Hur gör ni som har rakade ulltussar?

N

Nobelis

Jag har nu rakat min shettis för de är för varmt för honom inne på natten.

Jag har bara rakat halsen på han.
hur gör ni som har dessa ulltussar rakade?
Täckar dom ute mer än vanligt (vid ös regn en längre tid eller blöt snö)?
Eller låter ni dom va som innan ni rakade?

Mvh

Sv: Hur gör ni som har rakade ulltussar?

Min shettis går på lösdrift. Jag rakade först honom bara hals/mage och då gick han utan täcke dygnet runt som tidigare. Numera är han helklippt eftersom det tog flera dagar för honom att torka. Så nu har han ett vanligt bucastäcke på sig dygnet om =)

Du får väl prova utan först och se hur det går. Verkar han inte brydd behöver han förmodligen inget täcke.

Delvis trådkap...

Jag undrar hur det fungerar med samma täcke dygnet om på lösdriftshäst? Håller de tätt? Behöver man byta o torka dem? Vad har du för foder i täcket? Hur går det med blöta på halsen om det regnar mycket och länge? V

Så kan jag ju till TS skriva att jag haft mina hästar spårklippta under hösten och då lagt på ofodrade regntcken om det varnats för mycket regn o blåst. Annars otäckade. Men jag har låtit pälsarna växa ut nu till vintern, de är nu tjocka o fluffiga. Men vill klippa en av dem iaf nu när han skall sättas igång efter vintrvilan. Är då oxå osäker på hur och med/utan täcke....

Jag har min ena tävlingshäst på lösdrift. När det regnar mycket byter jag täcke/en. En vanlig vinterdag går hon med ett termotäcke och ett tjockt utetäcke, precis som alla andra i stallet som står på box. Jag gör ingen skillnad på att hon går på lösdrift kanske ifall det är närmare -15 då får hon ett extra täcke under allt. Hon är även spårklippt.
Jag byter täcke i samband med ridningen om det behövs. Har upptäckt att vissa täcken står emot mer än man tror!
Min unghäst, 3år, har även hon ett täcke nu mer eftersom hon blev så förkyld i höstas. Hon kan ha samma täcke fler dagar, tar av och luftar och lägger om det vid hanteringen. Byter bara om det är väldigt blött till ett likvärdigt.

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
936
Senast: Sonic76
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka