hur göra, hästar som far illa?

jklirla

Trådstartare
Känner mig alldelses uppgiven och vet inte hur jag ska göra...
I byn där jag bor finns en gubbe som har två hästar, han har väl aldrig varit särskilt mån om dem men de har fått mat och gå ut i hagen fram tills nu. Nu har gubben blivit sjuk, han har cancer och ryktet säger att det inte går att bota och att han kommer att dö men jag vet inte. Han är väl i 60 års åldern. Jag trodde att han lämnat ifrån sig hästarna då jag inte sett dem på ett tag, igår gick jag förbi där han bor med hunden och hörde dem innefrån stallet... då hade stackarna inte varit ute på flera dagar. Idag har det varit över 28 grader varmt här...jag vet inte om han ens går ut och ger dem mat. Jag hoppas att han gör det men vet ju inte hur sjuk han är.
Jag knackade på då för att fråga om jag kunde hjälpa honom men han öppnade inte. Fick sen höra att en annan tjej varit där och frågat om hon kunde ta hand om dem men då hade han sagt att han inte ville ha något spring på gården.
Vad ska man göra? Jag frågade min pappa om man kunde anmäla till kommunen eller något men då blev han arg och sa att det var synd om gubben - och visst är det väl det men hästarna lider ju?
Hur gör man om man anmäler? Måste man säga vem man är? Vad ska jag säga? Jag vet inte om jag törs ringa men jag kan inte sova på nätterna längre för jag tänker på de där stackars hästarna. Kan någon hjälpa mig och berätta hur jag ska göra.

Sv: hur göra, hästar som far illa?

Ring djurskyddet om du inte kan gå hem till gubben och kolla. För din nattsömns skull.

Jag tycker att du ska göra ett försök till att prata med gubben. Anmälningar är inget roligt att få på sig om det går att lösa på annat sätt, om hästarna är vanvårdande ska man självfallet göra något åt det. Men försök att prata med ägaren i första hand och fråga vad denne tänker göra åt saken.

Ush, det är hemskt när man upptäcker något sånt här,hela alltet är ju hemskt egentligen. Gubben, hästarna.

Som ovanstående skrivit, försök att prata med gubben, förklara hur det ligger till. Säg att du bara kommer två gr om dagen, en gång för att släppa ut dom, och en gång för att ta in dom(om dom inte går ute 24/7) samt att ge dom lite att äta.

Du tänk om de eller den ena har problem med eksem och behöver vara inne dagtid (samt den andra som sällskap). Han kanske låter de vara ute nattetid och tar in på morgonen.

Skriv ett brev och erbjud din hjälp (för att du hört att han är sjuk). Lämna ditt telnr. Törs du kan du skriva att folk har börjat prata och att du tycker att det är orättivst.

Du kan ju göra en polisanmälan, det gjorde jag och min kusin då vi såg ett par hästar som inte togs omhand ordenterligt.

Anmäl. Du kan göra det anonymt. Få gärna den där andra tjejen också att ringa och anmäla. Fler anmälningar ger alltid större effekt.
Jag skulle inte rekommendera att du går dit och knackar på fler gånger. Du är ju tydligen en ung tjej och du vet inte hur knäpp gubben kanske är - eller kanske inte är.
Gubben har ju dessutom redan sagt ifrån om att han inte vill ha "spring på gården".
Förut sköttes djurskyddet av kommunernas miljöinspektörer, men nu är det förlagt till länsstyrelsen. Men ring till kommunen och fråga, så kan de lotsa dig vidare.
Gubben dör inte av en felanmälan. Men hästarna kanske dör om en befogad anmälan uteblir.

Ja, visst kan du ringa Länsstyrelsen och göra en anmälan.

Men - det kan vara så att gubben besitter vanligt sunt förnuft.
Om det är över 28 grader ute på dagarna kan det vara väldigt klokt att ha hästarna inne, och istället låta dem gå ute på nätterna när det är svalt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 919
Senast: Svartkatt
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 167
Senast: lizzie
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar