Hur gör ni när hästen rusar?

O

OsCoxae

Vad gör ni för något när hästen ni rider bara rusar iväg i traven, gång på gång?

Sv: Hur gör ni när hästen rusar?

Jag är ingen "expert" men detta är iaf vad jag gör: tar och lättar, använder "vikthjälper" (rider lätt i lugnt tempo/sitter ner, slappnar av), JOBBAR hästen och försöker få den att tänka på annat än att rusa.

Vet inte om detta är till någon hjälp, någon annan kan säkert ge dig bättre tips :)

Bygger upp den i skritt innan jag börjar trava öht. Sen kan man börja så smått med "travstarter", några steg bara så att hästen inte faller isär igen.

Jag skrittade mig igenom en hel sommar med min häst (förutom då vi red i skogen, då både travade vi och galopperade), det tog nästan ett halvår innan de där travstarterna började fungera.

Finns flera lösningar, som fungerar olika beroende på hästens mentalitet. Det finns ingen universallösning.

* Tränar övergångar. Skritt, övergång till trav och sen travar jag enbart så länge hästen är lugn. Går det bara att trava ett steg, så travar vi bara ett steg och sen skritt igen och ny igångsättning. Nu kanske det går två steg. Hästen måste lära sig att ta en förhållning och lyssna på dig.

* Rider volter. Så snart hästen vill rusa iväg så rider jag in på en lite mindre volt, den får fortsätta trava, sen ut på rakt spår och rusar den, rid in på en volt igen.

* Rider över bommar. Det kan bromsa upp vissa hästar.

* Andas lungt och rid lätt långsammare.

* Se till att inte rida så långa sträckor utan att hitta på något, exv öppna, sluta, vändningar.

* Longera hästen innan så att den håller sig lugn.

Fråga dig också varför hästen springer iväg. Vissa gör det för att de vet att ryttaren i trav kommer att hamna i obalans och svarar med att rusa, vissa har aldrig lärt sig att ta det lugnt, andra förknippar trav med smärta (muskler, leder fel sadel eller fel bett).

Min ena häst gjorde så i travstarten. Älgade på i 180 knyck. Vi har tränat upp styrkan (tror att en av anledningarna till att hon gjorde så var att hon föll ned på framdelen och paddlade iväg. En annan anledning var att hon rusade så snart hon inte förstod).

Så har vi ridit t ex fem steg skritt, tio steg trav, fem steg skritt, fjorton steg trav, fyra steg skritt osv.

– Aha, sa hästen, så spännande! Och började lyssna och fundera i stället för att älga.

Varefter hon har fått bättre balans och styrka så har det gett med sig.

Hoppas det gör det för er med!

OA

Vad gör ni för något när hästen ni rider bara rusar iväg i traven, gång på gång?

Saktar av och jobbar hästen i skritt, tills hästen lyssnar på mina hjälper

Provar trav igen, misslyckas det...

Provar trav igen, misslyckas det...

...När hästen lyssnar på mina hjälper i skritten, går jag över till trav igen. Och fortsätter med steg två...

Gör halvhalter i var och varannat steg, tills hästen lyssnar på mina hjälper

Provar att lägga in annat arbete i traven, misslyckas det och hästen rusar...

Provar att lägga in annat arbete i traven, misslyckas det och hästen rusar...

osv

osv

osv

Att vara konsekvent och att ha tålamod, är A och O, för en lugn, lydig och trygg häst oavsett ridinriktning.

Tack för svaren allihop! Då känns det som om jag är på rätt väg, jag behöver bara tålamod.

Först och främst, följer med. Jag har ju bett om trav, och har uppenbarligen inte kompetens att välja vilken trav jag bad om. Så då får jag vackert följa med för att inte störa och skapa mer obalans, samtidigt som jag får fråga mig om det var en god idé att be om trav och vad jag kan göra annorlunda i nästa travupptag, om det ska komma idag eller om en månad.

Har jag bett min häst om trav och det bär iväg så vill jag undvika att bryska hjälper för att bromsa den, det skulle lätt uppfattas som bestraffning från hästens sida (eftersom det gör ont). Följ hellre bara med en stund, försök att vända utan att dra i inner tygel (skapar obalans och skrämmer hästen) Se om man kan få lite ställning inåt, volta och lätta i tyglarna för att uppmuntra hästen att gå fram till handen, lugna med rösten.

Lär hästen redan i skritt övningen förvänd öppna eller skänkelvikning med nosen ställd ut mot staketet. Detta blir då en bra övning att ta till i övergången till trav eller om traven blir snabbare än man tänkt sig. Man använder alltså en övning som tar bort fart istället för starkare bromsande hjälper.

Och som alla de andra skrivit, jobba i skritt och ta sen traven när ni känner er mogna, i korta repriser och med mycket tålamod.

Lär hästen redan i skritt övningen förvänd öppna eller skänkelvikning med nosen ställd ut mot staketet. Detta blir då en bra övning att ta till i övergången till trav eller om traven blir snabbare än man tänkt sig. Man använder alltså en övning som tar bort fart istället för starkare bromsande hjälper.

Det här är jättebra tänk och tips. Men om man inte har kommit så här långt i sin, eller hästens utbildning. Hur gör man då? Hur förklarar man övningen förvänd öppna?

Bara för att forumet heter Klasssisk ridkonst, kan vi inte förutsätta att alla ryttare här inne har kommit så långt i sin eller hästens utbildning.

Detta forum är även öppet för vanliga fritidsryttare och ridskoleryttare.

Jag kan villigt erkänna, att jag efter sex år med detta akademiska tänk, är glad de dagar jag får igenom längre sträckor i vanlig öppna och sluta. Även om jag då och då försöker krångla till det med motställdhet, samt förvända övningar, när damen tar mig och mina hjälper för givna.

Med vänlig hälsning

IngelaH
moderator

Senast ändrad:

Låter som mycket bra tips! :bow:

Även jag vill påpeka vikten av att försöka reda ut varför hästen rusar.
Det blir så mycket lättare om man antingen kan få bort orsaken (smärta/obehag t ex) eller åtminstone får en förståelse för det så man vet vad man har att ta hänsyn till i ridningen.

Tja, på min häst går det bara i full fart då vi travar hemåt på uteritter. :crazy: Då får man ta till alla sorts medel. Slappna av i kroppen, ta lätta förhållningar om och om igen, ptroooa, räta upp kroppen, andas ut, osv. Tyvärr tycker jag att min häst är rätt rolig så jag brukar skratta när hon blir så pigg, och ja, då börjar vi om igen.:D

Det är lustigt det där, för när vi rider hemifrån är hon väldigt lätt att bromsa. :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 275
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 190
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
488
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama