Hur gör ni när barnet har hög feber?

maiagull

Trådstartare
Lillan har varit förkyld en vecka, det började med att hon kräktes. Idag blev hon dålig i magen och fick feber. Jag har hört andra som har haft samma typ, alltså snuva och hosta utan feber förrän efter en vecka innan det ger sig. Hon kräktes ikväll en gång och somnade sen i soffan. Nyss vaknade hon och var hungrig och verkade piggare. Men nu tog jag feber på henne och hon har 39,8. Nu har vi lagt isäng henne och hon låter förvånansvärt pigg med tanke på febern. Jag har naturligtvis gett henne alvedon. Men nu till själva frågan. Hur gör ni andra? Stiger ni upp efter ungefär fyra timmar och tar tempen? Eller väntar ni till morgonen och låter barnet vakna själv innan?
Jag hoppas att det är förkylningen som hon har haft hela tiden som ska ut ur kroppen och att hon inte har fått lunginflammation igen. Lång natt blir det...

Sv: Hur gör ni när barnet har hög feber?

Hur gammalt är barnet?

Jag brukar nog inte titta till extra under natten, men känner på pannan när jag vaknar till ändå, är barnet väldigt varmt då fyller jag på med alvedon. Då tempar jag alltså inte utan går på om han känns "för" varm. Är han bara lite varm men sover bra får han vara utan. Min son är tre år, jag kan erkänna att jag inte minns hur jag gjorde när han var riktigt liten. De är ju mer sårbara när de är spädbarn, så då hade jag kanske varit med noggrann. Jag brukar också försöka ge vatten under natten, ofta dricker han lite om jag tar en nappflaska till munnen - i sömnen då alltså.

Nu fortsätter jag OT, men under dagarna ger jag ofta saft eller så eftersom de ger lite socker och salter om de förlorar vätska och genom att de oftast inte äter som vanligt när de har hög feber.

(Jag blir förresten ytterst sällan sänkt av feber. I våras när jag hade en ordentlig halsfluss är första och hittills enda gången jag blivit sänkt av feber. När jag och min syster var små busade vi som sjutton fast vi båda hade hög feber, vi var med andra ord inte speciellt roliga för våra föräldrar att vara hemma med.)

Dottern är fem år. Men hon hade lunginflammation varje år tills hon var fyra tror jag. Så jag känner mig extra harig jämt när hon blir sjuk.

Aha, i ett sånt läge skulle jag nog tempa om hon kändes varm om natten, för att ha koll om den drar iväg när Alvedonen släpper. Om hon skulle ha lyckats dra på sig lunginflammation igen.

Låter jobbigt med lunginflammation när de är så små. :(

ja det är verkligen hemskt. :( Och det blir inte lättare att ge pencillin direkt. "smirk" Jag tror jag kollar vid fyratiden. Sen använder jag örontermometer så det är ju väldigt smidigt.

Ok, förhoppningsvis vaknar hon inte ens då, utan kan sova vidare när du kollat tempen. :) Lycka till, och hoppas hon kryar på sig. :)

Man ska undvika att ge febernedsättande om barnet inte är påverkat av febern. Febern är kroppens sätt att driva ut sjukdomen och om man hela tiden sänker temperaturen så gör man bara att kroppen får svårare att bli frisk.
Febernedsättande/smärtlindring ger man enbart om barnet har ont eller inte orkar äta/dricka.

Ett snällt sätt att sänka febern lite grann så att kroppen ändå kan bekämpa sjukdomen men kanske orka äta ändå är att linda handdukar runt smalbenen som man blötat i kallt vatten och sedan vridit ur ordentligt. Man kan också lägga kall handuk på pannan. Då sänker man temperaturen utan de jobbiga svettningarna och barnet slipper också de jobbiga temperatur stegringarna (det är ofta då de kräks).
För ett barn är det oftast inte just febern i sig som är jobbig. Många barn leker med 40 graders feber. Det som är jobbigt är just när febern går upp och ned och kan man undvka det så mår barnet oftast så mycket bättre.

Enda gången man ger febernedsättande direkt är om barnet tidigare har haft feberkramper. Även då kan man med fördel använda kalla handukar eftersom det verkar fortare än vanliga febernedsättande mediciner. Har barnet tidigare haft feberkramper så får man ta att sjukdomsdagarna blir fler och att barnet kan bli mer sjukt än vad det hade behövt bli.

Allt ovan gäller ju givetvis vuxna med. Vi är så snabba med att ta mediciner så att vi glömmer att kroppens försvar är det som botar vanliga virus sjukdomar bäst. Men tar vi bort möjligheten för kroppen att bekämpa sjukdomen så blir vi givetvis sjuka längre.

Och tänk på att det är helt okej att leva på glass och andra onyttigheter när man är sjuk. Det är vad man äter varje dag som räknas, inte vad man äter de få dagarna man är sjuk.

Senast ändrad:

Vi ger bara vår dotter febernedsättande när hon ska sova när hon har feber. Vi brukar inte stigaupp mitt i natten och tempa, utan vaknar hon på natten tempat vi och har hon hög feber får hon febernedsättande då. Vi ger också innan läggdags om febern är hög, så att hon får en chans att "ladda" batterierna.

Hur är det med din dotter? Har hon blivit bättre? :)

Ja, hon har piggnat till igen. Inte riktigt bra i magen än men det kan ju ta nån dag till innan den fixar till sig helt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 054
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Den 24/12 vaknade jag och mådde inte alls bra. Hade haft en vecka med lite halsont och snor i näsan, som en vanlig förkylning. Sen...
Svar
16
· Visningar
1 333
Senast: malumbub
·
Katthälsa Sen 4 månaders ålder har katten kräkts och haft feber från och till. (8 månader nu) Legat inne på djursjukhus och det har tagits...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 217
Senast: Lilla
·
Hästvård Hej! Min häst har varit lite hostig under någon vecka och andats lite konstigt (tänk er att det låter som ett flygplan typ :p), men inte...
Svar
4
· Visningar
1 375
Senast: Beelly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka