Hur gör ni för att skydda skapet?

skorpannorpan

Trådstartare
Denna fråga finns säkert på flera andra ställen men jag är väl lite lat, antar jag. Min fråga gäller denna eviga sommarplåga, flygfäna. Hästen är vissa tider på dygnet täckt från top till tå med sina alienkläder och det skyddar ju de bitar som faktiskt täcker, men resten då? Mitt stora problem är skapet, hur gör ni? just nu smörjer så mkt helosan på det att flugorna mer eller mindra skulle drunkna om de landade på det, men jag vill ha ngt effektivare som skyddar längre. Stället de går på vimlar av de mest otäcka av varelser upp till 4 cm långa. hiskliga, blodsugande varelser som biter av så stora hål att det droppar blod från såren. Finns det något gammal bondkur där ute som avskräcker till och med dessa varelser? Snälla hjälp!!!

Evigt tacksam för tips och råd!!!!:bow:
/Caroline och Derby

Sv: Hur gör ni för att skydda skapet?

Jag smörjer med skillingarydssalva. Det använder jag även i öronen på den ena hästen. Hon blir totalt sönderbiten där annars.

Kleta på ett rejält lager tjärsalva.

Även om det smälter bort efter ett tag så sitter tjärlukten kvar och hästen blir mindra attraktiv att bita på. Salvan hjälper även de redan befintliga såren att läka.

Ja, jag gör som de två som redan svarat. Använder Skillingaryssalva.

Man kan också smörja med vaselin (men mest mot knott. De kommer helt enkelt inte igenom). Nackdeen är att svansen blir rätt äcklig.... :crazy:

Helosan eller skillingaryd (helst helosan) innan bromsen kommer. När bromsjävlarna kommer blir hästarna bitna blodiga trots Helosan, så då tar vi fram det tunga artilleriet...

Tar Plaster, sprayar i flera omgångar efter varandra så det blir ett rejält lager. Håller utan problem 12 h, och insektsjävlarna håller sig borta, dels av tjärlukten, och av själva 'filmen'/hinnan som blir.

Kräver dock hyfsat stabila hästar, då det dels är i aerosolflaska, känns förbenat kallt när det sprayas på och kan svida lite första skeunderna om det finns sår. (Lillponnyn fick premiärsprayningen idag, 2 år gammal. Kanonduktig, jag trodde han skulle få spunk, men stackarn bara hickade till och höll andan ;))

Även jag slår ett slag för skillingarydsalvan. Guds gåva till mig under sommaren:grin:

Har använt skillingaryd, superbra hästsalva, helsosan, så fet salva som möjligt är att rekommendera.

tar plaster har jag ju hemma,så det måste jag testa:bow:

Gör det! Var en slump jag testade, i ren desperation, jag provade typ ALLT jag kunde hitta hemma. Och fick (oväntad) jackpot med tar plastern. När jag provade första ggn var de helt sönderbitna och brukade komma in blodiga om skapet. Efter 12 h med tarplaster var skapet helt obitet.

VA BRA!!! använder plaster till såren och har stått några gånger med flaskan i handen och funderat på om det går att spruta eller om det för känsligt på skapet, men nu ska här sprejas!! Tack :bow:

Så lite så. Tänk dock på att inte använda det när det inte absolut behövs (dvs typ under bromssäsong), det är ju 50% etanol i det, så uttorkande. Och det som sviiider i sår med, så är skapet sårigt, akta du får en känga.

Och så hålla 'sprayavståndet', drivgasen är kylande utan bara sjutton, på rätt avstånd blir det 'lindrande svalka', men för nära isar det mer än bekvämt (testat på mig själv). För mig tillv säger att det kan ge kylskador om det sprayas på alldeles för nära avstånd.

Jag använder Skillingaryd-salvan. Jättebra salva som håller bromsar och alla andra flugfän borta från skapet.

Hej! Jag använder Bremsenbremsen, köper från Tyskland. Det är tjära i den och den fungerar bra för mitt känsliga fullblod, men optimalt är att stryka på 2 gånger om dagen (morgon och kväll) Hemsida: www.zedan.dk, de har även en spray som är ny för i år, för känsligare delar, som jag har använt till skapet.

Jag brukar beställa 5 liter Bremsenbremse varje sommar, och nu köpte jag även den lilla sprayflaskan 250 ml tror jag det var, men den är dryg. Jag gillar deras produkter. Jag har alltid skrivit på engelska till dem och det har fungerat.

Kräver dock hyfsat stabila hästar, då det dels är i aerosolflaska, känns förbenat kallt när det sprayas på och kan svida lite första skeunderna om det finns sår. (Lillponnyn fick premiärsprayningen idag, 2 år gammal. Kanonduktig, jag trodde han skulle få spunk, men stackarn bara hickade till och höll andan ;))

Inte som våran ena valack då. ;) Som biter den som håller i och springer och jagar iväg de andra när bra häst salvan svider på skapet!

Förståelig reaktion.

Men jag tycker själv att svarta Skillingarydsalvan är bäst.

Norrland

jag smörjer på probolja, men funderar på att använda ngn slags salva i stället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka