hur gör ni?

A

ANIRROZ

har bara en fråga? :)

hur gör ni som bor på landet och har ett stall och en hage på tomten men ingen finns hemma på dan som kan lunch fodra? har ni nån som kommer å fodrar åt er eller hur löser man det?:D

Sv: hur gör ni?

jag har alltid låtit hästarna få fri tillgång på hö ute.
dom blir mindre glupska och "vaktiga" på höet, dom kan vara ute längre och håller värmen om dom kan äta under hela dagen....

ahha dendär aoutomatiska lunch grinden var ju smart!:idea:

Vi kör ut rundbalat hö. Det fungerar jätte bra.

KL

Fri tillgång på hö eller halm lär bli lösningen för oss ;)

Vi lägger ut mycket hö på morgonen. Vintertid brukar vi fälla små träd och släpa in i hagen, så att de har lite annat att gnaga på också.

Mina har fri tillgång, så jag lägger bara ut tillräckligt så de klarar sig och har mat kvar när jag kommer hem.
Jätteenkelt

Ett tips: www.feed-x.se
Där finns hjälp att få:smirk:

Är det någon som kollat vad grindarna kostar?

Själv är jag lite nyfiken på den här prylen, ngn som testat hur det fungerar?
8495.jpg

Foderautomat Spirit Timerstyrd / Bole, (rymmer 116liter grovfoder):

Mina får så pass mycket hö ute i hagen på morgonen att det räcker till eftermiddagsfodringen vid femtiden.

Nu har jag inget eget stall men när vi skaffar gård ska jag ha lösdrift = fri tillgång på hö. Det hade jag iof haft även om hästarna stod installade på natten. Jag tror att de behöver det. Deras tarmar är gjorda att arbeta mer eller mindre hela tiden så mao är det inte bra för dem att ha regelbundna, långa uppehåll mellan "målen".

jag ger ordentligt med hö på morgonen och sen får de mer när jag kommer hem vid 17tiden...

Senast ändrad:

Hästarna får kraftfoder två gånger om dagen och fri tillgång på hösilage. Nu går de på bete här hemma, så nu behöver de inte något extra i hagen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar