Hur göra med häst som kommit på hur man sliter sig?

Koriander

Trådstartare
Han är inte rädd av sig eller nervig, utan kan gå lugnt med när man leder honom för att på ett ögonblick dra åt sig grimskaftet och dra iväg. Det verkar som om han tycker sig ha lyxen att själv bestämma om han vill gå in i hagen eller i stallet. Han kan stå lös i ridhuset och vänta medan man går runt och mockar eller gå lös bredvid skottkärran och han är förövrigt en väldigt lugn och snäll individ som inte är rädd av sig. Situationen börjar bli akut eftersom han står i kollektivstall och har flera gånger varit på väg att dra med sig de andra också. Det här händer flera gånger i veckan och det går aldrig att förutse när det inte faller herrn i smaken att bli ledd. Jag uppfattar honom som en liten respektlös ögontjänare som egentligen tycker sig stå över allt och alla i rang. Han är hur snäll och go och trygg annars att hantera och jag tror att det skulle inte vara så svårt att ta ur honom dessa dumheter men jag vet bara inte HUR jag ska kunna hålla honom när han försöker. Så tips emottages med stor tacksamhet!

Sv: Hur göra med häst som kommit på hur man sliter sig?

Ändrade mig, hade nog ändå fått skit för mitt förslag ;)

Senast ändrad:

Kedja eller huvudlag.
Sedan gärna använda en längre lina istället för grmskaft.
Bäst är om man lär sig se signalerna innan (vet att det kan vara svårt) så man kan parera i exakt rätt läge.
Lycka till

På sånna hästar har jag oftast 8 meters rep och tränar främst grunder och brukar gå mkt vid sadelläget och vid tendens på att hästen tänker sticka går ja som runt hästen så att hästen tvingast vända sig mot mig. Kan vara jobbit när en häst har börjat sätta detta i system, med det går absolut att göra ngt åt det. Försök få hästen att förstå att det är mkt roligare och mer lönsamt att gå med dig istället för från dig.

Finns olika sätt att lösa problemet, man får som känna efter vilket som passar bäst för hästen.

Hur "farligt" är det att tappa honom med kedja? Varför går han alltid med huvudet vänt mot mig och uppmärksamheten riktad mot mig när jag leder honom, han går lite på "snedden" mot mig. Har för mig att det ska vara ett positivt tecken, men i hans fall blir jag bara misstänksam. Antar att det handlar om ledarskap för han har varit riktigt jävlig att lasta också, inte rädd utan bara respektlös som att gå runt och käka gräs och glo på annat medan vi försöker att övertala herrn att gå in. Jag får en känsla av att han går och hånflinar åt oss och pekar finger och helt enkelt spelar apa med oss.

Lina på ett träns, så att man har något att hålla i. Ett grimskaft räcker inte långt.
Handskar på den som leder och sedan är det bara att börja träna.

Jag har själv ett sto som är ganska skarpt. Henne får personalen leda i träns och lina, hon är snäll för det mesta men kan få för sig diverse hyss.
Då har de redskap som gör att de både kan säga till henne och hålla sig på ett säkert avstånd ifrån henne.

Detta låter precis som min gamla fjording:D

I början var det ett stort problem, han drog iväg med alla hur starka och kunniga personer som höll i grimskaftet än var.
Det tog lång tid innan jag fick ur honom det.. Efter ett tag lärde jag mig se på honom när han var på väg att sticka. På just honom var det så att han spetsade öronen, började snegla lite bort från mig och spännde upp sig(inte mycket men ändå märkbart) och blev "stel" i nacken. Då gällde det att snabbt som attan avleda honom och vända runt, stanna, böja hans huvud mot mig(då kunde han inte sticka) eller vad som helst. Det gällde att alltid vara steget före.

Kedjan går oftast av om de trampar på grimskaftet. Har tappat ena unghästen med kedja flera ggr, men det är ändå kedjan som hjälpt mot beteendet.
Sen timing, och att få honom att ha uppmärksamheten på mig och det jag gör. Inte släppa iväg dem förbi en. En häst som tränger förbi en och drar, den kan man med fördel ha ett spö i handen när man leder och om de kastar sig förbi helt sonika köra upp spöt framför huvudet på dem för att visa att den här vägen är inte okej.
På vår häst märkte man när det var på gång, för han börjar trassla och går förbi en och sen körde han ner huvudet till backen typ och började springa. Man hade inte en suck.
Men nu händer det ytterst sällan och han går till och från hagen i enbart grimma+grimskaft.

Åh, det var fler som föreslog kedja eller träns :p

Jag håller med älgen och IW!

För många år sedan så hade vi en islandshäst (mina döttrars och min gemensamma första häst) som hade det som nöje att dra iväg med oss, alltid när han blev ledd i grimma.
Utan förvarning så började han från noll till full galopp i hundraåttio. Det var bara att släppa.

Vid ett tillfälle så tänkte jag att man har ju läst att man inte ska ge sig när det gäller hästar, så en gång så släppte jag inte, utan sprang med (har varit sprinter i mina yngre år). han blev ju något förvånad över denna vändning och styrde därför mot ett buskage med massa taggiga buskar.
Lilla raringen sprang in i detta virrvarr av grenar och taggar, men jag var envisare och släppte inte (vill påpeka att det var sommar och jag hade bara t-shirt o ridbyxor). Mina armar blev helt sönderrivna (folk på mitt jobb trodde att jag blivit attackerad av en flock vildkatter). Men jag släppte inte och raringen var tvungen att stanna eftersom det tog stopp i buskaget.

Efter det fick han lite mer respekt för mig, men andra hade lite svårare.

Vi hade honom i flera år och han blev en helt underbar kompis med åren och riktigt duktig på att hoppa.

Till att börja med kan man ju undra sig varför hästen vill slita sig från er hela tiden. Jag menar, det finns ju inte direkt något naturligt behov av att springa själv till stallet hos en häst. Och "bestämma själv" är inte en trovärdig anledning då det sällan uttrycker sig bara så hos ett flockdjur. Ett flockdjur utmanar inte genom att ge sig av, tvärt om är det vad som händer en individ som inte sammarbetar - den drivs iväg.

Hur gammal är hästen? Hur ser hans hagsituation ut? Flocksituation? Händer detta bara mellan stallet och hagen? Bara i grimma?

Tills problemet lösts kan det kanske vara bra att de andra som måste hantera honom i grimma vid in- och utsläpp, gör det med kedja eller liknande om du anser att det är okej. Men att kuva är ju sällan någon långsiktig och bra lösning.

Jag skulle leda hästen i kapson så att man kan få runt hästen lättare när den drar iväg. Man får mer hävstångseffekt med en kapson, koppla till en längre lina än ett vanligt grimskaft och ha handskar!
Sen skulle det kanske vara en god ide att ta ut en som är duktig på hästarbeteende och hjälpa dig med ledarskapet...

Hoppas att ni hittar en lösning som funkar för er!

Jag köpte mig en fjording för några månader sen som gjort så 2 ggr med mig första ggn var när jag skulle leda in honom i stallet allt gick bra tills jag stannade honom och skulle ställa honom på gången då tog han sats och sprang mot dörren som stod öppen han drog mig genom hela stallet som tur var så var min sambo där och fick tag i grimskaftet han med sen tog han spjärn mot stalls väggen och fick hästskrället vänd mot stallet och sen gick han in igen.

Andra gången var nu i helgen efter ridturen så skulle jag leda bort han till sin hage när vi kommit halvägs så gör han lika igen drar ifrån mig jag ropar till åt han men han travar iväg och jag måste släppa grimskaftet och han springer runt i hagen som dom stora hästarna går i efter en stund stannar han har då trampat på grimskaftet som drar huvudet neråt men han står still så jag kan gå fram och få tag på grimskaftet och leda in han i sin hage.

(Kan tillägga att han inte blivit skrämd för något någon av gångerna utan han bara bestämt sig för att dra iväg)

Han är i sättet ganska "bufflig" och knuffig och när man rider ut så är han stark.

Förra ägarna sa inget om detta när jag köpte honom , hon sa att hon skulle skicka med en grimma med bett på om något barn skulle leda honom för att han ibland kunde bli för stark för barn att leda när han tex får syn på mat så kan han dra iväg, jag har själv aldrig haft den på honom, men transportörerna som körde hem honom till oss sa att ägarna haft den grimman på när dom lastade honom.
Så jag lurar på att han varit så även där och mot vuxna. Utan mat med i bilden. ;) Om han gör så något mera så tror jag att jag provar grimman med bett eller kedja när jag leder honom. (Har bara hänt 2 gånger på de 2 månader jag ägt honom, men det är 2 gånger för mycket i alla fall)

Senast ändrad:

Longerlina i stället för grimmskaft så tappar du inte hästen. Sen är det träning och träning.

Hur gammal är den?

exakt så gjorde min som 5-åring. först med andra.

Den accelererade 0-100 på 4.7 s.;)o de åkte efter som vantar tills den slet sig.

Jag förstog först inte problemet, men andra vågade inte ta ut den o då är det min skyldighet att ta itu med det.

Sen satte de bara grimskaftet runt nosen....som säkerhet.

Senast ändrad:

Fast nu tror jag du börjar gräva lite väl långt, visst har du rätt i det du säger, att det oftast finns en orsak till det hela, men ibland händer det bara att hästarna får det som en vana utan att det är problem med varken hage eller flock.

Min ena häst gör vad som helst för att få komma ur hagen, hon vägrar gå in i hagen för det mesta. Varför?
I hagen får hon inte träna på trick, dessutom är det mesta undersökt till skillnad från världen utanför hagen.
Hon trivs bra med sina hagkompisar.

Här betyder alltså flocken mindre (just i detta ögonblick då) jämfört med allt roligt utanför - hon vill bort från flocken för en stund och göra nåt roligare.

OnT

Det jag undrar av TS är hur går det att fånga hästen igen?
Är den glad eller vill den inte fångas?

Skulle du se det som att hästen "busar iväg" eller att den är arg/irriterad?

Har du provat med nån typ av belöning då hästen är koncentrerad på dig? Dvs du "tvingar" hästen att fokusera på dig, genom att inte bara släpa hästen efter dig utan kontrollera varje steg, gör lite sidoförande rörelser, stanna, gör dig själv intressant! Ge nån form av beröm om din häst lyssnar fint. Då kanske pållen fattar att det lönar sig att vara i närheten ;)

Han är 8. Han går ute med en kompis och hagarna är jättestora och de är ute ca 12 timmar. Men det har ju varit mycket snö så de har inte rört sig speciellt mycket i hagen. Jag tycker mig se ett samband med att beteendet blev värre när de fick fri tillgång på hösilage i hagen, så jag antar att han har lite för mkt energi och att han är lite understimulerad. Han rids fem dagar i veckan och är alltid jättesnäll och lugn att rida och att hålla på med. Han försöker aldrig att slita sig när vi går till och från ridhuset. Han leds tillsammans med sin hagkompis och ibland ensam och det spelar ingen roll vilket man gör, han sliter sig ändå. Funderar på att ta med en liten hink med lite morötter och äpplen när jag leder honom bara för att bryta mönstret, så att han får annat att koncentrera sig på under tiden. Sen när vi kommer till hagen/stallet så får han en tugga ur hinken om han har varit "snäll". Har haft honom sen i somras och tyckte mig se redan då att han visste hur man gör för att slita sig. Det hände en gång när vi skulle gå förbi kossor, vilka han är rädd för. Men det spelar ingen roll av vilken anledningen egentligen, han får bara inte slita sig för hans och alla andras säkerhet.

Han är säkert överpigg o vet precis när han kan göra så- ej träns på.:rofl:

sätt ner foten o acceptera inte sdnt.

Beröm först när han betér sig väl.
inte Moroten o Åsnan.

Min första tanke var - är det en ponny :angel:

Känner väl igen beteendet från en tidigare ponny jag red. Det var äldre herre som alltid varit stjärnan i stallet (+ måååånga andra historier ;)) och han tog sig lite friheter kan man väl säga :D Han leddes alltid i kedja men det hjälpte inte om man var för kass med taimingen. Det gällde att innan han stack hindra honom från att göra sig rak och bli stark. På sommaren fick man någon gång lägga kedjan i munnen en bit (där gräset i vägkanten började...) och sedan var han snäll igen.

På andra hästar kan de fungera bara att sätta grimskaftet i sidoringen på grimman i stället och på så vis lättare hindra hästen från att göra sig rak och kunna sticka. Om en unghäst blir lite tossig på en promenad tex blir det mycket tydligare och inbjuder inte till dragkamp.

Detta var oxå en häst som absolut inte vara stressad elelr kände obehag, han var en "mulleponny" rakt ut i hovspetsarna. Precis som han tex vägrade gå av tävlingsbanan om ingen gav honom en godis vid utgången ;)

Liknande trådar

Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 757
Senast: RonjaH
·
Ridning Som rubriken lyder, jag behöver lite hjälp med min häst och undrar om ni har något tips på vad jag kan göra. Jag har en...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar