Hur gör ni med unghästen?

Rie

Trådstartare
Har en unghäst som jag börjat rida lite på. Men just nu har jag tyvär bara tillgång till att rida på vägen....
Tänkte försöka skotta upp i rasthagen men vår grannes traktor är trasig.
Ridhus -finns någrta i närheten -men i det billigaste är inte sargen klar så jag kan inte släppa honom/vill inte rida där och de övriga kostar 200/tim att hyra. Det tycker jag är lite väl dyrt då jag släpper en stund och sedan rider 10 min....
Dessutom är det lite knepigt med tider ibland utom på dagen. Då kan jag fara men har ingen lasthjälp.

Så hur gör ni? Leder 1 timme först? Longering finns det inte plats till på gården.
Vilken skillnad på hästen dagen efter ridhusfärden och annars. Då var han så lugn och hade tid att skritta på lång tygel, Annars joggar han och det känns som om han ska flyga i luften när som helst.

Och det är ju säkerhetsmässigt lite onödigt......vill heller inte börja bråka med honom såhär i början. Det hinner man ju med tids nog....

Sv: Hur gör ni med unghästen?

Med skotta upp rasthage antar jag att du har snö, eller?!

Om han nu är väldigt på när du rider ut, skulle jag börja med att rida (framför allt i trav) honom i djupsnö en kort stund (10 min), bara så han har stopp och start klart för sig, och sedan rida ut.

Jag har ridit alla mina unghästar ute och någon enstaka dag/vecka i ridhus. Då har ridhusridningen ofta varit det besvärliga...
Naturligtvis är det bra om man har någon annan häst med ut. Men min erfarenhet är att om de är vana vid att skritta fram ute 10 min på lång tygel och därefter jobbas som om det hade varit i ridhus, många stopp och start=lydnadsträning, så är det lika lätt att rida ute som inne...

Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 700
Senast: yamyam
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka