Hur gör ni för att behålla fokus?

lady_vip

Trådstartare
Jag debuterade i helgen i en enmeters klass och en 1.10 klass, vilket ändå gick hyffsat bra:D

Första klassen så blev det faktiskt omhoppning, men då hade jag redan glömt banan och fick alltså rida runt och leta nummerskyltar och missade alla mina tänkta vägar, tyvärr en rivning också.

Nästa klass var jag mer förberedd och hade pluggat banan ordentligt. Dock blev det ett helikopterskutt på tvåan (pga dålig väg) och jag tappar stigbygeln, i mina försök att ta den igen så lutar jag vikten åt fel håll och hästen bjuder på fel hinden. Jag får inte tag i stigbygeln, hästen missförstår mig och jag stannar för att ta stigbygeln igen. Kände inte att jag kunde hoppa en 1.10 oxer utan bjudning och stigbygel. Alltså ingen omhoppning...

Iaf, hur gör ni för att verkligen hålla huvudet kallt?? För att komma ihåg er plan och göra som ni ska?

För min del är det ju mycket rutin som fattas, rida kan jag och jag fick mycket beröm för att det så väldigt trevligt ut. Hästen kan hoppa och det är därför jag känner att jag måste ut och visa upp henne, men mina tävlingsnerver suger ju!

Några tips?

//E

Sv: Hur gör ni för att behålla fokus?

lite mental träning är alltid bra, boken "bäst till häst" har många bra tips för att klara av pressade sitationer

Bara genom att du ställer dig frågan så verkar du ha kommit en bit på vägen och kan arbeta med problemet. Som du själv nämner handlar tävlingsnerver mycket om rutin. Med mer erfarenhet minskar ofta pressen.
Ett tips jag själv fick en gång i tiden vara att hela tiden inne på tävlingsbanan bara fokusera på nästkommande hinder. Alltså sortera bort alla tankar som inte hör till det du just nu utför, inte tänka tillbaka på det som redan varit eller tänka för långt fram, "åhh vilket bra språng", "attans, nu rev vi", "sista hindret" "nu tittar alla" eller "gud så dåligt det känns". Det är då lätt att man tappar fokus på det man verkligen ska göra, exempelvis komma ihåg banan på ett avslappnat sätt.
Hoppas det kan vara till någon hjälp.

Jag lägger alltid focus på vad jag ska göra mellan hindren. Hinderna ska jag ju bara hoppa över! :idea: hi hi nej allvar! Jag tänker alltid ut min väg noga, var jag ska rida, hur många galoppsprång jag ska ha på en linje t ex. I den svängen måste jag ha mkt ytterskänkel...etc. Direkt i landningen börjar jag tänka på vad jag ska göra sen. Då avdrammatiserar man själva hoppningen och då brukar hästarna oftast hoppa mkt bättre. Om man tänker bort hinderna och tänker på ridningen mellan hinderna istället så är man hela tiden väl förberädd på nästa hinder egentligen! Hoppas du fattar hur jag menar! :rofl:
Men som du själv skrev, det är bara ut och tävla och skaffa dig den rutin du tycker att du saknar! Lycka till!:bump:

Det enda som kan vara lite problematiskt när man jobbar med ryttare i början av sina karriärer, är att det ibland kan vara svårt nog att minnas en hel bana med allt det innebär (stress, nervosiet, mm). Att då börja arbeta med hur man ska rida detaljerat mellan varje hinder blir lite överkurs och resulterar många gånger i att...just det..ryttaren glömmer banan. Det är viktiga synpunker som du har och det är självklart viktigt hur man riderbanan, med det kan vara bra att plocka in mer detaljer i ett senare skede när ryttaren är mer erfaren.

Det är, som du säkert märkte, viktigt att ha full koll på hur banan går.

Det är jättebra att träna mentalt, att tänka sig sin ritt i huvudet precis så som man vill att den ska vara - sedan går man in och rider precis så!
För mig är blicken jätteviktig, har jag den på rätt ställe (alltså dit jag vill) så brukar vi ta oss dit "vad som än händer" (ja, det finns ju undantag förstås men du förstår säkert vad jag menar...)

Det gäller att vara bestämd med att hålla sig till planen. Men samtidigt så måste man vara flexibel och kunna ändra på saker inne på banan, t.ex. om man har tänkt att ta en snäv omhoppningssväng, men så känner man när man väl kommit dit att det inte kommer att gå, ja då ändrar man sig i hyfsat god tid och rider den långa svängen istället.

Det blir lättare ju mer man tävlar! Och att hoppa långa och lite kluriga banor hemma på träning också bra!

Jo men det är ju det som gör att man kommer ihåg banan. är man inte så van att hoppa banan är det oftast lättare att tänka på enbart var man ska rida. Många nybörjare tänker för mycket på hindren och glömmer just därför banan. Om man tänker att man ska galoppera runt i ridhuset...och här ska jag svänga till höge, sen ska jag rakt fram sen var det en vänstersväng, snett igenom eller vad det nu kan vara. Det kan vara lättare att komma ihåg vilka vägar man ska rida om man lägger focus på det och inte lägger så mkt focus på hindren. Är vägarna "huvuduppgiften" är det mkt lättare att komma i håg var man ska rida.

Jag har själv haft samma problem för ett tag sen, red till och med fel på första hindret.:S Men men kan ju träna på banor hemma.. att någon annan ritar upp en bana åt dig. Och att vara jättenoga när man ska gå banan att verkligen tänka sin ritt, vilken väg, avstånd,vad som är viktigt att tänka på m.m. Och att verkligen trampar ned hälen(för att inte tappa sigbyglen :P) och hålla om med benen :P Hihi.. det var nog mitt tips:) hoppas det går bra i fortsättningen!:)

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 479
Senast: Ewelina02
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Nu vet jag ej om det här är rätt tråd att lägga detta, men verkade vara den mest passande! Jag går på ett ridgymnasium där jag tar hand...
Svar
4
· Visningar
1 920
Senast: mackan
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Aureola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur