Hur gör ni när allt går bakåt?

S

Svanhild

Ja, hur gör ni för att ta er ur en psykologisk träningssvacka? Allt bara går bakåt, resultaten dalar o allt känns jobbigt o tungt?

Sv: Hur gör ni när allt går bakåt?

Jag brukar ta en time out i en vecka ungefär, sen så brukar suget vara tillbaka:) För att tvinga sig till att träna när allt känns piss är oftast varken bra för en själv eller hästen.

både jag och hästen var totalt oinspirerade i våras och allt gick dåligt och vi blev bara sura på varandra. den lilla kusen fich vila en vecka och sedan lullade vi runt i skogen i två månader och gjorde bara sånt som vi tycker är roligt och inget som tvingade oss att prestera och ingen press. nu har jag en helt ny häst!! hon är pigg och glad och med på allt :love:

Skönt:) då är det inte så illa när jag ställer av ett tag o samlar nya krafter då:) jag blir lixom så deppad o så känns det så oseriöst att bara ställa av för det inte funkar som jag tänkt mig:crazy:

Jag försöker börja med att analysera/identifiera vart den värsta knuten sitter. vart det låser sig, och på vilket sätt, och varför. Oftast har det ju att göra med mig själv. att jag spänner mig, är stressad, eller helt enkelt inte mentalt närvarande. När jag identifierat vad jag tror det beror på, lägger jag ner kraven och delar upp passen till att bryta ner moment, och bara försöka få loss det som hänger sig hos mig själv. Tex om det hänger på att jag inte är mentalt närvarande, ägnar jag extra tid åt att landa innan passet, värma upp och vara mentalt närvarande, och sen övar jag bara lite korta moment där jag känner att jag lyckas och behärskar min spänning. När man då upplever att bitarna faller på plats, så brukar det kännas bättre, sen kan man bygga på det.

i de fall det känns som man väntat för länge med analysen och det låst sig totalt , så lägger jag ner kraven helt någon vecka och rider ut i skog och mark. sen analyserar jag där ute i skog och mark, innan jag är redo att plocka upp igen.

jag tycker det ger mer att lägga ner kraven och göra ngt totalt annat än det som låser sig och känns låst i det skedet när det gått lite väl långt - än att ställa av totalt. gör man det så är det lättare att hjärnspökena hänger sig fast och gör en större grej av det tills man ska börja rida igen, än nödvändigt.

Den här tråden tänker jag läsa, är i en riktig svacka just nu och har varit sen januari ungefär. Har ju haft tuffa perioder innan men det enda som funkat då har varit att bita ihop och jobba på och oftast har det löst sig till slut. Men inte denna gången.

Är inte så att jag inte har lust men det känns jobbigare och jobbigare för att jag lyckas inte prestera så bra som jag vill ffa på tävling. Träningarna har i våras bara gått bättre och bättre men på tävling har det gått skit rent ut sagt. Har aldrig varit så innan utan resultatet på tävlingar har liksom följt reultatet på träning. Tänkte att det var väl bara en svacka och jobbade på. Men det vill inte lossna och nu börjar mitt självförtoende svika även på träning så inte ens den fungerar. Kämpar och kämpar men det vill sig inte. Men visst gör vi framsteg men jag är ändå inte nöjd utan tycker att det borde gå ännu bättre. Tävlingarna går bara sämre och sämre. Vi som aldrig haft lägre en 62% rider nu på 55-58% trots att hästen egentligen går bättre. Håller på att bli galen på mig själv. Lider nog helt enkelt av prestations ångest och det är helt nytt för mig. Har aldrig varit ett bekymmer innan, har alltid varit glad för minsta lilla framsteg och alltid kunnar hantera bakslag. Men nu kan jag inte, jag deppar ihop fullständigt i flera dagar och analsyerar varendea steg i programmet utan ngn mening.

Har haft tävlingsuppehåll i sommar och bara tränat, förra helgen tävlade jag igen och det gick lika dåligt ändå. Nästa helg är det dags igen men har valt att rida två LB klasser istället för två LA som jag tänkt. Jag går alltså ner en klass för att se om jag kan hitta tillbka till min fina tävlingsridning som jag ändå hade innan. Jag har alltid kunnat prestera rätt bra inne på banan innan men det är som att jag glömt bort hur man gör. Känns tråkigt ,en så är det. Får se om det hjälper eller inte. Blir bara så frusterad och arg och ledsen. Innan kunde jag liksom bara låta en dålig ritt rinna av mig men när det tävling efter tävling bara går dåligt så är det svårt att komma igen. Får väl kämpa på med det mentala men vet inte hur....

Väldigt intressant tråd för mig oxå! Har väl kanske inte några jättebra råd, eftersom jag själv befinner mig i samma situation.

Men i alla fall så ligger det till så att jag köpte en häst för ett år sedan, drygt. Han är helt underbar, har gått 1.10 hoppning och 1* fälttävlan. En rutinerad och bra häst för mig. Allt gick verkligen superbra hela förra sommaren och hösten, ända tills han började bocka på träningspassen i hoppningen. Jag hatar hästar som bockar och blev ganska rädd när han drog iväg åt sidan vid ett hinder och gjorde 10 bocksprång i rad. Hur jag satt kvar vet jag inte...:crazy:

Sen fortsatte bockandet och jag skadade ledbandet i foten, som sedan gick upp en par, tre gånger efteråt oxå, genom att vricka foten i stigbygeln när han bockade.

Dock blev det bättre när våren kom och på vår första riktiga tävling blev vi placerade. Sen hade jag en period då jag, pga ekonomi, inte tränade annat än hemma på åkern en hel månad. Efter det var vi väldigt samspelta och allt funkade perfekt. Första träningen efter det uppehållet gick så otroligt bra! Men sen har det varit en del oflyt fram och tillbaka, jag blir osäker, han stannar, jag blir ännu mer osäker och det bara låser sig totalt, kan inte ens rida an ett hinder, utan bara styr åt sidan:(. Ibland kan en lektion börja jättebra och sen går det åt skogen efter halva tiden:(. Det känns som om han inte kommer att hoppa hindret, och istället för att chansa styr jag hellre åt sidan... Och då går det ju inte så bra.

Jag har hoppat hemma, mindre hinder för att få upp självförtroendet, men det spelar ingen roll om hindrena är 50 cm eller 1.10. När flytet är där kan vi hoppa hur högt som helst, men när det inte funkar går det knappt att hoppa 30 cm...

Jag inser att mycket sitter i huvudet på mig. När flytet är där och det går bra så rider jag också bra. Men sen kan ett stopp få mig helt ur balans och självförtroendet fullkomligt rasar av mig!

Så om det är någon som har bra tips, så vill jag gärna veta!

KL
Med åren lär man sig att ingenting varar för evigt, inte det dåliga och negativa heller. Själv försöker jag att dra ned på kraven, inte ge mig i kast med svåra o jobbig saker. Man skulle kanske kunna säga att jag sätter mig ned och väntar till "anfallet" går över. När tillvaron normaliserats börjar jag höja kraven både på mig själv o min häst i en takt som är anpassad till hur lång svacka jag haft.:angel:

Då ta båda jag och hästen time-out. fast jag sköter om hästen , naturligtvis.

Man tar hand om sig själv först o främst, Mår du dåligt så överför du det på hästen . Ska man träna djur så bör man vara i balans själv...djuren känner av allt.

Läsa träningsdagböcker där det går lite bättre. Ta det lugnt med hästen och göra ett litet avbrott; massera, markträna, skritta lite mer ute och rida lite kravlöst. Sen göra sånt som alltid funkar och berömma både häst och sig själv för att vi är så bra! :laugh:Kort sagt, försöka hitta tillbaka till glädjen och till det som fungerar. Det känns också viktigt att se till att hästen förstår det man vill göra. Lägger även in privat lektion om det går.

Ja, hur gör ni för att ta er ur en psykologisk träningssvacka? Allt bara går bakåt, resultaten dalar o allt känns jobbigt o tungt?

Tar hand om mig själv & hästen ett tag, struntar i allt vad träning heter. Promenerar, lunkar runt barbacka, ev. rider ut med stallgänget eller tränar lite från marken.
Och viktigt; kom ihåg era fina upplevelser ihop, glöm aldrig vad man redan HAR presterat tillsammans!

Jag gör inget annat i de fallen än ryktar lungt och nogrannt varige dag i box så att de kan vandra lite runt och inte känna sig pressade att stå still hela tiden med mig, sitter i boxen och funderar och studerar lite, umgås några minuter utan att det ska vara en massa röras och kännas inblandat, då slappnar de av på ett helt annat sätt .och pratar med dem hela tiden när jag rör mig bland dem, och underligt nog så har de börja "prata" mer med mig också.

Och ge hästen några veckor på sommaren som den bara får vara häst och vandra i hagen, de behöver också semester för att orka.

Många som skriver att man ska göra det man är bra på och faktiskt försöka tänka på det som man lyckats med. Mitt problem just nu är att jag inte kan komma på nånting som fungerar :eek: Hemskt men sant. Vad ska jag göra när kraven på mig själv är så höga att inget jag gör duger. Inget är tillräckligt bra för att räknas till vår starka sida så vad tränar man då på?

Suck blir så himla trött på mig själv som bara kan tänka negativt och så lägger jag det negativa tänkandet till listan av dåliga egenskaper. Helt hopplöst har aldrig innan haft sånna krav på mig själv och vet inte alls hur jag ska hantera det :confused: Kanske vore en bra ide att hitta en mental coach... Försöker läsa lite om mental träning och oftast får man rådet att tänka sig att man gör t ex ett program helt perfekt. Tänka sig känslan i kroppen, hur jag använder mina hjälper och hur jag ska rida ultimat vid varje program punkt. Jättebra men just nu är jag så blockerad så jag kan inte ens plocka fram en bra känsla i hjärnan när jag rider.

Jag påbörjar programmet i mitt huvud och kan inte tänka mig annat än katastrof. Kan liksom inte förställa mig hur det känns när det går bra längre. Så negativ är jag just nu, inte ensi mitt huvud kan det gå bra inne på banan. Snacka om att jag måste rycka upp mig och hitta tillbaka till det positiva :devil:

Jag tror du måste ta ett steg tillbaka, så länge som det krävs. Undvik kanske helt att rida? Ända tills du kan se distanserat på situationen, se framför dig hur det ser ut när du rider (eller med hjälp av en film), studera vad du tycker att du gör fel. Låt sedan någon se filmen eller se dig rida, och be om den personens åsikter.

Och om den personen ger dig beröm - ta åt dig det!! Fastna inte i din negativa spiral och tänk "men h*n såg inte det eller det, eller kände hur hästen kändes", utan verkligen LYSSNA på vad personen säger. Be även om konstruktiv kritik.

Men jag tycker inte du ska sitta på hästen allt för snart. I så fall endast för skritturer eller annan avslappnad skogsridning. Finn glädjen igen, med din häst. Du tycks ha tappat den i jakten på prestation. När det inte är kul att rida och all energi läggs på bättre prestation och nedvärderande av ditt resultat kommer du aldrig att komma någonstans. Bättre att vila ett tag.

Lite olika från situation till situation.
Antingen ungefär det som mackan beskriver - analysera varför svackan uppstått, är det helt enkelt motgångar, att det känns som att man inte kommer någonvart med träningen kan jag ta det som en sporre att bryta ner och försöka ta tag i problemet. Är det hanteringsmässigt/psykologist kanske dressyrträningen får läggas i andrahand ett tag, ta ut eller rådfråga NH-tränare eller annan duktig hästmänniska, läsa böcker osv och lägga upp en plan. Sänka nivån men se till att vara väldigt noggrann och pedagogisk för att lösa den knuten. Grymt basics och så får man acceptera att man fokuserar på EN sak och inte bry sig så mycket om resten blir fel under tiden.

Om jag mentalt känner mig less däremot och inte kan förmå mig att ta mig an utmaningen så gör jag ungefär samma sak men med något mer neutralt (där jag inte hunnit bygga upp en massa krav). Dvs tränar, men på extremt basicsnivå där jag kan glädjas åt de små sakerna och tycka att träningen är rolig även fast det inte är svårt och krävande. Klickerträna, ge efter för tryck, miljöträna lite smått osv. Eller så blir det slappande totalt utan krav, promenader ut i skogen/uteritter osv (fast för mig är uteritter lite pressande så det hör egentligen till kategorin innan! :o ).

Alternativt att man testar något nytt för skojs skull och ställer in sig på att bara ha roligt med sin häst.

I absoluta extremfall skulle jag tycka det var ok att ställa av hästen. Det är om man lider av extrem utmattning (är på väg att gå in i väggen, hamnat i en depression el. dylikt) och man behöver tid för att återhämta sig.
Annars tycker jag det är lite riskabelt, dels att hästen kanske blir jobbigare efteråt pga understimulans eller allmänt stelare och ur form mentalt, hatar att behöva ta igen sånt! :p Sen kan man bli lite "lat" av sig och att jag mentalt tycker det är jobbigt att komma in i vanan att vara ute i stallet minst 2 timmar per dag och aktivera hästen varje dag.. Det här är säkert olika från olika personer, men det resonemanget funkar bäst för mig.
Å andra sidan känns det som samma sak om jag aktiverar hästen från marken istället i en vecka.

Senast ändrad:

Då försöker jag tänka bort allt som har med träning att göra.
Bara ut och luffsa i skogen ist, och komma ihåg att DET SKA VARA KUL!

Så mitt tips är ut och lek i skogen:)

som så många andra säger. rid ut i skogen, ta det lugnt...

kanske känns det bättre om du trappar ner övningarna lite. gör lättare övningar. känner att de går jätte bra och frå tillbaka självförtroende...

lycka till!

När det går dåligt och jag verkligen mår dåligt skiter jag i allt vad träning och facktermer om häst heter.
Packar mina sadelväskor och beger mig iväg på riktigt långturer.
Gör något som gör mig glad tillsammans med min häst.
För det är ju med honom jag vill uppleva roliga saker med.:)
Det är ju så det ska vara. Vänskap före träning och går träningen inget vidare hitta på något som göder vänskapen.
Bästa medecinen. :love:
Mvh Xoya.

Hej!
Ja, ibland är det riktigt skit:devil:.
Jag började träna för instrutktör för ett år sedan. Min häst och jag började helt från början. Jag har varit väldigt nöjd hela tiden för det har gått framåt. Jag har väl kanske inte haft så höga ambitioner utan bara att vi ska kunna det elementära och mer om det går...

Vi har haft sommaruppehåll från lektionerna och skal ha första idag igen! Jag har ridit regelbundet hela sommaren, typ 2- 3 dagar i vecka förutom någon vecka då det har varit lite vila och man har haft annat för sig. Faktum är att jag tycker jag har lyckats att hålla i gång oss riktigt bra. Lite dålig fantasi på övningar men det vi har gjort har gått bra, men den senaste veckan har varit hemsk, detta beror också på mycket kraftfull pms:grin:, Men jag red i torsdags och bestämde mig för att inte rida på hela helgen och har inte gjort de heller. så nu får vi se idag...
Sen är grejen den att jag kan bli så öm av min sadel. Det känns som man sitter på bara skelettet. Och hur lätt är det att rida ordentligt då:crazy:

Har dock inte haft några längre svackor i träningen men jag har lärt mig att inte hetsa upp mig om det går dåligt ( jag har dock inte tävlat) utan köra på lite i taget och tillslut har det lossnat.

Om det gått riktigt dåligt ett par gånger brukar jag tänka nästa gång att ja,ja jag går in på banan och travar lite så han får röra på sig i alla fall. ofta med den inställningen så slappnar man av och så känns det riktigt bra. Men låser det sig helt tycker jag det är bättre att få lite distans några dagar, så länge det behövs.
Sen är det ju säkert olika från ekipage till ekipage..

Jag önskar alla en stor portion glädje och bra träningspass,
och hoppas för min egen del att det blir roligt i dag igen och att motivationen kommer åter!
Skickar några uppmuntrande bananer till oss alla:banana::banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama