Sv: Hur gör ni när allt går bakåt?
Väldigt intressant tråd för mig oxå! Har väl kanske inte några jättebra råd, eftersom jag själv befinner mig i samma situation.
Men i alla fall så ligger det till så att jag köpte en häst för ett år sedan, drygt. Han är helt underbar, har gått 1.10 hoppning och 1* fälttävlan. En rutinerad och bra häst för mig. Allt gick verkligen superbra hela förra sommaren och hösten, ända tills han började bocka på träningspassen i hoppningen. Jag hatar hästar som bockar och blev ganska rädd när han drog iväg åt sidan vid ett hinder och gjorde 10 bocksprång i rad. Hur jag satt kvar vet jag inte...
Sen fortsatte bockandet och jag skadade ledbandet i foten, som sedan gick upp en par, tre gånger efteråt oxå, genom att vricka foten i stigbygeln när han bockade.
Dock blev det bättre när våren kom och på vår första riktiga tävling blev vi placerade. Sen hade jag en period då jag, pga ekonomi, inte tränade annat än hemma på åkern en hel månad. Efter det var vi väldigt samspelta och allt funkade perfekt. Första träningen efter det uppehållet gick så otroligt bra! Men sen har det varit en del oflyt fram och tillbaka, jag blir osäker, han stannar, jag blir ännu mer osäker och det bara låser sig totalt, kan inte ens rida an ett hinder, utan bara styr åt sidan
. Ibland kan en lektion börja jättebra och sen går det åt skogen efter halva tiden
. Det känns som om han inte kommer att hoppa hindret, och istället för att chansa styr jag hellre åt sidan... Och då går det ju inte så bra.
Jag har hoppat hemma, mindre hinder för att få upp självförtroendet, men det spelar ingen roll om hindrena är 50 cm eller 1.10. När flytet är där kan vi hoppa hur högt som helst, men när det inte funkar går det knappt att hoppa 30 cm...
Jag inser att mycket sitter i huvudet på mig. När flytet är där och det går bra så rider jag också bra. Men sen kan ett stopp få mig helt ur balans och självförtroendet fullkomligt rasar av mig!
Så om det är någon som har bra tips, så vill jag gärna veta!