Hur gör ni när nya hästen kommer?

prusiluskan

Trådstartare
Känner mig helt knasig - på fredag kommer min nya häst! Det är exakt 8 år och 1 dag sedan jag köpte häst senast. Jag fick ta bort min kompis för 8 månader sedan, och först nu har jag orkat åka o kolla på ny häst. Givetvis föll jag för första bästa - trots att jag sagt att jag absolut inte tänkte skaffa ny häst förrän till våren. Och att jag skulle ta god tid på mig och vara ruskigt kräsen... Jag längtar verkligen till på fredag, men samtidigt är jag lite rädd för alla känslor. Hur kommer det att kännas att se en annan häst i hans box? Nåväl, jag undrar hur ni brukar lägga upp första dagen för en ny häst? Såklart förstår jag att det beror helt på hur hästen är - men det är ändå lite kul att höra hur andra lägger upp första dagarna.

Jag är så spänd att jag knappt kan sova - tänk att jag skulle bli så glad över en häst igen (trodde nästan att mitt intresse dog med förra hästen).

Sv: Hur gör ni när nya hästen kommer?

Första dagen/dagarna går jag med hästen i grimskaft runt i omgivningen. Vänta kanske till dag 2 innan du släpper den lös i hagen, så inte allt är obekannt.
Lycka till!

När hästen kommer brukar vi låta den röra sig i hagen/korallen så att den lugnar ner sig efter transporten och att man ser att den verkar må bra. En stund senare om man tycker att man sett det man behöver öppnar vi upp så att den kan sluta samman med resten av flocken. Natten och nästa fm får den spendera med flocken innan vi tar in och pysslar.

Jag värderar relationen mellan mig och hästen väldigt högt och låter den biten gå först. Med förra provhästen red vi inte på flera dar utan bara promenerade och lärde känna varandra från marken i ridhuset. Men det berodde på att det kändes rätt att göra så med honom. Min förra häst red vi också några dgr efter ankomst - hade ridit redan dagen efter men han fick ett sår på bogen som han blev oren av första dagen. Dock var det nog ganska så bra för han var helt tokig första tiden. Det var ett eldprov att ens leda honom från gården för en promenad.

Jag tror dock att man i många fall kan rida redan dag 2 eller 3. Sålänge man tar hänsyn till att saker och ting kanske är lite annorlunda, att hästen inte beter sig riktigt som den borde. För alla påverkas olika mkt av flytt och nya människor.

Sen visar man ju gården/omgivningarna osv kanske, dagen efter ankomst.

Jag är ju lite av ett kontrollfreak, så jag har såklart planerat in i detalj hur jag ska gå tillväga..... Tänkte hämta hästen en eftermiddag och efter transporten låta henna gå lite för att sträcka på benen efter resan. Sen blir det box och lite middagsmat och sen får hon träffa kompisarna inne i stallet. Tänkte inte släppa ihop dem förrän dag 2. Har planerat en lugn runda tillsammans med den ranghögsta hästen i stallet på morgonen, därefter hopsläpp i hagen. Hästen är ju en gammal "räv" så jag hoppas att hon finner sig tillrätta ganska snabbt..

Men det är otroligt att man som vuxen människa kan bli så barnsligt till sig över att få hem en ny häst. Och samtidigt nervös - det var ju ett tag sen jag bestämde mig för hästen. Tänk om hon visar sig vara en riktig ragata när hon väl är på plats, haha.

Grattis till din nya häst!

Jag skulle nog rekommendera att vänta mer än två dagar innan de släpps ihop så hästen får bekanta sig med nya stället i lugn och ro. Vi släpper ihop efter ca 1 vecka, beroende på hästen.

Låter som en jättebra plan. :) Bra att ni släpper ihop dag 2 tkr jag. Då får de hela dagen på sig att bekanta sig i hagen innan de måste in.

Vad är det för häst?
Grattis och Lycka till! Glöm inte att lägga upp bilder sen. ;)

Att få hem en ny häst är nästan som att få ett barn;). Vi har gjort så att de fått stå i boxen sidan om flockledaren. Precis som du sa så gärna på eftermiddan när de andra har varit ute och rastat sig så de kan vara inne resten av dagen. Sedan ser vi till att det hela tiden finns hö/ensilage till alla så de har något att syssla med. Dag 2 blir det promenad i de närmaste omgivningarna och i en ensam hage intill de andra. Den dagen får den gå för sig själv. Dag 3 släpps den med flockledaren och om det går bra övriga dag 4. Ridningen kommer också då och då tillsammans med flockledaren. Därefter själv för att den inte ska bli beroende av att ha någon med. Däremot har jag gått med för att kunna hjälpa till om det behövs.
Det vi försöker är att så långt det går följa fasta rutiner, fodertider, utetider, stå i gången, ridtid etc och det brukar inte ta mer än ett par dagar förrän den lärt sig vad som gäller. En häst som vet vad som ska hända brukar känna sig trygg.
Och du, det finns plats för hur många som helst i ens hjärta. Det betyder att du inte behöver flytta ut den gamla för att den nya ska få plats! Lycka till!

Det är ett halvblod på hela 16 år, så hon har varit med ett tag...
Bilder - jamenvisst. En sådan skönhet tål att visas upp...:love:

Haha, ja nästan som att få barn. Skillnaden är väl att man vet exakt klockslaget när nytillskottet kommer (det är ju lite värre med barn...).

Låter väldigt bra att ha extra hagar att släppa nykomlingen i. Men här är det tyvärr skarpt läge som gäller direkt - den enda hagen som är tom är just nu nygrävd och alltså riktigt tok-geggig. Så det blir till att släppa ihop dag 2. Men det är en stor hage, och väldigt lugna hästar så jag hoppas på ett stillsamt möte med de nya kompisarna...

Det är väl med hästar som med barn - man har plats i hjärtat för mer än en.

kommer dom hem på innan 14 ungefär så slänger jag in dom i någon av flockarna, annars får dom gå in i boxarna och så släpper jag ihop dom med övriga dagen efter.
en hel dags vila och sen lättare ridning dagen efter.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?