hur gör ni?

jea78

Trådstartare
när era hästar inte vill äta tillskotten ni ger.

Jag ska ge min ettåring tillskott för han har dåliga hovar. jag fick av en kompis ett dyrt hovpreparat (kommer inte ihåg vad det heter nu, men ska kolla up det i morgon)
Hennes häst ville inte heller ha det..

Vad har ni för tips?

testade med äpplen som han älskar, det funkade inte.. inte heller att ge det uppblandat med havre..

hasn mamma åt allt så man har blivit bortskämd med det;)

Tack på förhand :bow:

Sv: hur gör ni?

Blanda med betfor? Kanske funkar. De flesta hästar älskar betfor. :)

Betfor eller uppblött lucern. Vill de ändå inte ha det så slipper de sålänge det inte är 'livsnödvändigt', dvs medicin eller liknande.

Hovtillskott skulle jag inte anse livsnödvändigt.

Är det smaken eller konsistensen han inte gillar? Är det konsistensen ( t ec att han silar det) kan ju lite olja i havren så pulvret/kornen/vad det nu är klibbar fast på havren fungera. Eller en skvätt t ex shy feeder B (flytande B-vitamin, smakar sött).

Nu förstår du varför du fick det va?! :angel: Jag försökte med "allt" jag kunde komma på men hon tittade inte ens på det.. Enzion åt hon,men det tyckte jag inte gav den effekt jag sökte.. Lycka Till!

Om det är något som man verkligen vill få i hästen så i flytande form häller jag det i en sådan där engångsspruta i plast och sprutar in i munnen på hästen. Är det pulver kan man röra ut det i lite vatten och göra likadant.

Jag har haft ett par kräsna hästar som inte gått att lura i någonting, då får man ta till andra knep!

Nu förstår du varför du fick det va?! :angel: Jag försökte med "allt" jag kunde komma på men hon tittade inte ens på det.. Enzion åt hon,men det tyckte jag inte gav den effekt jag sökte.. Lycka Till!

Tack
exakt så :rofl:
tänk om han hade varit som Malada.

Senast ändrad:

Betfor eller uppblött lucern. Vill de ändå inte ha det så slipper de sålänge det inte är 'livsnödvändigt', dvs medicin eller liknande.

Hovtillskott skulle jag inte anse livsnödvändigt.

Är det smaken eller konsistensen han inte gillar? Är det konsistensen ( t ec att han silar det) kan ju lite olja i havren så pulvret/kornen/vad det nu är klibbar fast på havren fungera. Eller en skvätt t ex shy feeder B (flytande B-vitamin, smakar sött).

eftersom han bara är ett och redan har en ful hovspricka så vill jag försöka, det blir ju ganska livsnädvändigt om han inte kan gå, men det finns ju andra prepparrat.

olja och Shy feeder ska jag testa, men det verkar som han regaerar på lukten, fast jag tyckt det luktade gott.

Om det är något som man verkligen vill få i hästen så i flytande form häller jag det i en sådan där engångsspruta i plast och sprutar in i munnen på hästen. Är det pulver kan man röra ut det i lite vatten och göra likadant.

Jag har haft ett par kräsna hästar som inte gått att lura i någonting, då får man ta till andra knep!

det är som små pellets...
vadå för andra knep.. dela med dej:bow:
just detta medel skulle dom äta minst fyra veckor (om jag minns rätt)

eftersom han bara är ett och redan har en ful hovspricka så vill jag försöka, det blir ju ganska livsnädvändigt om han inte kan gå, men det finns ju andra prepparrat.

olja och Shy feeder ska jag testa, men det verkar som han regaerar på lukten, fast jag tyckt det luktade gott.

Jo men med tanke på att de flesta hovtillskott har noll dokumenterad effekt så anser jag de inte livsnödvändigt, så jag menade.

Min får också hovtillskott (dock annan sort, enda sorten av alla ziljarder jag provat som verkligen fungerat), och hon silar ur den ur kraftfodret, så där blir det en slatt betfor/lucern/nåt annat uppblött. Men vägrade hon då med skulle jag inte 'tvinga' henne.

Jo men med tanke på att de flesta hovtillskott har noll dokumenterad effekt så anser jag de inte livsnödvändigt, så jag menade.

Min får också hovtillskott (dock annan sort, enda sorten av alla ziljarder jag provat som verkligen fungerat), och hon silar ur den ur kraftfodret, så där blir det en slatt betfor/lucern/nåt annat uppblött. Men vägrade hon då med skulle jag inte 'tvinga' henne.

aha ok.. jag har dålig koll, jag brukar tänka ju dyrar ju bättre..*naiv*
känner bara att jag vill ge nått så har man försökt..
jag kommer inte tvinga honom, hjälper det inte med några av tipsen får jag testa nått annat.

det är som små pellets...
vadå för andra knep.. dela med dej:bow:
just detta medel skulle dom äta minst fyra veckor (om jag minns rätt)

Pellets, ta dem i en mortel och krossa dem, i med någon matsked vatten och så in med gröten i den där plastsprutan. Fungerar perfekt. Men det går ju inte om de ska ha stora mängder... då får du ha en jättespruta.

smart:idea:
det är 100g han ska ha så det är ju rätt mycket....
men om han bara får smak på det så kanse han äter sen;)

Vi har en häst som inte äter något annat än havre, hösilage och betfor. Efter mycket om och men så käkade on även föytande B vitamin men inget annat så som pellets mineraler, örter.
TYvärr så får vi ta att det kanske fattas mineraler/protein i hennes foderstat. Eller hoppas på att hösilaget blir så komplett som möjligt vid skörden.

Nu har jag funderat på flytande mineraler men vet inte om det finns?:confused:

Vi har en häst som inte äter något annat än havre, hösilage och betfor. Efter mycket om och men så käkade on även föytande B vitamin men inget annat så som pellets mineraler, örter.
TYvärr så får vi ta att det kanske fattas mineraler/protein i hennes foderstat. Eller hoppas på att hösilaget blir så komplett som möjligt vid skörden.

Nu har jag funderat på flytande mineraler men vet inte om det finns?:confused:

chevinal :)

med den lukten är det väldigt tveksamt att hon äter. INte ens min allätare till ponny yckte de va gott.

Finns det inte något som är smakfritt eller smakar som shyfeeder B?

jag är väldigt tveksam till att hon skulle äta de överhuvud taget.
HOn äter inte ens de som inte smakar nått.
Dessutom innehåller inte chenival ca eller P.

Ja men hon åt ju shy feeder sa du? Så om du blandar i i shy feeder?

Ca och P finns inte flytande, så där måste du få i henne pulver. Eller satsa på ett grovfoder som täcker behovet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 061
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka