Hur gör ni med 07:or som ska flytta hemifrån

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pampelutten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 031
Sv: Hur gör ni med 07:or som ska flytta hemifrån

Det är förbjudet enligt djurskyddslagen att vänja av ett föl så tidigt! Är fölet 4 månader ska du inte ta hem den. Jag skulle aldrig köpa häst av en sådan oseriös uppfödare:devil:

Det är förbjudet enligt djurskyddslagen att vänja av ett föl så tidigt! Är fölet 4 månader ska du inte ta hem den. Jag skulle aldrig köpa häst av en sådan oseriös uppfödare:devil:

En sak ska du veta. dom är inte oseriösa uppfödare. så kom inte och säg något annat. :devil:

Detta gäller ALLA: Ta och lägg ner denna diskutionen. För är det något som ni inte vet något om så är det just hur detta fölet och stoet har det så LÄGG NER.

Kan du inte berätta varför? Alltid intressant att få veta vad som ligger bakom.
// Linda

Vi hoppas att Skuggi blir såld. Om inte, så flyttar han till ett ställe med andra hingstföl i februari/mars.

Jag vet inte ännu hur det blir ,,
Jag har köpt ett föl som är född 20aug -07 nu fick jag ett mail att dom vill ha henne hämtad i dec!!!!
Dom tyckte hon var så stor o att det var bäst för mammam om hon nu var dräktig igen osv osv ...
Vad gör jag ?? 4månaders fölunge här hemma om en månad!
Vad blev överenskommet vid försäljningen, dvs hur gammal skulle fölungen vara när du får hem den? Utan mycket hållbara skäl skulle jag inte gå med på att hämta hem en fölunge vid den åldern utan då kunde de se sig om efter en annan köpare. "Bara" för att någon hållit på med hästar sedan -78 betyder det inte att de har rätt. :cool:

Vad blev överenskommet vid försäljningen, dvs hur gammal skulle fölungen vara när du får hem den? Utan mycket hållbara skäl skulle jag inte gå med på att hämta hem en fölunge vid den åldern utan då kunde de se sig om efter en annan köpare. "Bara" för att någon hållit på med hästar sedan -78 betyder det inte att de har rätt. :cool:

Dessa uppfödare är duktiga och vet vad dom håller på med!! Så nu kan denna diskussion vara över och fölungen kommer nog att hamna hos bra ägare!

Är man inte beredd att dela med sig ang. klara fakta på varför avvänjningen är strikt nödvändig kommer jag att fortsätta betrakta den som oseriös. Personligen skulle jag inte längre vara intresserad som köpare om inte skälen var ytterst goda för en så tidig avvänjning.

Dessa uppfödare är duktiga och vet vad dom håller på med!! Så nu kan denna diskussion vara över och fölungen kommer nog att hamna hos bra ägare!
Vad har du med det att göra och är det nån sorts kvalitétsstämpel vad du och ytterligare en totalt okänd person säger på buke? Det är väl ändå den presumtiva köparen som avgör om det är en diskussion värd att föras eller inte och jag hade inte gått med på en sån affär utan synnerligen goda orsaker! Om orcide ska omyndigförklaras av dig och plumpen så är väl frågan varför hon ska köpa ett föl öht och isf vad angår det er? Det är ingen här som ifrågasätter orcide utom ni, däremot så är vi flera som undrar hur seriöst det är att skilja så tidigt om man inte ens kan motivera det?! :confused:

knappen.

Min 2007a vandes av ganska exakt vid 6 månaders ålder. Hon var rund och fin, nästan i övervikt :0 medans mamman började tappa ganska fort på slutet och behövde ha sin krubba ifred. Lill-tösen fick då gå i stohagen med de andra på dagarna och på natten står hon i en fölbox tillsammans med sin storasyster. Det fungerar jättebra och vi har sett stor skillnad på henne och de tidigare fölen som vänjts av och direkt hat fått stå "själva".
Nu har hon haft sin syster bredvid sig hela tiden och hon är nu lugn, i gott hull och en mycket trygg individ redo att möta världen. Flyttar antagligen hemifrån till nya ägare om ca någon månad och det blir en lång resa men hon kommer säkert klara den galant!
Ska absolut försöka ha fölen/unghästarna tillsammans i fölbox även hädanefter.

Därför hon ringde på en av mina som var till salu och sen skulle höra av sig igen, men har inte hört nåt ännu och det är några månader sen.. Seriös.. NÄ..

Vi som är totalt okända är nog inte så okända som du tror..

Ja det finns bra och sämre uppfödare av hästar, inom alla raser. Det finns dom som har en hög kvalitet på hästar och avelsarbete och dom som inte har någon plan eller koll alls. Så en viss kvalitetsstämpel har väl alla..

Ingen har omyndigförklarat någon..

Därför att ägaren med familj inte är här och skriver det själva, så det kommer inte från dom själva utan genom en annan. Bättre att dom får säga allt själva.

Annars så finns det många ev förklaringar till varför JAG skulle sära på mor och föl tidigt..
*sjukdom/skada hos stoet/fölunge
*stoet avlidit
*fölet suger ur stoet totalt trots mycket mat

osv..

MEN veterinär ska alltid konsulteras och det gör nog alla vid sådana fall. Iaf dom som jag kallar seriösa..

Lite skrämmande åsikter du har. Du säger att skälen är tillräckliga. Om det fanns skäl ska naturligtvis köparen få veta det. Om hon hade fått en ordentlig förklaring tror jag inte hon hade vänt sig hit.

Visst finns det olyckliga omständigheter som gör att man måste skilja fölet från mamman för tidigt. Det betyder inte att man flyttar föler från sin miljö som den är van vid förän 6 månaders ålder.

Jag blir glad när jag ser alla människor som reagerar på en sådan här sak. Det är viktigt att köpare ställer krav på oss uppfödare. Det finns allt för många oseriösa uppfödare som gärna levererar sina fölungar för tidigt för att det blir billigare så.

Köparen visste varför! Och tyckte det var ok!.. Men tydligen inte bakom ryggen på andra..

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: seahawk
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 524
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 197
Senast: lizzie
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka