Hur gör ni med 07:or som ska flytta hemifrån

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pampelutten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 031
P

Pampelutten

Jag vet att det finns trådar om lösdrit och när man ska skilja från mamma osv men jag tänkte att det skulle vara roligt att höra hur årets kull ska fortsätta sina liv. Själv tycker jag det är svårt att hitta bra lösningar när man inte har så mycket kontakter med föl/unghästar. Just nu har jag tittat på en stallplats där han skulle få dela box med en annan hingstunge. (Hur länge an de göra det om det fungerar?) Det verkar vara en bra och ordningsam person som har hand om det och det är inte så långt bort så jag har möjlighet att åka dit några dagar i veckan. Men... det är inte så roliga hagar. De är som en del av en vall. Inte nämnvärt leriga men platta och inte något skydd. De ska i och förs sig ha fri tillgång till mat även ute men jag kan se två små huttriga ungar stående på ett fält... Det andra är att jag gärna skulle vilja ha honom på en väl fungerande lösdrift, där de faktiskt har möjlighet att vara "inne" även dagtid om de vill, med bra kuperade hagar. Men jag tycker det är svårt att hitta och eftersom de flest lösdrifter jag har sett annons på ligger ganska lång bort känns det viktigt att det känns bra att överlämna mycket ansvar till någon annan. Så nu vet jag inte hur jag ska göra.? Som tur är är han pigg och frisk. (Magen har stabiliserats betydligt:)) Vilket jag är tacksam för när man läser en del av er andras problem. Men det är ju naturligtvis något som jag vill håller i sig. Jag vet att det aldrig finns garantier men man kan ju göra sitt bästa.
Nu blev det långt...:o

Sv: Hur gör ni med 07:or som ska flytta hemifrån

Är det tänkt att han ska gå på lösdrift under vintern så krävs det en ligghall. Kan du inte prova annonsera för att se om du inte hittar något ställe med mer kuperade hagar? Min stallägare hade sitt föl på lösdrift (tillsammans med jämnåfig samt äldre valacker) men tog in dem ett par timmar varje dag för att fodra kraftfodret och säkerställa att de helt säkert fick vila ordentligt. Ett bra system som jag själv kommer att anamma om allt går som det ska.

Jag lämnade i väg min fölunge i helgen till en lösdrift 10 mil bort.:cry:Känndes grymt att abrupt lämna bort henne. Vi körde henne och stoet till lösdriften och särade dem på plats och körde sen hem stoet. Fölis verkade inte allt för ledsen men stoet skrek ett tag men stod snäll på vägen hem utan ettt ljud.
Fölis går nu i en lösdrift med 2 jämnåriga plus att det kommer en till lika gammal runt årsskiftet och 2 st avelsston. Lösdriften har stor ligghall med havrehalm och fri tillgång till hösilage. Runt ingången till ligghalen och runt matplatsen är det grusat för att slippa lera. Sen fodras de med havre 1-2 gånger per dag. Jag känner de som äger lösdriften vilket känns bra, men det är lite jobbigt att hon är så långt bort. På gården finns nytt stall, ridhus och utebana så hon kommer att få "löshoppa" med de jämnåriga kompisarna ibland. Plus att de sköter verkning och avmaskningar och dyl. För detta får jag betala 1000 SEK exk. verkning.
Håller tummen för att det kommer att gå bra. Just nu känns de lite tomt....

Våra föl får flytta ut på lösdriften tillsammans med en äldre ponny samt eventuellt någon mer häst.

Mammorna får flytta in i stallet. De går fortfarande ute....
Lösdriften är en stor hall i en kuperad hage. Eventuellt får de gå ihop dagtid i hagen under en period.

Mitt stoföl kommer att gå kvar i stoflocken. Dom står på stall under nätterna och går ute i hage på dagarna. Hon kommer att stanna hos mig tills jag sett hur hon utvecklas och om det är något jag vill avla vidare på.

Med hingstföl gör vi så att de går kvar och står på box den första vintern efter avvänjningen (går såklart i hage på dagarna här hemma) för att till sommaren och hösten efter det få åka iväg på bete/lösdrift med andra unghingstar.

För mig är det viktigt at det är en riktigt bra lösdrift med stora ytor att röra sig på och en bra ligghall samt tilgång till ordentligt hö/hösilage där alla hästar kommer åt att äta.

Min unghäst flyttades med sin mor till lösdrift på hösten där de gick tills jag tog hem mamman, helt problemfritt, ingen av dem var ett dugg upprörda när det var dags utan hade nog snarare tröttnat lite på varandra. Älskade tyckte det var toppen att få sova i box igen och lillan snarkade så gott i halmen med kompisarna att man nästan fick kliva över dem ibland när man skulle in till dem.

Lillkillen som är moderlös flyttades i månadsskiftet tillsammans med min unghäst dit han ska gå på lösdrift. Han får sällskap av "moster" under den här månaden så stallbytet blev odramatisk och bägge två verkar finna sig väl tillrätta. Sen tar jag hem henne och han får gå kvar med de andra småpojkarna, om det funkar. I värsta fall får jag hitta ngn uppstallning åt honom men det ultimata vore att han kunde gå kvar och jag åker dit ett par ggr/vecka.

När jag kom ut dagen efter kom bägge glatt gnäggande mig till mötes i hagen, så helt bortglömd kan jag ju inte vara. ;) :love:

hej jag är helt ny på detta. mitt föl får jag hem nu i nov.. jag hade tänkt ha henne hemma fram till våren och sen släppa henne på lösdrift. vill lära känna henne. är det bättre eller sämre att ta hem henne? vad tycker ni? vill ha mycket tips och råd!:confused:

Min hingstunge kommer att flytta till ett annat stall med en annan hingstunge efter nyår. Ännu går han med modern, han ska stå i egen box över natten i december ( född 3/5). Vi har tre föl till i stallet, "tyvärr" är alla ston, och han behöver nog rasta av sig på en annan hingst tror jag. I det nya stallet är det egen box och fullskötsel till ett vettigt pris då stallägaren behövde en kompis till sin hingstunge. Nackdelen är att jag bara kan åka dit på helgen då det ligger 5 mil från där mina andra hästar står uppstallade, men jag vet att han får det bra där ( en kompis stall).

Mitt hingstföl sover i egen box på nätterna och går med flocken ihop med mamma på dagarna. Separeringen på nätterna gick helt och hållet problemfritt. Varken mor eller son visade några tecken på oro när de stallades in i var sin box - dock blev "tokmärren" mycket störd och stressad av det (något som inte heller bekom mor och son)... Han har inte visat några behov av att rasa av sig, utan är en mycket lugn, psykiskt stabil och trevlig individ. Han kommer kastreras och gå kvar i flocken. Så länge inte mamma häst visar tecken på att falla ur överlåter jag till henne att vänja av det lilla tuttandet han fortfarande håller på med.

Mitt föl är en väldigt pigg krabat ute i hagen, nu när han går med modern + andra ston med föl så märker jag att han vill ha lite andra lekar än stofölen. I förra veckan flyttade ett annat hingstföl som han lekt med hela tiden innan, så för min lillhingsts del så tror jag att han får det bättre med en hingstkompis.

Hm, ska nog förtydliga att mitt inlägg var en knappkapning och var riktat till TS och inte ett svar på ditt inlägg, elle12. :)

Jag tror på så naturlig avvänjning som möjligt och att fölet fortfarande behöver sin mamma litegrann ibland. Det är ju inga problem eftersom jag ska behålla båda, blir ju annorlunda om man ska sälja fölet. Mitt isis-stoföl är snart 6 månader och går med mamma som är dräktig igen och ett annat dräktigt sto på lösdrift. Till helt nyligen även med ett halvblod och dennes hingstföl. Nu väntar vi in min nya ettåring plus en 4åring, även de ston. I vår kommer ytterligare 2 årsföl men de ska vänjas av först.

Min lilla Tildra bryr sig inte om att mamma tas in etc. Hon går lika mycket med det andra stoet och innan hingstfölet flyttade lekte de 2och åt tillsammans. Mamman är ganska tuff mot henne vid maten etc. så de får kraftfoder i varsin box varje dag. När hon stod ensam i utebox första gången åt hon upp sitt hö och la sig sedan och sov. Under tiden skrittades mamman till grannstallet och fick lite pedikyr. Kompisarna stod förstås i boxen bredvid... De får gå i samma hage förutsatt att stoet själv säger ifrån när det är färdigsnuttat och om båda är bra i hull. Jag kan ta ut fölet utan mamma och tvärtom, fölet är väldigt självständig. När Tildras lekkompisar flyttar hit lär ju heller inte mamma vara så intressant längre.

Hon har precis skiljts av helt från sin mamma och ska nu busa med sina kompisar i hagen och börja lära sig lite mer om livet så smått. Kan ledas i grimma o så men ska få prova på lite mer, t ex få springa lite över bommar på marken.

Mitt ponny föl blev tyvärr tvungen att flytta ifrån mamman lite tidigare än vad jag tänkt, var nästan 6 månader (bara). Var ordentligt invand på kraftfoder innan. Flyttade till min lösdrift med ett dräktigt halvbldsto och sin 1 åriga bror (valack). Hon blev omgående utjagad ur hagen av stot, hon skulle helt enkelt döda fölet.

Alla tre sprang till skogs och var borta i 2 timmar:eek::eek:. Ingen höjdarstart direkt.

Fölet har som tur är otroligt mkt attityd och självförtrende så nu går det utmärkt efter mkt jobb. Som tur är slår stot inte utan bitts "bara".

När de fodras med kraftfoder står stot i box så bebisarna får äta i fred. Bebis bossar över åringen, riktigt hunsar honom:smirk:, äter och växer så det knakar, är riktigt rund och go med riktig fluffpäls:).

Jag vet inte ännu hur det blir ,,
Jag har köpt ett föl som är född 20aug -07 nu fick jag ett mail att dom vill ha henne hämtad i dec!!!!
Dom tyckte hon var så stor o att det var bäst för mammam om hon nu var dräktig igen osv osv ...
Vad gör jag ?? 4månaders fölunge här hemma om en månad!

4 månader låter väldigt tidigt. Jag tycker du ska försöka dra ut på det så gott det går, för fölets skull. Stoet kan ju knappast må bra av så tidig avvänjning heller och kan om det går riktigt illa kasta sitt foster. Det har jag varit med om i ett fall där vi fick order att avvänja fölet tidigt (5 månader nästan...) pga att hingstungen var såld och nya ägarna absolut ville ha hem den. Kastning och mjölkstockning gjorde henne jättedålig och det tog lång tid att få henne helt kry igen.

Jag tycker att du ska insistera på att den går kvar minst till februari !!
Att hon är dräktig igen är väl inget skäl att avvänja så tidigt...Det är ju inte förrän stoet går in i högdräktighet som det kan bli jobbigt för stot.

Tycker att det låter som om de har platsbrist/tidsbrist....

Jag vet inte ännu hur det blir ,,
Jag har köpt ett föl som är född 20aug -07 nu fick jag ett mail att dom vill ha henne hämtad i dec!!!!
Dom tyckte hon var så stor o att det var bäst för mammam om hon nu var dräktig igen osv osv ...
Vad gör jag ?? 4månaders fölunge här hemma om en månad!

Jag tycker inte att du ska dra igång en sån diskussion här på buke. för det är enbart vi som vet VARFÖR fölet ska skiljas vid sin moder så tidigt.

Jag tycker att du ska insistera på att den går kvar minst till februari !!
Att hon är dräktig igen är väl inget skäl att avvänja så tidigt...Det är ju inte förrän stoet går in i högdräktighet som det kan bli jobbigt för stot.

Tycker att det låter som om de har platsbrist/tidsbrist....

Jag tycker ni ska ta reda på lite fakta innan ni säger något. för det första så är det varken platsbrist eller tidsbrist sen så för det andra så har ingen med det att göra. Det är kunniga häst männinskor som har hållit på med avel sen-78 och det finns en orsak till VARFÖR just det fölet ska bli avvand redan nu.

Om inte veterinär föreskriver annat så gäller följande enligt föreskrifter för häst och dess föreskriftsmotiv, och ja, allmänna råd håller också rättsligt, många tror att de bara är rådande.
"DFS 2007:6, L101,2 kap., 5 § Föl ska avvänjas på ett sätt som tar hänsyn till deras psykiska och fysiska hälsa.
Allmänna råd till 2 kap. 5 §
Följande metoder utgör exempel på när fölets psykiska och fysiska hälsa kan anses vara tillgodosedd vid avvänjning:
1. Naturlig avvänjning – fölet går med stoet till dess stoet inte längre tillåter diande. Detta sker vanligen då fölet är 8-10 månader gammalt om stoet är dräktigt.
2. Successiv avvänjning – fölet avvänjs under några veckors tid
genom att del av dygnet vistas i utrymme omedelbart intill stoets
utrymme med möjlighet till fysisk kontakt men inte till diande alternativt vistas i utrymme tillsammans med fölgrupp. Resterande del av dygnet går fölet tillsammans med stoet. Denna typ av avvänjning kan påbörjas tidigast vid 5 månaders ålder.
3. Avvänjning med hjälp av fölgrupp – fölet går direkt från stoet till en invand (för fölet tidigare känd) fölgrupp.
Det förekommer att hästägare vänjer av fölen alltför tidigt och abrupt vilket är negativt för både föl och sto. Föl har, precis som alla andra däggdjursungar ett starkt sugbehov som avtar med åldern. Får fölet inte utlopp för detta behov uppstår
frustration som kan leda till onormala beteenden. Socialt är det viktigt att fölet får gå kvar hos stoet och näringsmässigt är fölet beroende av mjölken för en jämn tillväxt. Stoet kan drabbas av juverproblem om fölet skiljs av under höglaktation. Först
vid 5 månader är fölets matsmältningsapparat tillräckligt utvecklad
för att helt klara sig utan stomjölk. Ston som betäckts på nytt kan behöva återhämta sig näringsmässigt inför nästa fölning
Denna typ av avvänjning kan tidigast påbörjas när det yngsta fölet är 5 månader."

Säljer man ett föl och låter det flytta vid 4 månaders ålder så borde köparen få veta om det ligger medicinska skäl bakom som gör att veterinären har rekommenderat detta tycker jag. Orchide skrev att det fanns många skäl, men h*n nämnde inget medicinskt skäl.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: seahawk
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 524
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 197
Senast: lizzie
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka