Hur gör man?

A

Amica

Hur kommer man igång med ridning igen efter några års uppehåll.
Ni som har vart ifrån ridningen, hur har ni gjort?

Jag har viljan, men sen är det alltid något som tar emot. Jag längtar grymt efter att åka iväg på träningar. Har möjliget att hålla på med hästar dagligen. Visserligen inga som går att rida på förtillfället, men inom snar framtid.

Hur har ni gjort? Kom gärna med tips!
 
Sv: Hur gör man?

Ta ridlektioner, eller bli medryttare. En del ridklubbar har helgritter o liknande t ex "prova på ridning".:bump: Om du åker i väg och rider en uteritt en helg, så kanske du blir så sugen, att du inte kan låta bli att anmäla dej till ridlektioner!!
 
Sv: Hur gör man?

Hur kommer man igång med ridning igen efter några års uppehåll.
Ni som har vart ifrån ridningen, hur har ni gjort?

Jag har viljan, men sen är det alltid något som tar emot. Jag längtar grymt efter att åka iväg på träningar. Har möjliget att hålla på med hästar dagligen. Visserligen inga som går att rida på förtillfället, men inom snar framtid.

Hur har ni gjort? Kom gärna med tips!

Tja, jag blev med häst :love: ........long story.......:smirk: nu skrittar jag lite lätt på honom och upptäcker hur mycket som har försvunnit av sits o dyl, så nu ska jag ta ridlektioner. Känner mig enormt motiverad för att det är liksom för hästens skull oxå, inte bara min.

Du skriver att du har möjlighet att "hålla på" - det gör nog susen, att hålla på får en att vilja hoppa upp! Kanske du kan hitta en häst att hålla på med som du kan sitta upp på ibland?

Men vill du tillräckligt? Jag brukar tycka att det man verkligen vill, det gör man, men det som man egentligen innerst inne inte vill, det hittar man alltid en anledning att inte göra.
 
Sv: Hur gör man?

Jag har också länge velat ta upp ridningen, fast haft svårt att komma igång. I mitt fall beror det mest på att jag bodde mitt i Stockholm och hade svårt att bestämma mig för vilken ridskola jag skulle börja på... alla som verkade riktigt bra låg långt utanför stan.

Dessutom har jag aldrig trivts riktigt på ridskolor och eftersom jag är lite hästrädd känns det motigt när man hela tiden konfronteras med nya, okända hästar – som ibland lägger öronen bakåt och vänder rumpan åt en när man kommer in och ska försöka sadla dem...

Nu bor jag halvt om halvt på landet och här har jag fått kontakt med en dressyrtränare som låter mig rida en häst i hennes stall. Jag lånar alltså häst enbart för privatlektioner och det passar mig just nu helt perfekt. Dessutom är det kanske halva priset mot en privatlektion i Stockholm.

På det här viset får jag lära mig rida från grunden, och dessa tillfällen har blivit något av det viktigaste i livet för mig. Dels för att jag utvecklas så enormt, och dels för att jag har blivit så otroligt förtjust i hästen som jag rider. Rädslan är helt försvunnen. Jag har ridit i 5-6 år på ridskola när jag var yngre, men det känns som att börja om från början. Framför allt är det så vansinnigt roligt, jobbigt, frustrerande och underbart om vartannat.

Jag skulle aldrig ha hittat den här motivationen utan tränare. Min plan är att fortsätta rida för min tränare i ett par år och sedan skaffa egen häst, helst en välutbildad lite äldre dressyrhäst som jag kan fortsätta lära mig av.

Mitt tips är alltså att hitta en tränare så att du utvecklas inom ridningen.
 
Sv: Hur gör man?

Jag har också länge velat ta upp ridningen, fast haft svårt att komma igång. I mitt fall beror det mest på att jag bodde mitt i Stockholm och hade svårt att bestämma mig för vilken ridskola jag skulle börja på... alla som verkade riktigt bra låg långt utanför stan.

Dessutom har jag aldrig trivts riktigt på ridskolor och eftersom jag är lite hästrädd känns det motigt när man hela tiden konfronteras med nya, okända hästar – som ibland lägger öronen bakåt och vänder rumpan åt en när man kommer in och ska försöka sadla dem...

Nu bor jag halvt om halvt på landet och här har jag fått kontakt med en dressyrtränare som låter mig rida en häst i hennes stall. Jag lånar alltså häst enbart för privatlektioner och det passar mig just nu helt perfekt. Dessutom är det kanske halva priset mot en privatlektion i Stockholm.

På det här viset får jag lära mig rida från grunden, och dessa tillfällen har blivit något av det viktigaste i livet för mig. Dels för att jag utvecklas så enormt, och dels för att jag har blivit så otroligt förtjust i hästen som jag rider. Rädslan är helt försvunnen. Jag har ridit i 5-6 år på ridskola när jag var yngre, men det känns som att börja om från början. Framför allt är det så vansinnigt roligt, jobbigt, frustrerande och underbart om vartannat.

Jag skulle aldrig ha hittat den här motivationen utan tränare. Min plan är att fortsätta rida för min tränare i ett par år och sedan skaffa egen häst, helst en välutbildad lite äldre dressyrhäst som jag kan fortsätta lära mig av.

Mitt tips är alltså att hitta en tränare så att du utvecklas inom ridningen.

Det var en riktigt kul historia!! :banana:
 
Sv: Hur gör man?

Börja på ridskola och ta lektioner, det är alltid nyttigt så att du får upp motivationen.
Sök i annonser efter folk som söker medryttare, så kanske du kan börja hjälpa någon med deras häst/ar ett par gånger i veckan. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 731
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp