Hur gör ni med era äldre hästar?

I

Isola

Sökte runt på forumet men hittade ingen direkt tråd om detta. Moderator får gärna flytta tråden om den är felplacerad eller hänvisa till liknande tråd!

Har en dam född 1990 som enligt uppgift ska ha tävlat lite smått i sina dagar. Köpte henne då hon var 18 och har mest skogsmulleridits sedan dess. Rids ca 5-6 dagar/vecka men inte så hårt, normal i hullet, pigg och glad och hittar ibland på hyss. Tycker dock att ryggen börjar hänga och hon sätter inte muskler lika lätt.

Hoppning är kul när det inte är för låga hinder. Hon är dock lite stel i framkärran vilket påverkar tekniken samt ridbarheten i övrigt. Man får värma upp i 30-40 minuter innan hon blir ordentligt mjuk. Hon vet hur vi människor ska handskas och hur man lättast slipper undan arbete när det blir för jobbigt. Man får ingenting gratis när man rider, men när man väl hittar rätt är hon jättefin att rida!

Min fråga är hur ni gör med era äldre hästar.
Hur mycket/ofta rids de?
Vad gör ni med dem?
Foder, osv..

Ngn enstaka bild välkomnas också!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Min är ju inte jättegammal, kallblodstravare vallack 19 år.

Än så länge är han *peppar peppar* till synes fin och fräsch i kroppen. :)

På senare år har jag dock insett att han är väldigt känslig för ändringar i hovvinklarna och att verkningen blir pedantiskt gjord, för att han inte ska dra på sig spänningar och stelhet på grund av det. Är ju möjligt att han varit så känslig länge men jag tror inte benen pallar med att anpassa sig lika bra ju äldre han blir, skulle säkert kunna dra på sig kotledsinflammationer eller andra överansträngningar/felbelastningsproblem bara för en sån sak om det hinner gå för långt. Därför är jag väldigt noga med korta verkningsintervaller och som sagt pedantiska verkningar.

Jag försöker tänka på att undvika onödigt mycket damm. Det innefattar t ex att vara försiktig med att ge mycket torrhö och vara mindre i ridhuset när det är riktigt dammigt. Inga problem med luftvägarna, men de lär ju ha hunnit vara med om en del vid det här laget så hellre förebygga så gott man kan. Blöter upp kraftfodret enligt råd från tandläkaren, för att det inte ska packas ihop i mellanrummen i tänderna.

Uppvärmning och avskrittning verkar faktiskt inte vara så viktigt för honom. Viktigare då att man försöker hålla ungefär samma intensitet i träningen och inte plötsligt tar ett mycket tuffare pass som han inte är van vid, och att man försöker hålla dressyrjobbet dynamiskt (inte en statisk hållning, växla intensiteten ofta) och såklart med låga krav i början som trappas upp.
Stelhet tar jag som ej ridrelaterat, märker jag att hästen är stel försöker jag alltså inte i första hand rida bort det (längre uppvärmning eller genom lösgörande/rakriktande) utan klura på orsaken och tvärtom sänka kraven lite i ridningen eller inte rida alls om det är mycket. Är han stel kommer han inte kunna jobba bra så då känns det som att ridningen kommer bli mer slitande och risk för att den blir mer enformig/mindre dynamisk.
Brukar rida korta pass, 25-45 minuter, vill jag träna hårdare försöker jag rida två pass samma dag. Har svårt att varva ner när han väl kommit igång annars hade man ju kunnat ta en paus mitt i istället eller gett fler pust-pauser.
Rider oftast 5 dagar/vecka.

Jag har en 19-årig valack som var rätt omusklad över ryggen när jag köpte hoom för ett halvår sedan.
Han har tävlats tidigare genom åren rätt högt (MSV dressyr/125 hoppning) men inte senare år.
För mig är han sällskap till min andra häst, min sambos ridlärare samt att jag eventuellt kommer att tävla lätta klasser när han är i form.

Han har fått hö med bra värden över vintern, och jag har gett över det han ska ha enligt foderstatsprogrammen just för att han ska kunna bygga muskler o hålla hull. Utöver det har han fått lite hippo bas basic o spillers plus mineraler.
Jag tänker som så att han ska gå 5 pass i veckan, men jag jobbar bara 30-40 min på ridbanan o då mest i skritt, i låg form och jobbar så att han får trampa under sig o får upp ryggen. Jobbar metsadels med lösgörade o stärkande övningar för att stärka upp han svaga sida. (skänkelvikningar i zigzag, öppna, sluta). Galopp o förvänd galopp på spåret eller stor volt i kortare sekvenser.
Vi har börjat hoppa gymnastik hinder uppsuttet nyligen.

Oftast kombinerar jag en längre skritttur ute med jobb på banan för att han ska hinna komma igåg, då rider jag max 20-30 min på banan.
Tömkörning /longering en dag i veckan, löshopping en dag i veckan, 1-2 ridbanepass per vecka o resten ute.

Mycket skritt i terräng o klättring för att bygga upp alla små-muskler i hans kropp. Även när jag rider ute går han i en låg form o jag jobbar med lite öppna-tänk även där efter som han är sned.
Jag tycker jag ser jätteskillnad, nu har han rygg muskler o rumpa o även musklerna framför sadelläget o över bogen har dykt upp. Han kan absolut bygga på sig mer men ser ok ut.
Liiite tjock, men jag har skurit ned rejält på karft o hö nu när gräset kommit.

Känner igen den där med att han kan allt o vet hur han ska slippa;). Men när man väl "vunnit" hans förtroende är hn väldigt mysig o tacksam!!

Min gamling är inte speciellt gammal! Men kroppen börjar säga ifrån.
Han fyllde 17 för inte allt för längesedan.
Gick på travet tills han var 11 år, efter det riden en hel del och tävlad i hoppning runt 1 meter.
Har haft honom i lite mer än 1 år.
Hans bakknän är kaputt, han är stel och allmänt "tråkig" i lederna. MEN han har en livsglädje och vilja som är stor så han hänger med ett tag till!!

Pga lederna måste han hållas igång. Just nu är det mycket tömkörning i skogen, gärna utanför stigen, han är med som handhäst när jag är ute med den yngre hästen, vi är ute och cyklar osv! Håller igång helt enkelt. Rids inte mycket just nu då han för ett tag sedan blev barfota pga mycket tappskor i vintras.
Han är svår att hålla fin i hullet men vi kämpar på! =)

DSC01283.jpg

Gamlingen "Herrn" till höger.

DSC01236.jpg

Min tant är 22 år nu. Hon är dock rätt övertygad om att hon är 5...^^

Det första året skogsmullered vi bara och tog det lugnt. Sen bytte vi stall till ett stort stall med massor av hästar och människor. Ganska mycket omsättning på träningshästar/inridningshästar/förmedlingshästar, många som tävlar, stora marker för hästarna att springa omkring på.

Och jag upptäckte att tant blir så mycket gladare när hon får 'anstränga' sig lite. Så nu har hon faktiskt debuterat som tävlingshäst tillsammans med dottern. :D En 2 plats och en 5 plats har de fått, hon är inte så flashig precis, men världens snällaste.
Foto0464-1.jpg

från tävling nu i april
Man får dock ingenting gratis utan man måste verkligen rida fram henne, annars gör hon så lite som möjligt. (tills man är på väg hem, då är det tvärtom svårt att få henne att ta det lugnt)

Hon trivs också otroligt mycket bättre i detta stora bullriga stall än det lilla där vi stod innan. Där avskydde hon det, det var därför vi flyttade till sist.

Hon är en väldigt egen och speciell häst, men hon underhåller hela stallet med alla sina busstreck. (ibland tycker jag inte det är fullt lika roligt- inte förrän efteråt iaf. Tex den magiska fastväxande ponnyn som plötsligt förlorar all möjlighet att röra fötterna, eller hästen som gömmer sig bakom träd när man ska hämta henne. Eller kanske hästen som plötsligt kommer på att hon är livrädd för fjärilar. Eller tant som lyckligt kommer springande mot mig i hagen. Ser en lerpöl. Tvärnitar, slänger sig ner och ruuuuuullar in all gegga samtidigt som hon hela tiden tittar på mig (och flinar är jag säker på) för att sen resa sig och fortsätta trava till mig.)

Hon har dock lite problem med att hon är stel i början av ridpassen, men när hon väl 'knixat' till sig så är hon lika mjuk som förr. Man får bara tänka på att värma upp noggrannare och ge henne tid. Hon hoppar gärna, men det gör inte jag så hon får löshoppa eller så får min lilla dotter på 30 kg hoppa henne.
INNANJUL09054.jpg

Jag och tant

Hon har lite bekymmer med hosta, och med eksem/allergi. Men jag tycker att det fungerar bra, jag är medveten om att problemen finns och jobbar för att de ska bli så lite besvärande som möjligt :)

Hon rids samma som de andra hästarna i stallet och orkar lika mycket som de. Hon är oftast minst 10 år äldre än de andra hästarna, oftast en 15 år äldre. Och de hästarna går så lugnt och fint i skogen och rör inte en fena medan tant om hon är på det humöret blir livrädd för fjärilar, stubbar, grenar och hemska stenar. ;)

Däremot bryr hon sig inte alls om trafik. Oavsett om det är motorcyklar, långtradare, traktorer, dyngspridare...hon rör inte ett öra ens.
Friggst.jpg

Världens finaste tant

Vi hoppas att hon håller långt upp i åren och att hon kan vara 'läromästare' till vår unghäst när det börjar bli dags för honom att börja följa med ut. :love:

Jag har en äldre gubbe hemma. 24år gammal är han, köpte han för drygt 5 år sen. Rids nu när jag pluggar av min mamma 4-6dagar i veckan beroende på hur mycket mamma jobbar och hur hennes kropp klarar det(reumatiker och nackskada) När jag är hemma rids han 6-7dagar i veckan. Mest i skogen, men han arbetas och är i toppform. Tränas för tränare då och då och får jobba på gärdet någon gång (1-2ggr) i veckan. får aldrig stå efter ett hårdare pass, då är det en längre skrittur som gäller. Varierar träningen, men hoppar inte så mycket, någon stock i skogen då och då. Detta eftersom han inte tycker det är kul med hoppning på banan.

Nu går han ute dygnet runt, men stödfodras med hö och lite kraft eftersom han inte får gå på riktigt bete pga att han haft fång.

Jag är otroligt noga med att ha honom täckad vid minsta möjlighet till regn och blåst om det inte är 20+. Det är onödigt att han går och blir kall över korset, vill inte ha en stel ponny. Benen får även vid hård ansträngning liniment.
Det viktigaste är nog ändå vid ridning att han får en ordentlig uppvärmning, gärna 30-40 minuter. Sen kan man arbeta och ställa lite högre krav. Brukar även skritta av honom för hand i 15-20 minuter.
32332981.jpg

32333003.jpg

32333004.jpg

Jag har en 20-åring som är fräsch som en unghäst! Tydligen utomordentligt fin i mun och hovar också enligt hovslagare och vet. Han var varit tävlingshäst i många år och alltid hållts välriden och fin i kroppen, vet inte om det kanske är det som gjort att han är så fin.

Jag har precis köpt honom och skall fortsätta tävla, träna och motionsrida i många år till! Så länge han själv har sin gnista så skall han få komma ut precis hur mycket han vill. Har aldrig träffat en häst med med power, vilja och uttryck som denna hästen!

Han rids och arbetas för tillfället ca 4-6ggr/vecka, varierar mycket långa skritturer med hårdare gångartsträning. Håller noga koll på hullet och fodret, ser till att han inte fryser (vilket han lätt gör), och försöker hålla honom så smidig och igång som möjligt.

Min prins!
77666_1305633747.jpg

Senast ändrad:

Har en 21-årig halvblodsvalack. :love:
Köpte lös honom från en ridskola för snart 2½ år sedan.

Stel, tråkig och mager när jag köpte honom, ingen livsglädje i ögonen och var helt mekanisk i ridningen. Men när han stått i sitt nya hem ett tag och blivit hemmastadd blev han som en ny häst! Livsglädjen bara sprudlar och han är som en unghäst!

Då hans bakkärra blir stel på vintern och vid blåst/regn på sommaren så går han täckad vid busväder och kyla, och han får långa uppvärmningar innan arbete. Fräsch som en 4åring i övrigt, jättebra hovkvalité och bra tänder enligt vet. och hovis. :)
Går ute dygnet runt på sommaren och även ute under vintern nattetid om det inte är superkallt.

Svårt att hålla hullet dock om han får lite mat så;
Vintertid har han fri tillgång på hösilage och han får 4dl Groov 125 morgon och kväll.
Sommartid får han torrhö, 4½kg hö och 6dl Groov 125 morgon och kväll. (han "stöd"fodras då betet i stallets hagar är mycket magert)

Han arbetas 6-7 dagar i veckan men oxå promenader och vilodagar emellanåt.
Arbetet som gäller för gammgubben är ridning, tömkörning, longering och lättare löshoppningar (löshoppar ca.1-2ggr i månaden, sommartid).

Återkommer med bilder :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en Islands/New Forest-korsning som är 28 år. Han rids så ofta jag hinner och orkar. Det blir mellan 5-6 dagar/v ungefär. Han ska hellre gå varje dag lite kort och gymnastiskt än långa pass mer sällan.
Han är helfräsch i kroppen trots sin ålder. För ett år sedan gick han fullt och gjorde då galoppiruetter och piaff. Sen blev jag sjuk. Och nu jobbar vi på att komma tillbaks.
Vi rider dressyr med lite sjukgymnastik-tänk där jag böjer igenom kroppen och flyttar sidvärts en del dagligen utöver övrig träning. Det håller honom mjuk och rörlig. Vi är noga med bra underlag, rätt skoning och att variera träningen så att vi inte gör samma saker fler dagar i rad. Jag hoppar inga höjder mer och jag rider inte mjölksyrepass.
Han är ju välutbildad. Så vi jobbar kortare pass med högre krav hellre än långa mer avrastande. Jag böjer och stretchar först. Sen samlar jag ett tag och rider lite piruetter och skolor. Sen lite lösgörande igen.
I helgen skuttade han glatt upp för en bank i skogen flertalet gånger. Dock utan ryttare.

Han får mycket grovfoder av bra kvalitet, 13 kg(hösilage iom att han blivit dammallergiker efter kvarka för några år sen). Och till det får han en liten skvätt betfor med e-vitamin och selen, salt och jäst.
Han hålls varm med täcken då vädret är kyligt.

Min skruttgubbe är pigg som tusen och enligt equiterapeut och vet rörligare än de flesta som är mer än 10 år yngre. Så jag tror vi har ett bra upplägg. Alla tränare är impade av gammelgubbens fräschhet och pigga lynne.

Busar gör han fortfarande, om än mer harmlöst med mig än andra. Han slet sig från min medhjälpare då vi var i skogen i helgen. Skitponny!:devil:

Jag har ett 21-årigt halvblodssto som för tillfället är högdräktig. Hon har ingen aning om hur gammal hon är och drar gärna en repa i hagen och bockar fast hon ska föla om en vecka.

Jag har haft henne i åtta år, innan dess gick hon på ridskola i åtta år. Hon är oförskämt pigg, frisk och fräsch. En aningen sänkt rygg och några klungor vita hår på huvud och bog visar att hon inte är en ungdom men det är allt. Hon har inga problem med tänder, hovar eller matsmältning, allt fungerar fortfarande väldigt bra som det alltid gjort, och jag känner mig lyckligt lottad. Hon är dock lite mer svullen i bakbenen än vid de andra dräktigheterna.

Nu har jag inte ridit henne på ett tag av förklarliga skäl men när jag gör det är jag alltid väldigt noga med att värma upp och skritta av. Vi klättrar mest ute i skogen för hon gillar det, allra mest gillar hon att galoppera i kuperad terräng och hoppa stockar och diken. Vi rider inte så mycket dressyr på bana men istället blir hon tömkörd vilket hon uppskattar mycket.

vi har ett halvblods sto på foder, hon är 19 år och super härlig :p

hon får just nu 9 kg hö och mycket gräs ute :) + lite salsa bas och mineraler.
jag försöker att rida åtminstonde 3 gånger i veckan för att jobba upp konditionen och musklerna, hon är mest sällskap till min egna häst och gör ett super bra jobb med att uppfostra galningen ^_^(fick henne att sluta sparka i boxen på en vecka, och nu så står de och kliar varandra i hagen :love:). hon är dock helt fantastiskt rolig att rida :D dvs efter att ha jobbat sig igenom 20 min av huvud slängande och världens hemskaste trav! hon är känslig för hjälperna och dansar fram när vi får allt att stämma, härligt att kunna göra öppna och slutor bara av att vrida om höften :rofl:. men hennes trav.... den är hemsk... :p

Kul att läsa om så många äldre hästar som är pigga och har det bra!

Min gamla tant (halvblod, 20 år) är faktiskt piggare att rida än min medelålders dam (halvblod, 14 år). 20-åringen köptes för snart sex år sedan för att jag behövde en sällskapshäst till mitt yngre sto som blev ensam kvar när hennes mamma togs bort.

Carizma, 20, är en mycket vital dam. Synnerligen lättfödd, blir lätt lite för rund om magen. Rids eller tömkörs ca 3 gånger i veckan. Hon har börjat få åldersrelaterade pålagringar i höger fram och går därför med ringskor fram. Lite stelhet har kommit med åldern och hon behöver därför ganska lång uppvärmning inför ett ridpass (fast det tycker hon inte själv ...). Hoppning har vi slutat med helt sedan något år tillbaka. Ridpassen görs så enkla och trevliga som möjligt. Men hon mår bra av att hållas igång. I vintras fick hon vila helt i ett par månader eftersom jag gick med bruten arm, och när jag satte igång henne igen märktes det tydligt hur hon hade stelnat till. Men efter bara några veckors lättare ridning började hon mjukna igen.

Lite gråa stänk har hon allt börjat få på nosen:

Juni%20020c.jpg

I vintras:

Nov2010%20003b.jpg

Får jag fråga vad det är för stam på din gamla dam?

Jag är väldigt intresserad av vilka stammar som ger gamla och pigga hästar!

Sökte runt på forumet men hittade ingen direkt tråd om detta. Moderator får gärna flytta tråden om den är felplacerad eller hänvisa till liknande tråd!

Har en dam född 1990 som enligt uppgift ska ha tävlat lite smått i sina dagar. Köpte henne då hon var 18 och har mest skogsmulleridits sedan dess. Rids ca 5-6 dagar/vecka men inte så hårt, normal i hullet, pigg och glad och hittar ibland på hyss. Tycker dock att ryggen börjar hänga och hon sätter inte muskler lika lätt.

Hoppning är kul när det inte är för låga hinder. Hon är dock lite stel i framkärran vilket påverkar tekniken samt ridbarheten i övrigt. Man får värma upp i 30-40 minuter innan hon blir ordentligt mjuk. Hon vet hur vi människor ska handskas och hur man lättast slipper undan arbete när det blir för jobbigt. Man får ingenting gratis när man rider, men när man väl hittar rätt är hon jättefin att rida!

Min fråga är hur ni gör med era äldre hästar.
Hur mycket/ofta rids de?
Vad gör ni med dem?
Foder, osv..

Ngn enstaka bild välkomnas också!

Det kan ju också beror lite på hur hästen är riden/hanterad sedan innan ,men det är ju inte alltid lätt att veta.
Vad är det för storlek på din häst?

Om din häst hade varit i mina ägo hade jag mestadels promenadridit i skogen och lättare träning.
Men enligt min personliga uppfattning ser jag det som bra att man håller igång en lite äldre häst för att denne ska må bra.(hålla sig i hyfsad form)

vi har ett halvblods sto på foder, hon är 19 år och super härlig :p

hon får just nu 9 kg hö och mycket gräs ute :) + lite salsa bas och mineraler.
jag försöker att rida åtminstonde 3 gånger i veckan för att jobba upp konditionen och musklerna, hon är mest sällskap till min egna häst och gör ett super bra jobb med att uppfostra galningen ^_^(fick henne att sluta sparka i boxen på en vecka, och nu så står de och kliar varandra i hagen :love:). hon är dock helt fantastiskt rolig att rida :D dvs efter att ha jobbat sig igenom 20 min av huvud slängande och världens hemskaste trav! hon är känslig för hjälperna och dansar fram när vi får allt att stämma, härligt att kunna göra öppna och slutor bara av att vrida om höften :rofl:. men hennes trav.... den är hemsk... :p
glömde lägga in bild på tanten ^_^
32406826.jpg

bonus bild på min gamle ponny som avled i år,
han blev 30 år gammal.
32406816.jpg

Hon är efter Amiral - Caramia (stofamilj 20) som är efter Herkules. Präktig stam med andra ord!

Men är åldersrelaterade pålagningar på en 20-år "ung" häst verkligen bra avel?

Tror REIN menar min gamling. Som är pigg trots sin begynnande pålagring fram.

Själv är jag inte speciellt avelskunning, men pålagringar fram har väl inte bara med ärftlighet att göra?

Nej jag undrade mest själv, eftersom jag inte vet hur det funkar! :)
Har knappt någon erfarenhet alls av pålagringar, men om det är åldersrelaterat på en inte så supergammal häst så borde det ju komma av ex exteriör, dvs ingen perfekt avel.

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 362
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras