Hur gör ni med era isisar?

S

Skiona

Vi har äntligen, efter 5 års väntan, börjat rida in min lilla islandsplutt! Och det går så himlans bra. Hon är verkligen super mega duktig och tycker det är jätte skojigt att bli riden! Tills man ska vända hem, då blir hon jätte lessen :) Skum häst det där! :smirk:

Hur går det för er andra med era unghästar?! Vore kul att höra hur ni gör...

Sv: Hur gör ni med era isisar?

Va kul. :banana: Vet precis hur det känns när man äntligen för börja rida in dom. Känslan när man sitter upp ordentligt på dom första gången.:banana:
Lycka till och hoppas det går bra.

Det jag har koncentrerat mig mest på med unghästar är att man bara rider korta turer så att de behåller glädjen.

Vi hade också en sådan där häst som älskade när man höll på med henne osv. Men är dom så så måste man ju också vara försiktig så att man inte rider så länge även fast de tycker att de är roligt. De ska ju tycka att träning är roligt under låååång tid och inte bara i början!

Lycka till med din unghäst! De är iaf de roligaste hästarna att jobba med, så positiva och lätta att lära när de inte har lärt sig något alls eller något fel innan!

Nä, vi rider jätte korta sträckor, just för att hon inte ska hinna lessna! Nu har hon börjat haja att när man sätter på sadel och träns så ska hon ut, så nu stoppar hon mulen ner i tränset (rider med tränsgrimma). SÅ roligt tycker hon att det är :) Dock blir det lite problem ibland när man vänder. Kan man bli ståendes ett tag för att hon VÄGRAR gå hem. Hon står fastnaglad. Är en envis liten dam som vet precis vad hon vill och berättar det gärna innan hon ger med sig :)

åååå... vad jag blir sugen!!! Vill också ha en liten bebis på tillväxt och får rida in själv... *drömmer*
Hur många här rider in sin unghäst som första "inridning"? Alltså, att ni inte har ridit in någon islänning (eller annan) tidigare?
Jag är så rädd att förstöra, men samtidigt skulle man ju vilja göra allt själv... :love:
Håller på och scoutar lite efter en bäbis å ha i hagen... :d

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 261
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 475
Senast: Ragdoll
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2