Hur gör ni med pannluggen?

Sorbe

Trådstartare
När huvudlaget sätts på, har ni flätat pannluggen eller liknande? Vi har problemet med att det aldrig blir snyggt när pannluggen är utsläppt och eftersom det är en stor dekor som går från nackstycket ner till under pannbandet kan man inte riktigt fixa till det som man kan göra när hästen har ett vanligt träns på sig.

Hur gör ni? Lägg gärna in bilder!

Sv: Hur gör ni med pannluggen?

Såhär gör vi:

8072622.jpg

Jag tycker det är jätte fult med flätor, speciellt på en hingst, kanske kan vara gulligt på en shettis...

Ju mindre pannlugg desto lättare är det väl att dela den på båda sidorna om droppen?

Har hästen liten tun panlugg, kan man vika den bakåt om det går att hålla ordning på den så inte det sticker ut tofsar så det ser dumt ut,
Stor lugg ex, nordsvensk kan man låta luggen ligga under panbandet.

En gång när jag och en kompis korde, en nordsvensk hingst, "Opus" (wångenhingst) flätade vi upp luggen for vi tyckte han skulle få se lite mer, for er som sett honom vet vilken enorm håväxt han har. Men vi fick snabbt släppa ner luggen igen. Han blev helt vild när han kunde se allt ; )

Den brukar få plat under panbandet.
mvh myran

Har hästen liten tun panlugg, kan man vika den bakåt om det går att hålla ordning på den så inte det sticker ut tofsar så det ser dumt ut,
Stor lugg ex, nordsvensk kan man låta luggen ligga under panbandet.

En gång när jag och en kompis korde, en nordsvensk hingst, "Opus" (wångenhingst) flätade vi upp luggen for vi tyckte han skulle få se lite mer, for er som sett honom vet vilken enorm håväxt han har. Men vi fick snabbt släppa ner luggen igen. Han blev helt vild när han kunde se allt ; )

Den brukar få plat under panbandet.
mvh myran
i det travstallet jag red i innan så flätade vi alltid luggen på dem för att då va vi säkra på att det nt bev bulligt och fult!

Man kan ex göra två knoppar på vardera sida om remmarna som går till skygglapparna. Jag brukar dock bara dra allt under pannbandet eftersom han inte har så mycet lugg. Kanske inte den bästa bilden men...

d827b0c9aae75c69b247a6f415389a7c_640_453.jpg

Eller som här med mindre vackra knoppar...
64a9f56460ffdf8ec85f283438e367c7_613_640.jpg

Jag har fått lära mig att det är en styggelse att dela pannluggen över pannbandet. Lugget ska ligga under pannbandet rakt ner, under kläppen, flätad eller utsläppt. Men det är ju också sånt som kommer från gamla extremt konservativa körgubbar...

Jag gör som Nussikan. Delar på luggen och drar ut den över pannbandet. Har testat att ha luggen under, men det är så mycket lugg så då höll huvudlaget på att åka av framåt:-P
Har en shettis som inte passar i flätor.

Senast ändrad:

för det första så ser dom tillräkligt mycket, titta på "wångensfyrspan" om de nu heter så längre??? vi körde dom utan problem det är en ren vane sak för hästarna.
sedan bör man fläta fast huvudlaget när man har ett så tungt huvudlag, och med en häst/ ponny med så mycket man och små öron typ shetland eller nordsvensk. är det dessutom en kraftig nacke på dom så sitter det inte kvar många minuter.
kör man par så gnor de lätt av sej på kompisen och det är inte så kul att köra en häst eller två utan huvudlag.

jag tar två tåtar framifrån pannluggen, och en bakifrån manen och flätar över nackstycket och viker in den sedan under något lämpligt så den inte går upp. räcker flätan ner så fäster jag den i spännet till käkremmen.

på min ena shetland har jag klippt en bit av manen i nacken så huvudlaget sjunker ner ordentligt i all man där. så henne sitter det bra på, men den andra har jag inte velat klippa i nacken så där måste jag fläta. han gillar dessutom att gå och puffa på kompisen i jämte när han går i spann.

Så här gör jag när jag tävlar dressyr o precision.

19162039.jpg

Så gör jag en fläta när jag tävlar maraton.

19162040.jpg

Tycker inte det ser fint ut att ha pannluggen utanför pannbandet på ett huvudlag med skygglappar.

Just det.:idea: Jag har flätat fast det de få gånger jag har kört med huvudlaget. Använder vanligtvis ett lättare träns utan skygglappar då han funkar bättre med det.

Jag kör honom i vanligt träns annars hade jag nog gjort som Ella gör.

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
843
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka