Hur göra en bra lösning på längre ät tid?

Gullan86

Trådstartare
funderar på hur man skall lösa detta med foderautomat, har några krav/önskemål:

-vill att den skall vara i marknivå
-hästarna ska ej kunna fastna i den
-den skall enkelt gå att fylla på
-ska inte kunna gå att röra runt på för då kan den ju hamna utanför staketet eller I staketet full av el, ve och fasa.
-den skall vara i en naturlig ätställning dvs inga knäckta nackar eller för högt, utan det skall vara som bete i samma ställning så att säga.
-Hästarna ska inte kunna trampa på det eller "sätta sig i det"
-hästarna ska inte kunna skada sig på det eller fastna i det.
-det ska ta lång tid för hästarna att få i sig höet med små tuggor/strån i taget, men de ska inte behöva få panik/vara hungriga.

svååårt

Hade velat snicka ihop något till vintern, har en mini shettis på 83cm och en islandshäst på 130cm så de är ju inte så stora någon av dem, shettisen måste ju nå över kanten om det blir någon kant...

vill förlänga ättiten, det bästa hade varit om man kunnat lägga ut hela dagsgivan i makapären och så hade de ätit där under hela dagen när de velat men att det endå inte var fri tillgång för då kommer de rulla fram.

vad tror ni? gärna bilder på några smarta lösningar.

Sv: Hur göra en bra lösning på längre ät tid?

Hej. gå in på blocket och titta under Häst och foder Stockholm, 3 sept. Finns även med mindre hål.

Jag tänker min nån slags pallkrage.. Sen lägga höt i, och sen lägga på hönsnät, och ett armeringsgaller ovanpå för tyngdens skull. Bara spånar...
Då bör det ta tid att "plocka" maten, och blir svårt att fastna i.. kanske svårt för shettisen att nå till mitten, och är det för lågt kanske den "kliver i".. Mindre bra kanske.. Hmm...

jaså spännande, fungerade det bra?

några mer??? detta måste ju gå att lösa en gång för alla.....vill gärna ha något man kan ställa i hagen och fodra i till 2 eller fler hästar.

Det ser ut som en smart lösning! Tror jag ska försöka knåpa ihop en liknande med vad jag kan hitta i maskinhallarna runt stallet :D

Det kom ju upp en länk i bantningstråden som låstes... Minns inte vad den lådan hette. Men tyckte den var smart!

En rektangulär låda av trä, botten av vanlig pall (?). Nedre delen av lådan bestod av nät (välj material och storlek på rutorna efter ditt behag), övre delen bestod av trä och ett trälock som kan låsas. Du lägger helt enkelt i höet i lådan och hästarna äter genom nätet. Självklart behövs en ram av trä för att hålla upp allting.

Enkel att flytta på om det blir lerigt, du kan ju lägga i vikter i lådan typ stenar så den blir extra tung så inte hästarna själva flyttar på den. Naturlig ätställning iom att nätet är längst ner på lådan, de får vrida lätt på huvudet dock. Tycker det var en bra lösning!

*KL*

Jag har ju en sådan här lösning:

Som den står på bilden kan den stora äta fri mängd uppifrån och ponnyn genom gallret. Blir inte helt idealisk ätställning, men helt ok tycker jag. Gallret går ju att göra med valfri storlek på öppningarna. Har även ett lock man kan lägga på om man skulle vilja att de enbart åt genom gallret.

Botten invändigt är sluttande, fodret åker alltså fram mot gallret. Om man använder locket och fyller till kanten går det utan problem i 10 kg hö, om inte mer. Har man som på bilden och inte vill att ponnyn ska äta det som sticker upp vid kanten när den stora puttar på fodret :cool: så får man ha mindre, 5-6 kg kanske.

Ok! Ja, den vi har är hemma tillverkad. Själva lådan fick vi till skänks. Gallret är armeringsgaller som är lagt om lott, alltså två galler på varandra förskjutna så att rutorna blivit mindre. Fungerar riktigt bra faktiskt.

hur har ni fäst armeringsjärnet i träet så att hästarna inte kan skada sig?

någon mer med smarta lösning?

hur fungerar hönät egentligen? det är väl egentligen till för att förlänga ättiden???

Jag har tyvär ingen bild på infästningen här på datorn. Men om du tänker dig själva lådan, sedan gallret som en enhet, gallret är ställt mot botten på lådan och så sitter 2"x4" regel omlott över övre delen på gallerdelen. Så mot hästarna är det bara en träkloss, inga gallerändar de kan komma åt. Och i sidles passar gallret precis, så inga ändar de kan komma åt där heller.

ingen mer? det kan väl inte vara omöjligt att lösa detta?

Har du märkt om dina hästar föredrar att böja huvudet åt något håll när de äter? Jag tänkte om de blir stelare åt något håll eller så :)

Den ena äter ju uppifrån. Ponnyn äter genom gallret och hon står från olika håll olika gånger, så har inte märkt att hon väljer den ena eller andra hållet.

Jag tänker min nån slags pallkrage.. Sen lägga höt i, och sen lägga på hönsnät, och ett armeringsgaller ovanpå för tyngdens skull. Bara spånar...
Då bör det ta tid att "plocka" maten, och blir svårt att fastna i.. kanske svårt för shettisen att nå till mitten, och är det för lågt kanske den "kliver i".. Mindre bra kanske.. Hmm...

Sådär tänkte jag oxå.

Att äta med huvudet på sned hela tiden...Njae.

En enkel variant.- en liknande låda där man lägger ett stort hönät med små hål.
Där snöret dras ut genom ett hål i ena sidan o görs knútar på o sen ett snöre även på andra sidan- för att hålla det på plats.

Ingen risk att de fastnar i det o de får jobba för födan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka