Hur gör ni vid möte med andra hundar?

_Maria_

Trådstartare
Hur gör ni när ni är ute och går och möter andra hundar? Och hur reagerar era hundar på mötande hundar?

Mvh/Maria

Sv: Hur gör ni vid möte med andra hundar?

En bra dag går hon vid min sida medan hon stirra stint på den andra hunden växlat med blickar på mig för att se om jag har koll på henne. En dålig dag lägger jag henne ned och sätter tryck på henne.

Min hund har något svårt att uppföra sig vid hundmöten då hon går i koppel. Numera gör hon inte utfall längre, men hon vill och kan ibland gå och frusta och låta. Hon sköter sig bättre lös då hon nöjer sig med att titta medan hunden passerar och springer sedan och sniffar av där den gått.

Går åt ett helt annat håll.
Mulle skäller och gör utfall (och sliter sönder armarna på mej.) mot alla hundar han ser just nu efter att han blev påhoppad av en annan hund för inte så längesen. :crazy:

min hund lägger sig ner platt på mage så fort han ser en annan hund. rör sig inte hur fläcken... så jag får stå och vänta tills dom gått förbi typ. Eller dra med honom... :cool:

Vi håller ut avståndet och går raskt förbi, misstänkr jag att den andra hunden kommer göra ett utfall så ser jag till att avleda min hund, även om det innebär att han studsar lite brevid mig.
Jag gör faktiskt tvärtom mot vad "de lärde" säger, jag kortar upp hundens kopple och håller honom precis brevid mig i kort stramt koppel.
Det fungerar faktiskt bättre än att låta honom ha långt/slappt koppel.
Jag tror att det handlar om att jag signalerr till honom "att det här tar matte hand om, du ska bara gå fint och tyst"

Men som sagt - det finns många hundar som reagerar negativt om man gör såhär.

Hej! Såfort vi möter en annan hund lägger hon sig på magen, så jag får dra med henne. Sen när man ska gå förbi drar hon åt den andra hunden, då får jag ha henne vid min sida och får se till att hålla ett hårt tag i kopplet.. För plötsligt gör hon bara ett ryck för att kunna hälsa på den andra hunden. När man kommit förbi hunden ska hon genast dra dit där den andra hunden gått, för att lukta. Det är extremt irriterande. Men ibland lockar jag med godis om vi går förbi en annan hund, då är hon bara intresserad av godiset, tyvärr är de så att man oftast glömmer ta med sig godis:(

Men om den andra hunden kanske morrar lite, så vill hon inte hälsa.
Du får ha det så bra!:banana:

Jag gör ingenting...vi bara går förbi. Hon tittar enbart på den andra hunden....inget mera.

:confused: Inget speciellt faktiskt. Mina hundar ärgar/stressar Inte upp sig bara för att man möter en annan hund :D

Min vuxna vovve bara går förbi, tittar väl lite och går kanske i en båge runt den andra hunden om hon är lös. Lilltjejen skriker och springer till mig.

Det beror på hur situationen är men oftast så kortar jag kopplet lite och går förbi. Försöker ha kontakt med honom. Ibland går han förbi i långt koppel utan att knappt titta på den andra hunden och vissa gånger skäller han som en galning. Händer att han lägger sig ner också men jag går alltid vidare oavsett vad han gör.

min´hund är oftast inte intresserad av att kolla på andra hundar
hon traskar vidare i sin egen lilla värld
annars går hon fot

Tiken sätter sig ner om hon har koppel, då är det nästan omöjligt att få kontakt med henne. Det händer att hon springer ut mot den andra hunden men bara om denna skäller eller morrar, hon gör dock inte det själv. Är hon lös lyssnar hon bättre och kan möta hundar utan att reagera nämnvärt förutom att lukta där dom gått, iaf för det mesta :smirk: . Men nu när hon varit i löpen har hon betett sig helt annorlunda men det är ju inget konstigt.

Hanen är inne i bästa könsmognadsperiod och spänner gärna upp sig onödigt mycket samt skäller om han får tillfälle. Han är dock inte intresserad av att springa fram eller göra utfall. Han är inte svår att avbryta heller såvida man gör det i god tid. Helst ska man avleda honom innan det ens hänt såklart.

De går upp fot, brevid varann om jag är ute med båda, och sen tittar de på den mötande hunden och på mig om vartannat. Raggen rest, så de ser riktigt trevliga ut. :smirk: Men gör absolut ingenting, oavsett om den andra hunden gör utfall. De går lugnt och fint vid min sida. Oavsett om mötet sker "åt fel håll" med hund möter hund.

Hi hi, apropå det. Vi mötte en skidåkare häromdagen. Han hade en liten hund i koppel och när han är en bit framför så säger han: Du, du har väl den där kopplad och menar på min ena hund. Ja, säger jag, och har inte hunden kopplad. :angel: Precis vid mötet så kastar sig hans hund ut mot min och min står fint kvar vid sidan. Då säger den andra hundägare: Ja, det hade ju varit lättare om Din varit kopplad som jag bad om! :confused: :confused: :D Jaha!?. Vad säger man? Hade hans hund inte gjort utfall då om min varit kopplad? :smirk:

Min hund får inte tillfälle att börja "stirra" på andra hundar. Då detta oftast slutar med att han gör utfall. Så jag tar upp honom i kontakt på vänster sida.

Min blir GLAD viftar på svansen och
vill hälsa.
jag kollar in den andra hunden och människan
om de ser ut att vilja ha kontakt.
Åsså frågar jag om de får hälsa och informerar
att det är en hanhund 8 månader och
att han är jättesnäll.

De allra flesta vill låta sina hundar hälsa
eller så informerar de att det inte går
eller så ser man på hela stilen att
det är lönlöst med en träff.

Min hane som är uppe på toppen av sin könsmognad tycker att han är jättetuff o skäller som en galning o ska dit... Något jobbigt men vi har jobbat på det väldigt mycket så nu kan han faktiskt passera en hund utan att "tuffa sig"! Dock kopplad... Men låter man honom hälsa så är han glad och vill leka. Lite underligt beteende men jag tror det kommer dämpas när han vant sig vid all hormonerna som spritter i kroppen på honom. Så länge han inte visar aggressivetet så är jag inte så orolig. Hans bästa kompis är en äldre hane som sätter honom på plats om han inte uppför sig och han har aldrig försökt utmana honom...

Jag kortar upp kopplet, inte så att jag blåhåller honom, men OM han gör ett utfall så får han ingen fart med kort koppel. Han får även gå fot. Är det en tik vi möter så går han oftast tyst, men ibland piper han. Är det en hane så är han tyst men stirrar stint på den andra hunden och kan ibland göra utfall beroende på hur den andra hundens kroppspråk ser ut. I båda fallen har han raggen rest, varför vet jag inte, för tjejer är det bästa som finns. :love: Någon vänlig själ kanske kan förklara för mig varför han reser ragg oavsett om det är en hane eller tik vi möter. Jag kan direkt se på hans kroppsspråk om den andra hunden är en hane eller tik, enda likheten är rest ragg.

Hundmöten är ibland ett problem för oss.

Kort bakgrund, två hundar och ingen är aggressiv/annat knepigt. Men den ena har lätt för att låta... Och drar med sig den andra.
Båda fungerar bra i möten var för sig.

Har för det mesta en eller båda lösa och innan möte kallar jag in dem.
Sedan är det "gå sidan" (vardag för FOT) om vi är två förare,
koppel om jag är ensam
och "SITT" om det är illavarslande signaler eller om miljön gör att det vore utmanande annars.
Om hundarna skäller så låter jag dem veta att jag är missnöjd, men jag brukar försöka att undvika skällandet genom deras uppgift/fokus på annat.

Jag tycker och tror att detta är ett bra sätt, men måste erkänna att jag inte är helt säker alla gånger.

Och det är så himla olika, vissa hundar skiter de fullkomligt i och andra kan de bli skogstokiga på. Jag tittar och tittar men jag ser inte vilka signaler som skiljer de olika mötena åt. Vi människor är väl analfabeter vad gäller hundarnas språk, det går för snabbt och är för fint.

Någon som har tips så mottages det tacksamt!

MDusty skrev:
Någon vänlig själ kanske kan förklara för mig varför han reser ragg oavsett om det är en hane eller tik vi möter. Jag kan direkt se på hans kroppsspråk om den andra hunden är en hane eller tik, enda likheten är rest ragg.

Jag tolkar det som att han känner rädsla och/eller osäkerhet vid hundmöte. Min hund, som jag vet känner sig osäker vid möte med andra hundar (dock bara vissa typer av hundar) gör precis som din - reser ragg i god tid före passeringen. Ibland kan raggen komma samtidigt som en ivrig och glad svansviftning. Då är hon glad och vill hälsa, men är samtidigt osäker på den andra hunden.

Osäkerhet är mitt tips. Men någon som kan hundpsykologi bättre än jag kan säkert säga om det är så eller inte.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 450
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 510
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar