Hur gör ni med "Caslick" opererat dräktigt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Piraya
  • Startdatum Startdatum
P

Piraya

Hej! Vårt sto ska föla runt den sista maj. Nu är det så att hon är caslick opererad . Hur gör man då? "Sprätta" upp nu innan fölning med risk för infektioner eller låta henne spricka själv?
Tror inte att vi kan garantera att vi kan göra det just i fölningsskedet. (Usch vad hemskt det låter!!) :crazy:
Hur har ni gjort??? Tacksam för alla svar!

Sv: Hur gör ni med "Caslick" opererat dräktigt sto?

Ja, jag upptäckte ju att mitt sto var caslicksytt en tid innan fölning.

Visst visste jag att veterinären hade sytt ihop henne längst upp med ett par stygn som han visserligen tagit bort vid 30-dagars kollen men hon hade ju växt ihop! (Anledningen var att hon hade tippat bäcken så för att undvika bakterier från avföring så gjordes detta).

Jag visste inte riktigt hur vi skulle göra heller men hon fick föla med det och det sprack upp jättefint och det blev inga problem efteråt heller.

De flesta tar nog ut veterinär innan och klipper upp om de är ihopsydda mycket. Våran fick bara fyra stygn och då var det ju inte så mycket som växt ihop.

Jag har en som sys varje år och den klipper vetten upp nån vecka innan fölning. Har inte haft några problem med det.

Jag har ringt min vet så han kommer när det böjar närma sig och klipper upp.

Hade ett sto som jag köpte dräktig och det var av en ren händelse som jag upptäckte att hon blivit sydd när jag läste papperna från seminstationen.
Jag ringde min veterinär och frågade hur jag skulle göra. Fick till svar att det bara var att plocka bort dem några dagar innan fölningen. Jag sa då att jag inte visste hur för jag kunde se dem. Veterinären lovade då att komma ut och ta bort dem.
När veterinären kom för att ta bort stygnen så var den första kommentaren. "Jamen det syns ju inga stygn". Så jag fick klippa på vinst och förlust när fölningen började. Chansade rätt så det blev ett snygg snitt på 5 cm. Efter detta har ingen fått sy mina ston.

Stygnen ska tas inom ca 10 dygn efter de sytts.

Jag tog ut min vette som klippte upp 2 dygn före beräknad fölning.
Skulle aldrig låte det spricka upp själv för det kan spricka åt vilket håll som helst o bli mycket svår tatt "laga".
Min fölade sen inte på 35 dygn efter det o inte fick hon några infektioner. jag frågade vetten om det o hon sa att det var ingen risk för det i slutet av dräktigheten.
Vi sydde ihop 9 dygn efter...men det optimala är att sy ihop runt 4-5 dygn efter fölning när värsta svullnaden lagt sig.

Hade jag varit hemma hade jag kunnat klippa upp det själv vid fölning...men just den beräknade helgen var jag på rp bruksprov(hon såg ändå inte färdig ut)..o gubben o min äldsta skulle fölvaka o de ville inte klippa så då fick jag ta ut vetten.
Men det gäller ju att man är med o inte missar fölningen. Min har ca 50% över blygdbenet så hon måste sys rätt mycket. Skulle det självspricka så skulle det blir ordentligt pussel efteråt.

Hur gör man då? "Sprätta" upp nu innan fölning med risk för infektioner eller låta henne spricka själv?
Absolut inte låta henne spricka själv. Det kan bli trasor av alltihop som gör att du i värsta fall behöver avliva stoet eftersom det inte går att laga. Det måste klippas eller skäras upp. Antingen gör man det i samband med förlossningen, eller så gör man det en tid innan.

Infektionsrisken är inte speciellt hög och jag brukar klippa upp senast 2 veckor innan beräknad fölning. Man vet aldrig till 100% när det drar igång och missar man fölningen av en eller annan anledning så kan det vara kört. Jag har sett bilder på ston som fått självspricka och det är verkligen ingen vacker syn. Ring till veterinären och öppna henne!

Jag har också ett sto som sys varje år.

Iår skulle jag klippa upp det i samband med förlossningen, men eftersom stoet förvandlades till en "eldsprutande drake" så kom jag inte ens in i boxenj, så att klippa i det läget var inte att tänka på.
Så hon fick helt enkelt sköta det själv.:crazy:
Hon sprack mkt snyggt i ärret där hon var sydd, så förmodligen hade det inte blivit snyggare om jag klippt ...

Hon kommer att sys nu igen, men nästa år är det jag som tar ut veterinär en vecka innan beräknad förlossning!

Men hur långt är de ihopsydda?

Vårt sto var ihopsytt ca 3cm. Och det lustiga var att vi inte fick någon information om detta. Stygnen upptäcktes av en händelse bara. Mamma trodde att det hade varit någon "ful gubbe" ute och sytt våra hästar på natten.:rofl: Men det visade sig ju vara veterinären.

Kanske var det tur bara att stoet sprack upp fint, vid första fölet, då hon inte ens varit sydd, så sprack hon snett och fick ett jack i slidöppningen.

Men hur långt är de ihopsydda?
Det beror på. Jag har varit med om veterinärer som lämnat en cm eller så kvar och jag har varit med om de som bara satt i ett eller två stygn.

Numera vägrar jag att de blir ihopsydda. Ifall de behöver sys så platsar de inte i min avel. Jag vill inte ha ett sto som har dålig exteriör i vulvan först och främst. Sen vill jag inte ha det extra jobbet, även fast det är litet. Jag mår bäst av att ha ston om är öppna som de ska. :)

Numera vägrar jag att de blir ihopsydda. Ifall de behöver sys så platsar de inte i min avel. Jag vill inte ha ett sto som har dålig exteriör i vulvan först och främst.

Där har du en väldigt viktig poäng.

Jag har haft mina funderingar över samma sak. Inom Nötdjursaveln hade det aldrig fått existera, min man "jättebonden" - han trodde inte sina öron första gången han hörde talas om detta...:D:eek:

Men sedan vet jag att det på vissa stationer sys i princip allt som semineras där, och jag tror att vårt sto är ett sådant sto, som egentligen inte är så felbyggd där bak, utan hon är sydd för säkerhetsskull känns det som...

Men frågan är helt klart intressant att diskutera.

Mitt sto klipptes upp idag. Hon ska föla om ca 10 dagar (men ser snarare ut att det skulle bli lite tidigare :angel:
Min vet sa att det också är ovanligt med infektioner så sent i dräktigheten... bättre att klippa upp dem några dagar/vecka innan ifall de skulle föla tidigare :)

Men sen är det många ston som lutar mer och mer ju äldre de blir (och får fler föl). Mitt Elit-sto är en sån. Ska man sluta avla på dem då?

Nu har hon ändå inte sytts de senaste två åren utan verkar fixa det ändå.

mitt sto syddes förra året direkt efter konstaterad dräktighet av vet som ville förhindra ev infektion eftersom stoet oförklarligt resorberat tidigare.
Hon ser helt normal ut.
jag har hört med olika vettar nu och en sa att jag skulle låta stoet självspricka vid fölningen - inte gå in och störa i dräktigheten, tyckte hon. En annan sa att det absolut skulle klippas upp under bedövning innan förlossningen. Av djurskydds-skäl.
Så hon bedövades och öppnades. Såret var ju mycket tjockare än jag föreställde mig så jag är glad att det är gjort "under ordnade former" och hon har inte varit besvärad efteråt heller.

Men sen är det många ston som lutar mer och mer ju äldre de blir (och får fler föl). Mitt Elit-sto är en sån. Ska man sluta avla på dem då?
Nej, det är klart man inte ska sluta avla på dem för att de blir gamla och då också får exteriören. Men jag vet ett flertal 4-åringar som man sytt och om jag var ägarna till de stona hade jag protesterat hej vilt.

Det är vanligt inom galoppen att man syr ihop ston som tar in luft bak när de springer, antar att det är samma inom travet. Och det ser jag som en helt annan sak. Samma sak med "tanterna". Är de äldre så är det en ok ursäkt, men inte ett ungt sto. Och som du säger, ditt sto har ju fixat det i alla fall så uppenbarligen behövdes hon inte sys.

Någonting som jag reagerat på i Sverige är att man inte tittar eventuella fölstons vulva och ser hur det ser ut. Jag har följt med ett par spekulanter för att titta på blivande fölston och inte en av de har tittat självmant, utan jag har fått göra det och efteråt har de sett storögt på mig och inte fattat att det var viktigt. Detta är människor som annars är bra på häst. Man måste ju tänka innan man köper en häst. Man skulle ju aldrig köpa en hopphäst om man inte fick se den hoppa. Varför är det då ok att skita i att titta på hur vulvan är placerad, hur den är lutad och hur exteriören ser ut där bak?

Senast ändrad:

KL
Mitt sto syddes förra året, hon klipptes upp 10 dagar före beräknad fölning, fölade 3 dagar senare.
Syddes ihop igår, alltså 5 dygn efter fölning.

Jag skulle aldrig låta mitt sto "spricka själv", det kan bli stora skador som inte går att reparera. Sen är det nog inte superskönt för stoet heller. :mad:

Det är farligt att ta ordet aldrig i munnen i det här fallet...

Jag skulle heller ALDRIg låta det gå, så men saker KAN hända som man inte styr över, som i vårt fall...

Däremot skulle jag aldrig MEDVETET låta det hända...

Nej självklart kan saker och ting hända.
Men av TS inlägg förstod jag det som att de funderade på att låta henne spricka upp själv.

Något som jag tycker att man bör förhindra för stoets bästa.

Absolut, det håller jag med om till fullo.
Att göra det medvetet är verkligen inte att rekomendera!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
888
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 086
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 408
Senast: Mkb
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 331
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023