Hur gör ni...

BuenoBull

Trådstartare
... med era hundar vid åska? Fick inspiriation från hästhantering och dessutom var det åska häromdan. Jag har lärt mig att man ska vara "normal" vid åskväder och inte dalta med hunden, så det gjorde jag inte. Till en början gav hon inte upp och skulle verkligen upp i knät och ylade som en galning. Till slut gav hon upp och sket lite i åskan. Inte direkt sket i den men hon häll inte på att "fjompa" sig. Tycker det verkar mycket bättre att inte dalta för att ägaren till hunden brukar bli som: Jaaaa, det är ingen fara såååja. Dulledull! Hunden blir ju bra ännu fjantigare och man framkallar ju hundens känslor genom att göra så och sen när hunden är uppe i ansiktet och slickar så blir h*n "arg" på henne! :mad: Hm! Såna människor... neejmen, vad tycker ni om hunden och åskväder??

Sv: Hur gör ni...

Mina bryr sig inte om varken åska eller smällar..så jag vet
faktist inte hur man ska bete sig.

Men jag antar att man inte ska "dalta" för då kan man stärka rädslan.

Har inga problem med mina hundar och åska, smällar m.m.

Men det gäller att inte dalta utan vara som vanligt. Låt hunden vara med, men ignorera gnällandet. Sedan tänka på hur man själv beter sig. Det är bra att sitta avslappnat, luta sig tillbaka i soffan och andas djupa och lugna tag. Gäspa och sucka lite då och då.

mina hundar är inge rädd för åska eller dyl.

man ska ju itne dalta med hundarna när det är något läskigt, för då gör du det bara ännu värre.

Min hund är inte heller rädd för åska eller smällare el liknande. Man ska inte dalta med hunden för då blir det bara värre. Försök att distrahera med nån leksak eller så kanske funkar bättre då. Lycka till!

våran blir lite nervös och vill hela tiden vara i samma rum, men är tyst o lugn o kan sova skönt. men för två dar sen när det åska rejält pissa han faktiskt i två sängar.....o vi var hemma! :devil:
Det har han aldrig gjort innan...speciellt eftersom han inte ens får vara på övervåningen och lyckades ta sig igenom grinden, o vi var ändå kvar på nedervåningen.
då blev det att leta blodpudding i huset för att få honom att tänka på annat och det funka fint. sen sov han som en gris...hundar :D

men det stämmer att man ska inte dalta med dem. men det är ju skönt för nervösa typer att få vara i en trygg miljö.

Jag har aldrig någonsin ens tänkt på att någon av hundarna jag haft kunnat vara rädd för åskan, och ingen av dom har blivit det heller. Eftersom jag inte blir nervös, har heller ingen av hundarna blivit det.
Jag har varit hundvakt åt flera skotträdda hundar, men enda anledningen till att dom är det är för att deras ägare förväntar sig att dom ska vara det. Jag bryr mig inte ett dugg, och då slappnar dom av och slutar att vara nervösa.

Min gamla hund, som inte finns längre, blev superrädd för alla starka ljud en nyårsafton då grannen drog av en riktigt fet smällare intill henne (vi visste inte om att han smällde). Trots att vi absolut inte daltade med henne och försökte vara som vanligt blev hon aldrig sig lik igen, och när vi sedan skaffade en till hund smittade hennes beteende av sig på den.

På grund av detta var jag jättenervös på nyår med vår nya valp, men vid tolvslaget låg han och sov på soffan. När jag gick ut på balkongen och tittade vaknade han och följde med ut... Han reagerar inte för några starka ljud alls. Jätteskönt!

Min hund han jagar smällare! :crazy: Är han inomhus när vi smäller så välter han allt i fönsterkarmarna för han vill ut och leka med smällarna..

Måste ha honom med ute kopplad.....

Åska skiter han i, den går ju inte att jaga ;) Eld är han galen i, eldar vi i tunnan så försöker han fånga röken och gnistorna...

Det är en schäfer.... Det enda vi gjorde med honom som valp var att smälla några smällare hemma några dagar innan nyår, busade lite med honom samtidigt precis som om det var naturligt ljud lixom..

Vet inte om det har påverkat, eller om det helt enkelt är så som vissa säger, att vissa hundar får ont i öronen av vissa ljud och därför blir rädda...

haha, kom att minnas när du skrev om att din hund jagar smällare osv.
Några släktingar hade en isländsk fårhund som vaktade gården, och han jagade åskan! han blev ursinnig och skällde och skällde och skällde i all evighet och sprang kors och tvärs över "ägorna" där han trodde ljudet kom ifrån :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka