Hur gör ni med era KF hästar vid denna årstid..överdriver jag?

lakrits

Trådstartare
Hur känsliga är KF hästar mot väder och vind?
Hur gör ni vid den här årstiden?

Jag har varit väldigt noga med att täcka och hålla min häst varm under höst/vinter/vår.
Igår regnade det sporadiskt under kvällen och luften var lite kylig. Hade hört på vädret att det skulle blåsa också så jag for ut till stallet och lade på henne ett regntäcke.
Idag blåser det ganska mycket här och vinden är kall..jag känner att jag gjorde rätt men vill veta hur ni gör.

Överdriver jag?

Sv: Hur gör ni med era KF hästar vid denna årstid..överdriver jag?

vet inte riktigt vad du menade med KF.. MEn i alla fall :p

Chappe får ha regntäcke även på sommaren om det är kallt och regnigt, om vinden är kall brukar jag sätta på ett bommulstäcke (om jag vet om att det ska blåsa kallt)

Min kf-häst går otäckad sommar oavsett nederbörd. Han petar i sig så mkt mat så han absolut inte fryser. Han går bara täckad vintertid, men utan täcke "torra" vinterdagar.

Nu verkar min inte vara så känslig, då borde han ha fått tillbaka det igen.
Tycker du att du behöver täcka din häst, gör det då. Ser hästen nöjd ut är det ju ingen fara! Men jag vet hur man tänker ;)

Jag vet anledningarna till varför hon fick dessa KF anfall..2 pga. race (omusklad) och 1 pga. överutfodring av stallanställd.

Sedan har det inte varit något mer men vill ju gärna inte att det ska hända igen.

Problemet jag har är att hon står nästan 1 mil hemifrån och det är inte alltid man har möjlighet att åka ut så fort det börjar regna eller blåsa kallt..samt kan inte alltid de i stallet hjälpa mig.
Vill nog bara försäkra mig om att det inte är hela världen om det inte hinns med att täcka.

Ja..jag vet hur det är. Man är sååååååå nojig :D

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 377
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama