Hur göra hemsida på bästa sätt?

V

Violate

Jag ska göra en hemsida åt en vän, och i detta fall är det viktigt att den funkar i de viktigaste webläsarna. (Mina egna sidor orkar jag inte vara så noga med...) Explorer, netscape, opera, mozilla... fler?? Har själv endast det förstnämnda, men har förstått att de andra är väldigt populära de med.
Hur ska jag göra sidan? Frames går bort eller? Problemet är ju mitt väldigt begränsade kunnande, men man kan ju lära sig det man behöver för att göra sidan... så länge det inte är alltför invecklat.
Förslag? Sidan i sig ska inte vara flashig med massa häftiga saker, utan högst enkel, då det viktiga kommer att vara bilderna.
 
En sak till: visst finns det ett sätt att göra så att bilderna laddas och är klara innan man tryckt på länken till fotosidan? Antar att allt laddas när man går in på indexsidan, hur fixar man det? Så man slipper vänta på bilderna sedan när man ska titta på dem.
 
Frontpage express är ett bra program om man vill göra hemsida, sedan kan man ju få en gratis hemsida via triped
om man blir medlem.
Andtingen använder man sig av deras sidbyggare som är väldigt enkelt eller så gör man sidorna via frontpage och för över dom till triped. :) :)
 
Frames går fetbort.

CSS och HTML är det som gäller, skulle jag tro (alla sidor jag gjort är kompatibla med samtliga stora webläsare + textbaserade läsare, och då kör jag stenhårt på HTML och CSS. PHP i ett par fall.)

Knacka kod för hand så vet du vad du har gjort var och när - underlättar felsökning. Editors har konstigheter för sig ibland (speciellt frontpage!).

Jag har ett graphic preload-script som jag kör lite här och var på mina sidor. Mycket bra! Ska leta upp det...
 
(Det står i scriptet vad som ska ändras och hur, d.v.s. vilken sida som ska öppnas när laddningen är klar, och vilka bilder som ska laddas in.)
 
Tack. Jag skriver allt för hand, det har jag alltid gjort, så det är inga problem. Det enda är att jag är rätt usel på css... Tips på bra sidor eller så?
 
Har studerat sidan och lite exempel på uppbyggnader... hur ska jag lyckas lära mig det här? Invecklat ju...
Laddade hem en demo och har grejat lite med den, men det är inte meningen att jag ska ta någons sida, göra om och kalla den för min egen. Jag måste ju försöka få till en från grunden... Jag börjar redan misströsta. Vad jag skulle behöva är någon bra grundsida, kanske en steg för steg-guide, "såhär gör du en hemsida med css" :D
 
Frames går fetbort.

Varför skulle frames gå fetbort? Jag har frames på min hemsida och den är kodad helt enligt standard. Inga problem att få den att funka i t.ex. Mozilla som jag enbart använder.
 
Åh tack! Men, få se om jag förstått det rätt nu: man gör sidan som en html, men allt innehåll (text, tabeller, placering osv) styrs av css?
 
Yepp, och CSS:en kan antingen ligga i HTML-koden, eller i en separat fil. :)

Jag ska lägga upp textfiler för att demonstrera, hold on...
 
Tack så mycket, ska ta och kolla på allt jag fått och se om jag kan få någon rätsida på hur man gör. Återkommer säkerligen med fler frågor...
 
Men om man ska skriva allt med CSS, hur skriver man för att t.ex. en banner ska synas på alla sidor?
 
Du skapar en DIV som heter t.ex. #banner, och sedan skriver du som jag har gjort på #top i min demonstrationsfil. Har du bara en banner kan du lägga den som "background" i DIV:en, men har du flera som du vill slumpa mellan, kan du använda LINKman-scriptet som jag har nämnt här i forumet ett par gånger. Då lägger du en php-tag i DIV:en, och anger sökvägarna till bilderna i skript-filen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 968
Senast: Mustasukka
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 265
Senast: kem
·
IT & mobiler Att göra \"säkra\" hemsidor Jag sitter här och trixar med lite css och funderar på hur noga man ska vara med att göra "säkra" hemsidor...
Svar
15
· Visningar
1 778
Senast: Kiddo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp