Sv: Hur gör ni?
Om du har ett barn som sover någorlunda bra i barnvagn, så ta med dig vagnen och gå på promenad! Det ger bra fettförbränning. Själv har jag hund, så jag har alltid varit "tvungen" att gå de där dagliga promenaderna, vilket dels gjorde att jag inte gick upp mer än "nödvändigt" under graviditeten, och dels kom i form snabbt efteråt (nåja, har väl goda gener i det avseendet också, kanske...).
Jag tyckte också det var besvärligt att få till det där med maten den första tiden, då jag hade ett barn som skulle bli buren i stort sett hela sin vakna tid... Vi löste det genom att maken köpte ett "förråd" av färdigmat till mig, som jag kunde ta fram ur frysen och äta. Bara att komplettera med lite grönsaker och ev. bröd. Färdigmat finns ju även i viktväktarvariant, och finns det saker man själv eller barnet inte tål, får man ju läsa innehållsförteckningen.... Ett annat tips är att passa på att laga mycket mat när barnets pappa är hemma, och sedan frysa in i lagom portioner.
Andra enkla maträtter är ju t.ex. färdiggrillad kyckling (ta av skinnet för att få bort fettet) med valfria grönsaker till, fiskbullar på burk (finns i buljong, om du behöver undvika mjölkprodukter eller annat i såserna) med kokt potatis, hemmagjord tonfisksallad på burktonfisk + valfria grönsaker....