Hur gör ni med mineraler i sommar?

C

Cosmic

Förra sommaren var första året med egen häst och hon stod kvar på samma ställe till sensommaren så det var inte fören till hösten som jag började läsa på om foder och därför tänkte jag inte så mycket på mineraler under sommaren.
Men nu till sommaren så vet jag inte hur jag ska göra, brukar ni ge mineraler under sommaren och vad i så fall? Det är ju svårt (omöjligt) att räkna ut en foderstat eftersom jag inte vet vad det är för värden i betet.

Sv: Hur gör ni med mineraler i sommar?

En regel säger att där det växer så finns det också mineraler. När hästen går på bete så är det ovanligt att man behöver ge extra mineraler, möjligtvis selen isåfall eftersom det inte finns särskilt mycket av det i våra svenska jordar. Får hästen däremot hö så gäller det ju som vanligt att man kompletterar med de mineraler som ev. fattas i grovfodret precis som på vintern.

Brukar inte ge mineraler på betet, möjligen en handfull som godis efter ridningen om jag känner mig osäker.

Min brukar få ungefär hälften så mycket mineraler som under vinterhalvåret om den är igång. Dom veckor den inte går så hårt brukar jag dra ner ytterligare.

Varför skulle det vara mer mineraler i betet än i höet? Mineralerna i gräset påverkas inte av torkning och lagring, det är bara vitamininnehållet som minskar. Således är vitamintillskott ännu onödigare under betet, medans hästen behöver ungefär lika mycket (eller lite) mineraltilskott under betet som annars (vilket oftast är mycke mindre än "rekommendationerna" på säcken anger). Dock kan man notera att selenbrist är mindre allvarligt på betet eftersom färskt gräs innehåller stora mängder E-vitamin, och ett överskott på E-vitamin i viss mån kan kompensera för ett underskott på selen. Oberoende av hur man gör med övrigt mineralfoder ska hästarna naturligtvis ha tillgång till saltsten, vilket är extra viktigt varma svettiga sommardagar.

Rent praktiskt löser vi det så att hästarna får varsin hink i samband med den dagliga visitationen, och de som inte behöver några andra tillskott får då bara mineralerna blandat med ett par nävar betfor. För att räkna på det antar jag att de får i sig ungefär lika mycke mineraler från betet som de fick från höet under vintern (eftersom vi tar eget hö är betet en av vallarna som de ätit hö från under vintern). Således blir mineralgivan i princip konstant över året (och även med våra ganska mineralfattiga jordar brukar det räcka med ungefär halva den givan som står på säcken).

En regel säger att där det växer så finns det också mineraler.

Växter och hästar har inte samma mineralbehov. Även olika växter har olika mineralbehov.

Är mineralerna i höet inte i balans så är mineralerna i gräset inte heller i balans eftersom mineraler inte försvinner vid torkning till hö.

Hästar behöver därför mineraler även när de går på bete och för att veta vilka mineraler de behöver så måste man ta ut ett (eller flera) prov och skicka till analys.

Varför skulle det vara mer mineraler i betet än i höet? Mineralerna i gräset påverkas inte av torkning och lagring, det är bara vitamininnehållet som minskar.

Opps, såg inte denna post.

Dock kan man notera att selenbrist är mindre allvarligt på betet eftersom färskt gräs innehåller stora mängder E-vitamin, och ett överskott på E-vitamin i viss mån kan kompensera för ett underskott på selen.

Selen och E-vitamin är visserligen båda antioxidanter men verkar på olika sätt. Hästen behöver båda dessa antioxidanter (och även vitamin A) och och mer E-vitamin kan inte ersätta selen. Selenbehovet ska täckas även när hästen går på bete.

Jag ger mineraler under sommaren, cirka 1 dl Krafft Miner Grön får hon varje dag. Jag skickar inte in analys på betet utan detta är en chansning.
I våra hagar har det under väldigt många år gått ston med föl samt unghästar och jag har i alla fall fått lära mig att markerna då kan urlakas på mineraler och blir allt mer mineralfattiga. Kalcium och fosfor går ju tex åt för att bygga upp skelettet på växande hästar och då hamnar ju mineralerna så småningom i hästarna istället för i marken. Så jag antar att vi har rätt så mineralfattiga hagar och därför får hon mineraler utifall att.

Hästar behöver därför mineraler även när de går på bete och för att veta vilka mineraler de behöver så måste man ta ut ett (eller flera) prov och skicka till analys.

I NRCs senaste upplaga, Nutrient Requirements of Horses kan man läsa att mineralinnehållet i en växt beror på växtart, jordmån, pH osv men även på växtens utvecklingsstadium.

Enligt Hästens näringsbehov och utfodring av C. Planck och M. Rundgren så täcks behovet av de vanligaste mineralerna av betet. Man behöver alltså inte tillföra extra mineraler annat än till digivande ston. Undantaget är natrium och därför bör man ha saltsten på betet.

Om man sedan även tar med i beräkningen att det är ganska svårt att beräkna hur mkt en häst verkligen äter på ett bete (även om det finns sådana beräkningsmodeller) så kan man konstatera att det i stort sett är omöjligt att avgöra hur mkt mineraler den får i sig. Då måste du ha koll på var hästen betar, vilka grässtrån den väljer att tugga i sig osv.

Mina hästar får saltsten med biotin och selen i på betet, inget mer, det har dom aldrig fått under mina 25 år med hästar. Och dom mår finfint!

Min häst kommer att gå på rel. magert bete på sandjord så jag kommer att komplettera med gräspellets + krafft Miner grön. Omöjlgt att veta exakt under betesperioden därför är jag extra noga med att analysera fodret under stallperioden så att det blir bra värden då åtminstone.

Det var inte så enkelt som jag trodde :)
Under hösten/vintern har dom fått en väl uträknad foderstat och då med analyserat ensilage så då var det enkelt att veta vilket mineral och hur mycket. Nu kommer dom nog att gå på rätt magert bete tror jag iaf det är så jag fortsätter väl kanske att ge av de mineraler jag har kvar, om inte annat för selen och saltsten ska dom såklart ha tillgång till.

Nej, de behöver oftast inte mineraler på bete. Så länge gräset växer och så länge hästen håller sitt hull så får den i sig tillräckligt inkls mineraler. Gräs kan inte växa vid kraftig mineralbrist i jorden. Selen är heller inte nödvändigt på ett bete eftersom bete är mycket e-vitaminrikt och kan tjäna som ersättning för selenet.

Det finns ju mineralstenar att sätta ut i hagen om man inte vill ta in hästen.

Här rids hästarna under betesperioden och får samma kraft och mineraler som innan. Bara inget hösilage - om de inte måste stödutfodras.

Jag brukar ge lite Miner Grön (som oftast är det osm används resten av året också, iom att vi inte ger kraftfoder eller andra tillskott i större mängder.) vid den dagliga tillsynen.

Att få till en exakt giva är ju omöjligt på sommaren, men ger jag någon dl så tror jag itne att de får allvarligare brister åtminstone.

Brukar ha en GB bytta med mineraler i, så får dom äta så mycket dim känner att dom behöver.

Hästar kan inte känna vad de behöver i mineraler. De kan bara reglera salt själva och det är salt i mineralblandningar.
Tyvärr är det ibland också melass i, som kan göra att de äter för mycket.

Nej, de behöver oftast inte mineraler på bete. Så länge gräset växer och så länge hästen håller sitt hull så får den i sig tillräckligt inkls mineraler. Gräs kan inte växa vid kraftig mineralbrist i jorden. Selen är heller inte nödvändigt på ett bete eftersom bete är mycket e-vitaminrikt och kan tjäna som ersättning för selenet.
Och på vintern då hästen äter hö (=torkat gräs) så räcker det att ge extra E-vitamin?

Resonemanget funkar på bra jordar, men tyvärr(?) växer gräs även på sämre jordar, om än inte lika bra. Därför kan vissa hästar behöva mineralfoder som komplement till grovfodrets innehåll, oavsett om gräset serveras i boxen eller på växtplatsen.

Nej, under vintern räcker det inte att ersätta med bara e vitamin. Då bör man ge selentillskott. Om hästen har fått sitt behov tillgodosett under resten av året så går det ingen nöd på den under de få månader som den går på bete.

Visst, gräs kan väl växa på sämre jordar med, men då kommer du märka det på hästens hull med...varav då kan tillskott vara befogat.

Vi befinner oss nog i olika landsändar, för våra hästar går oftast på bete maj-oktober, dvs halva året. Naturligtvis är det mindre kinkigt om betet bara är någon månad mitt i sommaren (och om det rör sig om vuxna hästar, inte föl och unghästar som ofta i mitt fall).

Jag vet om att våra marker är mineralfattiga (mycket beroende på att förra bonden gödslade med enbart kväve, så marken utarmats på övriga ämnen), det syns i höanalyserna år efter år. Innehållet av makromineraler skulle väl nätt och jämt täcka en vuxen hästs behov, men duger inte till avelsdjur och unghästar. Det betyder inte att vi har svårt att hålla hull på hästarna, de enda som behöver tillskott är fullblodsstoet när hon ger di, och ibland någon åring mitt i ett växtryck. Övriga håller sig tjocka på enbart gräs (eller vintertid hö) från gården, det är inte energiinnehållet som är dåligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 149
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar