Hur gör ni med utfodringen om ni har 4 eller fler hästar?

Sanette

Trådstartare
Ja, det undrar jag! Blandar ni fodret till varje häst? Eller har ni en fodervagn som ni använder vid utfodring? Hur många olika fodersorter har ni? Jag har själv fyra hästar och har ledsnat på att blanda fodret i hinkar till dem. Jag har haft massor med olika foder till de olika hästarna men har nu tröttnat på allt det. Jag har nu tänkt att använda 4 olika foder + mineraler. Unghästarna ska få havre, krafft grov och mineraler och de två äldre hästarna ska få Mustang original musli, korn kross och mineraler.

Sv: Hur gör ni med utfodringen om ni har 4 eller fler hästar?

sålänge det passar in i foderstaten lär du väl inte ha något problem med att använda samma foder till alla..

annars är det ju ganska lätt att använda samma kraftfoder helt och hållet till alla hästar som går på samma hö.. och proteintillskott till unghästarna..

jag har fyra och de måste få separat för de har så olika behov, men hö i hagen får de tillsammans (vilket resulterar i att två är rundare än de borde vara)

okai, och det är behov som är så olika att du inte kan reglera det med mängden kraftfoder plus ett proteinfodermedel?

Jag blandar individuellt till alla mina 16 som är hemma. De är ju individer och behöver olika allihop. Vilka fodersorter beror på vilka värden som finns på grovfodret från år till år. Förra året var det D & H:s sortiment till vissa och Krafft till andra som komplementerade det grovfodret. I år har jag havre som bas och komplementerar beroende på häst med lucern, Optigro (ett foderkonsentrat anpassat till fölston och unghästar), Balansmineral, Derby och Speedi Beet.
Till detta får alla fri tillgång på grovfoder och står på halm i boxen.

Blandar lucern direkt i krubborna när de är ute, ger sedan havre rent tillsammans med mirelerna till kvällen. Har frukosten i spann till morgonen men det är mest för att spara tid, är ingen morgon människa.

Ja du...det var ju detta med hinkar..stöön..
23 boxhästar
18 lösdriftare

Fodersorterna havre, betfor, mineraler, extra kalk, luzern, Krafft groov, kraft pluss, red mills/mustang, sojaskrå.

På morgonen får alla boxhästar havre..olika mängd beroende på vem.
Efter mockning så lägger vi ut mer havre i krubborna och mineraler (alla) sedan kompletteras vissa med övriga fodersorter.
Via hinkar och mycket gående i tre olika stallar.

Den sk."kvällsmackan" med extra grovfoder och havre ger jag också via hink och ibland skulle jag önska foderautomat.
Men samtidigt tror jag att man missar den extra kontrollen att allt är ok med hästarna.

Har provat med fodervagn men fungerar inte så bra då jag ska gå i ett smalt passage mellan två stallar.
Testat olika varianter med skottkärror och gammal kundvagn, fungerar inte så jag bär hinkar.

Likaså på lösdriftarna. Hink-metoden.

AM

Har samma problem. Har löst det så att vid ett mål, det som jag lägger i krubban när hästarna är ute så får de alla individuella tillskott och den "klyddiga" maten.
Övriga mål, dvs frukost, kväll och nattmat får de bara en sorts foder.

Frukost; Blandas i spannar, enklast så.
Lucernhack till alla och en skopa Kp till unghästar och en skopa havre till tävlingshästen.

Lunch: Hö

Kväll: Läggs direkt i krubborna innan intag.
Unghästar:Lucernhack, havre, kli, loppfrö, Enzion, foderjäst, soja, salt och olja.
Tävlingshäst:Havre och Krafft Energy, Enzion, salt.
Krafft Protein till ponnyerna
Hö till alla.

Natt: Morötter och hö till alla.
Havre och Krafft energy till tävlingshästen (spann som jag blandat innan).

Då blir det bara klyddigt ett mål och det blandas direkt i krubban.

Senast ändrad:

knapplån
vi har 6 hästar som alla får olika och kör också med spannar. Lite halvbökigt och dessutom blir det ju ganska rörigt i foderkammaren med alla spannar som tar plats.. Tycker inte riktigt om det men det får gå.

Vi har 8 hästar. Vi fodrar med hippo, salt,mineraler, jäst. Vi blandar allt i hinkar och går med dom sen. Ganska smidigt tycker vi.

Har 8 hästar, alla står på individuell foderstat.
Samtliga får samma hösilage men därutöver kraftfoder individuellt uträknad. Använder hel havre samt Salsa Hästfoder's produkter, Salsa Grön (ett svensk luzernpelletts), betfor.

Unghästar och gammelhästar har olika behov precis som varje riden häst har, därför får alla olika.

Blandar i skålar till var och en, har en liten kärra som jag sätter dessa skålar på och delar sedan ut till var och en.
Smidigt och lätt...men utfodringen blir ju vad man gör den till......

Nu äter våra hästar samma sorts foder men olika mängd. Havren har vi i en hink när vi fodrar så det är bara att bära med den. Likadant med mineraler och morötter. Tycker det är lätt och smidigt att göra så här. Vi har 6 hästar i ena stallet och 2 i det andra.

Där jag har pållen uppstallad så görs hinkar i ordning för kraftfodret till alla hästar. Det växlar mellan 20 och 30 hästar på anläggningen.
Helt klart det snabbaste sättet att ha så när man fodrar, alla foderhinkarna står i staplar i rätt ordning som hästarna står, bara att ta en stapel/stall och tippa i kraftfodret.
Personalen eller andra gör ordning alla hinkar varje dag, finns en lista på vad varje häst ska äta. De flesta får Groov eller havre eller både och. Fixar man hinkarna tar det runt 10-15 minuter. Man behöver alltså inte själv göra ordning sin hästs kraftfoder.
Det skulle ta längre tid om man hade en fodervagn av ngt slag och drog runt med vid fodringarna.

Allt som blötläggs får hästarna vid insläpp, den/de som tar in lägger det i krubborna. De flesta hästar får bara betfor.

Har aldrig upplevt ett enklare stall att sköta än det jag nu har hästen i! Jag har kommit till inackorderingarnas himmel! :bow:

Jag blandar i hinkar så att maken kan fodra också. Skönt att kunna be honom om hjälp ibland!

Gör du något annat än fodrar:eek: . Mockar då kanske förstås...;)

Blir lite avis, för jag gissar att du jobbar hemma, med alla dessa hästar.

Jag har en häst o den står på en inackordningsstall där det finns 25 st privathästar.
Det är 4 fodringar per dag och 3 av dom får inprincip alla hästarna ett och samma foder, krafft grund. Sen är det ett fåtal hästar som har egen mat, och då har dom sattit upp en brevlåda eller liknande på boxdörren med sitt egna foder så det är lätt att ta.
En måltid ges inte krafft grund utan då har alla hästarna som vill en egen hink med mat som ägarna köper in själv (krafften ingår i hyran).
Så då är det bara att lägga in hinken.

Gör du något annat än fodrar:eek: . Mockar då kanske förstås...;)

Blir lite avis, för jag gissar att du jobbar hemma, med alla dessa hästar.

:D :D
Joho då..jag lagar staket, pysslar med unghästarna, leder kors och tvärs, kör och hämtar från hingststationer, övervakar fölningar och mycket mycket mer...här hemma består ett dygn av 30 timmar minst..

Och bli inte avis. Har haft en som hjälpt mig i två söndagar som alltid sagt att vi har det bra som kan lägga upp dagen som vi vill..
Efter att hon varit hos oss så har hon ändrat sig helt.
-När jag går hem från jobbet så är jag ledig..det är ju aldrig du..sa hon.

Det finns väldigt jobbiga perioder. Men jag har en gubbe som jobbar med samma sak så det går jättebra.

AM

Jag har 'bara' tre nu, men när jag haft fyra eller fler så har jag 'hinkat'. Känns dock inte som något större besvär faktiskt, man blandar till, tar två hinkar per hand och går.

Och när jag stått i inackorderingsstall där 20 hästar skulle ha mat, så tog du ju havrevagnen + ställde hinkarna i dem. Men det tog inte speciellt mycket mindre tid att med vågskopan från havrevagnen och betforhinken mäta upp rätt mängd till varje häst + hälla på hinken, än om man stått i foderkammaren och mätt upp rätt mängd av allt per hink till varje häst och kört iväg hinkarna på vagn.

Det som tar tid är ju själva uppvägandet, och det kommer man ju aldrig ifrån.

Jag har i princip samma fodermedel till hästarna, de har ju samma stråfoder, och det är noga utvalt och således väldigt lätt att komplettera.

Just nu har jag tre som sagt, där två stycken är lättfödda och den tredje svårfödd, men de står på samma kraftfodermedel, eftersom hösilaget kan kompletteras med nästan vad som helst, och de två lättfödda bara får en (mycket) mindre mängd än fbl får.

Kör sen fullblodet kom med stråfoder samt helhavre, Hetsekraft och Krafft Rehab. Har alltid lucern och betfor i stallet med att använda i specifika fall.

SÅledes får fbl ganska rejäl giva med Hestekrafft, Rehab och havre, medan araberna får 100 gram Hestekraft var. De skulle lika gärna kunna få 100 gr havre var eller 100 gr rehab var, så det är den mest krävande soms tyr fodervalet, sen så justerar jag bara mängden.

I övrigt får samtliga mineral, fosforbalans, ADEvitamin samt tokosel. Valacken står på B-vitamin och arabstoet på ett lugnande örtpreparat med.

Och det är just de förbenade pulvertillskotten jag tycker är drygast faktiskt. Att behöva ta in (för kallt i stallet) hinkarnaoch blöta, och sen stå och spola ur hinkar.

Superfördelen med hink är att jag kan förebereda hinkar när någon annan ska fodra. Jag jobbar skift som inkl kvällar och nätter och då får mina kära mor vara stand in, och mycket lätatre för oss båda att hon har färdiga hinkar att bara tippa i än att hon ska stå och läsa på en lista och väga upp och blanda själv. När jag åkt på semester och så har jag gjort färdiga påsar med foder för alla måltider jag är borta, tillsätt bara vatten liksom (om det är något som ska blötas, annars är det ju bara riva upp påsen och hälla i)

Senast ändrad:

Det som tar tid är ju själva uppvägandet, och det kommer man ju aldrig ifrån.

FAst sånt behöver man ju inte göra jämt..

Med digitalvågen så fixar man sånt på ett nafs.

Har en skopa som när den är full har 1,5 kilo havre.
Ett mått som tar ca 10 gr kalk.
En termosmugg som fylld till två tredjedelar har ca 150 gr mineraler.
Osv..
När det gäller t.ex havren så måttar jag kilovis.
Går aldrig på t.ex 800 gr..för det blir et kilo eller 400 gram för det blir ju ett halvt kilo.
Hellre för mycket än för litet.

Grovfoder får dom ju fritt dygnet runt så det är ju enkelt :D

AM

FAst sånt behöver man ju inte göra jämt..

Med digitalvågen så fixar man sånt på ett nafs.

Har en skopa som när den är full har 1,5 kilo havre.
Ett mått som tar ca 10 gr kalk.
En termosmugg som fylld till två tredjedelar har ca 150 gr mineraler.
Osv..
När det gäller t.ex havren så måttar jag kilovis.
Går aldrig på t.ex 800 gr..för det blir et kilo eller 400 gram för det blir ju ett halvt kilo.
Hellre för mycket än för litet.

Grovfoder får dom ju fritt dygnet runt så det är ju enkelt :D

AM

Så gör jag med rehaben, jag vet hur mycket kg blir i liter, samma sak med havren. Men det skiter sig med Hestekraften som väger lite som den tycker sett till volym. Inga jättediffar så till fbl brukar jag köra med mått, men till de små lättfödda rackarna som eg inte ska ha ngt alls, där får man väga. (mineraler, tillskott etc och allt annat går också på mått)

Står i ett stall med 7 hästar (2 hyres, 5 tillhör stallägaren)fullskötsel. Av dem 7 är det 5 som äter kraftfoder, 2 klarar sig på grovfodret (fjordingar).
Vi gör iordning hinkar till varje mål (får morgon, middag och kväll) med kraftfoder, 4 får bara 2 mål krafft, min får 3 mål krafft eftersom han behöver ha så mkt mat.
Fodermedel: havre, korn, K groov 125 och 90, K ponny, K musli, fibergi låg, betfor, kli, lusern strå och pellets, Miner Blå, foderjäst. Min får dessutom en massa "pulver" (biotin, kiselgur, glucovett, bakteriebalans, Emin B, tokosel), men det får han i samma hink (kvällshinken).
Ställer hinkarna i en låda med lock så att ingen hungrig häst kan komma åt dem.
Så det är nog lätt att fodra i mitt stall (har fullskötsel, så jag fodrar ej;) ). Ta 5 hinkar, fylla på skottkärran med hösilage och hämta några balar med hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 358
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka