sig?

Sv: Hur göra med häst som kommit på hur man sliter sig?

knapplån

Har bara stött på två hästar som gjorde så - som verkligen drog järnet.

Den ena var en c-ponny, (och därför lite mer lätthanterlig/ mindre). Ett sto, lektionshäst, som svängde nosen in emot dig, ryckte in bakbenen under sig och kastade sig iväg med en smäll - rätt på människan och vidare emot friheten. Hon fick en snyting på mulen då hon försökte rusa över mig. Inte så pedagodiskt kanske, men tvärstopp blev det i alla fall, och sedan gjorde hon inte så med mig mer...

Den andra är en nordsvensk som också lärt sig att rusa rätt på folk. Den leder jag i träns längre sträckor - då är det inga problem. Ska han hanteras i grimma så har jag kedjegrimskaft över nosen och håller koll, hela tiden. Beröm när han står där han ska.

Hästar som "bara" är överpigga brukar man ju kunna dra runt sig något varv, låta dem steppa lite, och bara fortsätta gå dit man ska.

Jag gjorde som Egonson_ och lät bli att skriva det jag hade tänkt...

Mammas nordsvensk (då 2 år) lärde sig att vi inte orkade hålla honom när han skulle in i skogen och käka mat samt att han var grymt bakskygg, lättskrämd osv och reagerade stenhårt med "hjälp- spring!!" Även med kedja över nosen, kedja och träns. Jag förbjöd andra att leda honom för allas säkerhet.

Då lärde jag mig knepet att om nordsvensken bryter ut framåt så måste jag snabbt reagera på att lägga grimskaftet delvis runt höften och ta ett steg (eller två) ut från hästen för att få till hävstång samt bryta linjen framåt där han är som starkast. Rätt tajmat så behöver man inte dra för kung och fosterland (och nordsvensken som drar för kung och fosterland tillbaka). Går man inte utåt från hästen så funkar inte detta, man måste bryta linjen och få in en svängande verkan i det hela. Nu går han in på en volt runt oss varje gång han blir skraj.

Detta med att använda oss som hävstänger är super samt att det går att använda i flera olika situationer. Jag blev förbannad på ovanstående häst att han inte fattade att han inte fick gå ut ur boxen förrän jag gick ut, trots att stallkompisarna gick ut. Då la jag grimskaftet kring en stående bjälke bredvid boxdörren, höll i grimskaftstumpen och flyttade undan mig från träffavstånd om han skulle bli sur. Efter ett par gånger så visste han att det tog stopp när grimskaftet tog emot, toppen!

Jag tycker det låter som om hästen prövar ledarskapet här;)
Skulle inte förvåna så mkt om han även är ranghög i hagen, och där hela tiden måste påminna vem som bestämmer. Och det vill han kanske också göra med dig?

Att han inte gör det alltid tycker jag tyder på en synnerligen intelligent häst:D Varför pröva ditt tålamod när ni gör ngt han uppskattar, och då du dessutom har bättre möjlighet att hålla honom med träns...

Du får träna på ledarskapet helt enkelt, och vara smartare än han, du har fått många bra tips här redan.

Kanske ha en godisbit i fickan som han får när ni nått målet, dvs kommit fram till stall eller hage?

Senast ändrad:

*knapplån*

Jag skulle rekomendera en repgrimma o ett långt rep .
Vi har oxå en häst som var så när vi köpte honom .
Så jag utsatte honom för sådana situationer med flit om o om igen med just lång lina o repgrimma .
Direkt när han försökte komma nära mej eller passera bytte jag tvärt håll o gick åt nåt annat håll om o om igen .
Mina hästar går i löst hängande lina 1½m bakom mej alltid o det är jag stehård på .
Detta funkar o han drar inte längre .

Detta sätt funkar ju för hästar som inte acxepterar ens zon och har tendens att vilja gå före en. Men på hästar som vill sticka från en går jag helst bakom bogen litegrann, för där har jag störst changs att snabbt kunna reagrera vid en eventuellt flykt. Det blir onödigt svårt för en om man har en häst som brallar iväg åt andra hållet om man redan från början står i repänden. fast det beror ju på hur långt rep man har såklart.

Jag gjorde som Egonson_ och lät bli att skriva det jag hade tänkt...

Mammas nordsvensk (då 2 år) lärde sig att vi inte orkade hålla honom när han skulle in i skogen och käka mat samt att han var grymt bakskygg, lättskrämd osv och reagerade stenhårt med "hjälp- spring!!" Även med kedja över nosen, kedja och träns. Jag förbjöd andra att leda honom för allas säkerhet.

Då lärde jag mig knepet att om nordsvensken bryter ut framåt så måste jag snabbt reagera på att lägga grimskaftet delvis runt höften och ta ett steg (eller två) ut från hästen för att få till hävstång samt bryta linjen framåt där han är som starkast. Rätt tajmat så behöver man inte dra för kung och fosterland (och nordsvensken som drar för kung och fosterland tillbaka). Går man inte utåt från hästen så funkar inte detta, man måste bryta linjen och få in en svängande verkan i det hela. Nu går han in på en volt runt oss varje gång han blir skraj.

Detta med att använda oss som hävstänger är super samt att det går att använda i flera olika situationer. Jag blev förbannad på ovanstående häst att han inte fattade att han inte fick gå ut ur boxen förrän jag gick ut, trots att stallkompisarna gick ut. Då la jag grimskaftet kring en stående bjälke bredvid boxdörren, höll i grimskaftstumpen och flyttade undan mig från träffavstånd om han skulle bli sur. Efter ett par gånger så visste han att det tog stopp när grimskaftet tog emot, toppen!

he,he. du skulle bli en utmräkt "cowboy". Sådär får man leda mosträviga kor också.:rofl:
Men grejen är att det fugerar

Hur ser situationen ut precis innan han sticker? Går han från lugnt skrittande och sen helt plötsligt *boom* och så iväg, eller börjar han dra lite och jaga upp sig innan? Om så är fallet kan du testa att göra små cirklar med honom när du känner att pulsen börjar gå upp lite sas, dvs lägg en liten volt och fortsätt sedan att gå, är han fortfarande på så lägg fler volter. Detta funkar även om hästen har en tendens att vilja gå före dig eller över dig.
Om han gör det helt ur det blå så föreslår jag, som de andra har sagt, handskar, longerlina och en kapson så du lätt får runt huvudet och hindrar honom från att rusa iväg. En annan lösning kan vara att hålla han hjärna sysselsatt medan ni går, stanna till då och då, rygga och fortsätt, så har hans hjärna något att tänka på.

Problemet är jag leder inte honom så ofta eftersom han står i kollektivstall. Jag har tagit dit en repgrimma nu och det verkar fungera lite bättre, med igår så försökte han igen vid insläppet men kom inte loss då. Jag tror inte på att rycka och slita i honom och vill kunna lösa problemet med fredliga metoder för att han inte ska tycka att det är pest och pina och att han ska vara rädd för en när man leder, Det ska vara en positiv upplevelse att följa människan. (önsketänkande kanske..) Jag provade med att ha ett äpple i handen när jag ledde honom igår och så hade han hela sin uppmärksamhet på äpplet hela vägen, han fick äpplet när vi kom till hagen. Det sista jag vill att han ska tappa förtroendet för människan. Jag vet att det finns dom som ger hästen stryk med grimskaftet när dom leder så fort hästen hoppar till lite, den metoden tror jag definitivt inte på. Jag skulle också dra från en sån människa om jag var häst :(

kom på en grej som möjligtvis kan funka för er. Om någon sitter på hästen (ej rider) och sedan att en person leder hästen och om hästen sliter sig så kan den som sitter på hästen göra one rein stop. De kan ju vara ett sätt att få bukt med problemet men sedan återstår fortfarande ledarskapet från marken.

Lycka till!

Det är snarae den som inte har respekt.

Träna på att leda den till hagen o sen tillbaka.

Be att folk inte bara släpper in den utan vänder den innan den släpps o berömmer den.

Sätt på ngt som stoppar den- innan den lär sig hur stark den kan vara o struntar i allt. Den har testat o vunnit o gör självklart om samma- när den ä'r sdn som gärna vill vara sin egen boss.

Hellre träns än repgrimma om den kommer lös ändå- tränset går sönder.
Det går över- om den inte får igenom sin vilja.

KL

Min 05:a har lagt sig till med liknande hyss under sin konvalescens. Han kan gå snett bakom en och plötsligt ställer han sig och kastar sig framåt/bakåt/åt sidan, ofta hinner man inte parera utan hamnar inom räckhåll för hans bakben. Han har ställt till en hel del problem för de som tar in och ut honom om dagarna och eftersom han inte får motioneras alls så kan han inte göra av med sin energi på något vis.

Efter att ha blivit sparkad ett par gånger så sätter jag kedja under hakan på honom när jag märker att han är stirrig, på det viset har jag möjlighet att hålla emot när han drar. Det löser symptomet men inte problemet, grundproblemet i det här fallet är överskottsenergi och att han inte respekterar mig. Därför övar jag mycket halter och halvhalter när jag leder honom, han ska ha sitt fokus på mig, inte på något annat. Om han har fått ett utbrott när jag varit närvarande så har det blivit kännbara konsekvenser för honom, det ska inte vara "kul" att dansa på bakbenen..

Senast ändrad:

Som tidigare föreslagit så är kedja, longerlina och en piska som verktyg. Om hästen börjar rusa iväg, ryck till och smacka på honom, låt hon springa några varva runt dig tills du märker att han tröttnar. I början kanske det är bäst att leda honom i träns. Sen kan det aldrig skada att ha lite godis i fickorna, det gör det trevligare och mer "värt det" för hästen att stanna hos dig.

Det verkar som om repgrimman har gjort susen. Han hade tydligen gjort nåt försök men eftersom det då blev tvärstopp och det gjorde nog rätt ont så har han som det verkar slutat med sina hyss. Hoppas att det håller i sig. Jag brukar ha en morot i fickan de gånger jag leder och belöna honom när vi kommer in i stallet.

vad för typ av repgrimma har du använt dig av ? Vanligt grimskaft till?

Tips emottages tacksamt:)

Har precis köpt ett sto som gör på samma sätt, men det är stigbett, longerlina och pisk till hagen! OCH det viktigaste av allt - HANDSKAR!

Har haft några rejäla diskussioner med denna unga dam senast i morse.

Kavson och longerlina hjälper samt att hästen leds ut av nàgon som har erfarenhet av att leda ouppfostrade hästar, att ha nàgon bakom hästen med en smiska som kan driva den framàt sà hjälper det.

Att làta alla stalltjejer ta ut och in hästen kommer bara att göra att beteendet blir mer och mer befäst och din häst vet att han kan göra som han vill.

Repgrimman är en vanlig enkel modell inköpt på H....s för under hundralappen. Köpte igår en en annan repgrimma där både grimma och grimskaft hängde ihop. Kostade under tvåhundra.

he,he. du skulle bli en utmräkt "cowboy". Sådär får man leda mosträviga kor också.:rofl:
Men grejen är att det fugerar

Jag ska säga det till herr Kallblod nere i stallet nästa gång, att han är inte värre än en ko! :rofl:

Liknande trådar

Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 757
Senast: RonjaH
·
Ridning Som rubriken lyder, jag behöver lite hjälp med min häst och undrar om ni har något tips på vad jag kan göra. Jag har en...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar