Hur gör ni som ser lite dåligt?

Cleese

Trådstartare
Hur gör ni som ser dåligt när ni tävlar?
Jag har hittills klarat mig helt ok utan brillor, men märker att jag har svårt att se snitslar i tex skog. Jag kan stå still vid en snitsel och titta efter nästa och ändå inte se någon. Speciellt svårt är det när det är tex gul snitsel i solig lövskog eller blå snitsel i mörk gran. (Lätt är det om skogssnitslar är tex vit/röd randiga!)
Har testat hemma att rida med brillor, men det är verkligen ingen höjdare. Lägg därtill at de lätt repas i tävling när det kommer kvistar i vägen. Linser tycker jag blir snustorra på ingen tid och de är ju ännu värre när det kommer en kvist mot ansiktet.
Annars, ute på vägar osv är det inga problem - det är egentligen just bara när det terräng och man behöver lite falkögon för att se nästa snitsel som det är svårt att se.

Sv: Hur gör ni som ser lite dåligt?

Jag ser inte ett smack utan glasögon. Så jag har ridit många år med brillor.
Dels så måste man ha glasögon som sitter bra. Men idag tycker jag de flesta gör det. Annat var det förr då jag hade en egen uppfinning med gummiband bakom nacken för att glasögonen inte skulle kasa ner. Så bra passform är ett måste.
Sen ska det helst vara glasögon man inte märker att man har på sig. Lätta och sköna. På mina nuvarande har jag sånna som mörknar vid solljus. Det fungerar bra och är praktiskt även när man rider i mörkare granskog. Där är solglasögon inte helt bra.
Jag tycker dock att det är skitfult med mörknande glas och har inte det på alla mina brillor.
Ska kanske lägga till att ridglasögonen givetvis är lila. Det gäller inte att komma först utan att se "mest matchad ut".
// Linda

Ska kanske lägga till att ridglasögonen givetvis är lila. Det gäller inte att komma först utan att se "mest matchad ut".
hahaa! (sorry!) :P Kan man inte få se en bild?

Jag rider också med glasögon, men jag tävlar förståss inte. Borde dock inte vara något problem skulle jag tycka då jag far runt i skogen på pollen utan några repor eller dylikt. Har även gjort ett par vurpor med mina, men de är hela fortfarande!

Jag har ofta undrat hur de som är färgblinda gör. Mitt ex var färgblind. Det var jobbigt för honom att tyda kartan när han var hinknisse, men oftast fanns det ju någon han kunde fråga. Men om ryttaren är färgblind och det är pilar i olika färger där vägen delar sig, och han/hon är helt ensam med hästen ute i skogen...?

Jag rider alltid med linser och jobbar i en verkstad med där det är torrt och rökigt.
Jag kör med en dagars linser med 70% fuktigthet. Jag har aldrig några problem med att de blir torra.
Utan linser eller glasögon skulle jag inte ens se tävlingsområdet:rofl:

Jag är närsynt och skulle inte hitta bra i skogen utan brillisar och det går hur bra som helst även på tävling. Linser har jag aldrig provat och kommer inte att göra heller (tycker inte om att pilla i ögonen). När det är soligt har jag slipade solbrillor, :cool: då skulle jag nog ändå haft solglasögon. En fördel med brillor är att man inte får kvistar i ögonen och jord och stensprut från häsen framför om det går undan.

Jag har haft glasögon sen jag var 8 år (är 32 nu). Jag har tappat glasögon en gång under 24 års ridning! Jag har åkt av till höger och vänster, brutit armen och gått omkull, men glasögonen har hållt sig hela varenda gång.
Det är en vanesak helt enkelt. Jag tänker aldrig på att jag har brillor på mig, utan skulle jag vara helt hjälplös, inte se ett skvatt...
Viktigt är att de är sköna och bekväma vid första provningen, och förstås att de är snygga:)

lättast är väl att ha linser?

Jag kan säga att jag var glad att jag hade linser igår och inte glasögon.Det fullkomligt bara vräkte ner regn,hela första slingan speciellt. Fy för att rida med glasögon då!
Ironiskt nog så det sista jag gjorde innan vi lämnade gården i går morse var att springa in och hämta solglasögonen. Ha ha ha varför då? Jag skulle gått och hämtat ett cyklop i stället....:smirk:

Har du provat olika sorters linser?? Jag testade dessa nya linser som släpper igenom mera luft än de traditionella. Det fungerade inte alls!! Ögonen blev, som du också säger, snustorra. Mina vanliga har jag inga problem med utom kanske när det blåser ordentligt, är väldigt torrt i luften eller när jag är trött.
Prova dig fram, kanske du hittar något som passar. Om du nu vill ha linser alltså ;) :o :)

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
Hästvård Jag har redan skrivit hyllmeter efter hyllmeter om min otursfågel till häst här på buke så en del av er känner kanske igen min historia...
2
Svar
29
· Visningar
3 492
Senast: Reebok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?