Hur gör man?

Farre_

Trådstartare
Hej, undrar lite hur man ska göra när man löshoppar en häst?:smirk:

Skulle vara roligt med lite tips på hur ni gör.:idea:

P,s har aldrig gjort det..

Sv: Hur gör man?

Hej, undrar lite hur man ska göra när man löshoppar en häst?:smirk:

Skulle vara roligt med lite tips på hur ni gör.:idea:

P,s har aldrig gjort det..

jag har endast gjort det en gång, men jag o en kompis satt upp ett hinder sen hade vi staket på ena sidan och snöre p¨å andra sidan.
Sen sprang jag och mata på och hon stod o tog emot, men är det inhägnat så kan man nog vara ensam. fast kanske bra att vara två för säkerhets skull:D

vanligtvis så har man en lina/staket/hinder i form av staket/nerfällbara bommar i ridhuset, så man kan rama in hästen mot ena långsidan.

jag därimot bygger bara upp en eller flera hinder längst med långsidan sen får jag allt springa så inte hästen springer brevid (vilket han tycker är jätteskojj, bockar och ha sig när han lyckas:angel:)

ridhus är det bästa, en del har varit med om att hästen har hoppat hindret, sen även tagit staketet och hoppat över:crazy: viilket inte kan vara allt för kul.

jag har dock enbart en ridbana, men min är för korkad för att komma på det. andra har då krypigt under linan/staketet på ridbanan:rofl:

Själv får man ju då hoppa med hästen :crazy: Han tvärvägrar att hoppa om inte jag också visar lite engagemang :angel:

För övrigt gör jag också som de andra sagt. Staket på ena sidan, brevid hindret. på andra sidan hindret någon sorts "avdelare", typ avspärrningssnöre mellan några hinderstöd eller något så att det bildas som en "bana" där bara hindrets bredd får rum. Ja, du fatar säkert vad jag menar ;)

Sen får jag ju som sagt springa med hästen (löst). Har hänt en gång att jag lyckades löslongera runt honom över hindret men det var svårt, eftersom han inte tycker hoppning är någon höjdare riktigt :smirk:.
Jag är själv jämt så jag kan inte få hjälp av någon som lockar på hästen på andra sidan hindret, men det skulle underlätta om det fanns någon som kunde göra det. Så att vara 2 är ett hett tips ;)

även om du småhotar lite med pisken?
Vad är pisk? :angel:

Nämen, jag använder inte spö mer än förlängd arm vid löslongering. Jga har någongång snärtat mig själv för ljudet skull :crazy: men han har ignorerat det. Grundorsaken är att han inte tycker det är särskilt kul att hoppa. Kan han slippa så gör han det.
Men det kan va bra att träna på iallafall för när det väl kommer diken i skogen som måste passeras så vill jag gärna att vi kan hoppa över och inte kasta oss över ;)

Det är nog lite olika från person till person, och hur många medhjälpare man har.

När jag longerar så har jag alltid bara inhägnat på den halvan av padocken där hindret står. Vi har inte tillräckligt med snören för att få det atträcka runt om hela padocken (Plus att det blir så jobbigt :angel: )

Har antingen 1 hinder eller 1+hjälphinder beroende på hästen.

Sen tycker jag egentligen det är bäst om man är 3-4 styckensom löshoppar hästen men det brukar typ aldrig inträffa :p
Men iaf om man har möjlighet att vara flera st så står en med havrehink (om man väljer att ha det) och fångar hästen.
1 person leder och släpper hästen.
1 står bakom hindret och driver den över hindret.
Beroende på hur tidigt man släpper så kan det ibland behövas en som driver i svängen också.

I korta drag tycker jag det är det optimala sättet att löshoppa, speciellt om hästen är orutinerad el osäker.

Om du aldrig har löshoppat en häst, men funderar på att göra dfet så rekommenderar jag dig att ta hjälp från ngn kunnig människa som kan visa dig hur man gör, så inte hästen börjar stoppa eller liknande.
Står en person vid fel plats, driver för lite/fel osv kan man få hästen att börja stoppa eller få den osäker på hoppningen.

Vi brukar vara i ridhuset där vi har en ramp som vi vevar ned. Måste dock avgränsa det (hinderstöd och plastband) på ena kortsidan då rampen är för 20*40. sen har vi ett hjälphinder och en oxer som vi bygger upp beroende på hur hästen tar situationen (tränar ganska många unghästar) Vi är minst 3 personer som är piskförare. Två på långsidan mittemot hindren, som håller hästen mellan sig mellan vändorna. Sen en person på långsidan innan hindren. Ev. en efter hindren som driver hästen igenom hörnet efter hindren. Gäller att läsa hästen hela tiden så den inte känner sig pressad eller ängslig inför uppgiften. Lycka till!

Såhär såg det ut hos oss när hästarna löshoppade för några år sedan!
Vi använde oss av hinderstöd och plastband samt några personer som stod på olika ställen.

Lshoppninght05003.jpg

Jag hängnar in halva ridbanan. Från mitten av kortsidan till mitten av nästa, så att det blir en lagom bred "gång". I slutet står bommar eller annat snett och en människa med hink och kraftfoder. Ungefär vid mitten står en person med långpisk för att kunna driva om hästen tvekar, vill vända eller liknande. Första gången leder jag hästen och den får godis vid slutet. Nästa gång släpper jag hästen och den får gå eller springa igenom och stanna och få godis. (utan bommar eller hinder) Sen lägger jag ut bommar och låter hästen springa igenom/över. Nästa steg är att bygga upp en liten sax och låta hästen galoppera över. Jag släpper hästen en bit in i fållan och går sedan ner och hämtar den igen. Sen lägger jag upp en sax till så att det blir 2 studs. Om hästen är helt grön och hoppar detta utan problem slutar jag där. Är hästen van byggs det på i olika variationer.

Tycker att det är bättre att ha en fålla på halva med en oerfaren häst då det blir tydlig början och slut för den. Den får också godis och beröm efter varje gång och blir positiv till det hela.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 069
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka