Hur gör ni med höfodringarna i hagen?

A

Anneli 07

Hur gör ni med era fodringar i hagen?
Våra hästar får frukosten, lunchen och middagen i hagen, kvällsfodringen i sina boxar.
Vi är ett stall med fyra hästar där alla har olika hö, vårt hö är kanonfint analyserat hö, det är även de två andras, men den fjärde stallmedlemmen har ett i mina ögon sämre hö som jag helst inte vill att min häst ska äta.
Deras häst är den som äter mest av dessa fyra och väljer ju givetvis inte sitt eget hö:crazy:
Har pratat med ägarna som tycker vi är "knäppa" som gör sån affär av lite hö:(

Hur gör ni när sånt här uppstår?
Är ni fler som har olika hö i stallet?

Just nu är hästarna på sommarbete, men problemet uppstår ju till hösten när de stallas in igen.

Sv: Hur gör ni med höfodringarna i hagen?

Jag har varit i en liknande situation, och det vara bara vetskapen om att jag snart skulle flytta som gjorde att jag gick med på det...:cool:

Det kanske funkar att ha olika höpartier om man bara fodrar 1-2 gånger i hagen, men i annat fall skulle jag nog hellre vilja att någon tog ansvar för ett gemensamt inköp av en årsförbrukning. Antingen en viss hyresgäst eller stallägaren själv.

Kan ni inte köpa in gemensamt hö??? Våra pållar får frukost och lunch i hagen. Sen så får min middags hö när jag tar in han och sen får alla kvällsmat inne

Just nu går de på bete men till hösten kommer det fodras allt utom kvälmålet i hagen.

Men för att unvika just den situation som du beskrev har jag (stallägaren) köpt in hösilage och i stallhyran ingår så mycket hösilage hästen behöver äta. Annars blir det alltid tjafs om att den hästen äter upp det hö som en annan ägare betalar för osv.

Nu får dom inget hö men vi ger hö ute på morgonen och kvällshöet inne, sen har dom fri tillgång halm i hagen som dom gärna äter.

Det verkar ju jättekrångligt med olika hö:confused: I vårt stall med fyra hästar köper stallägaren in hö och vi betalar henne. Sedan fodrar vi både frukost, lunch och middag ute i hagen. Hästarna går runt bland högarna och äter lite här och lite där - ingen bryr sig, alla är nöjda och glada. Rekommenderar den lösningen!;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 347
Senast: Efwa
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 186
Senast: ako
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 576
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka