Hur gör man?

aprilmaj

Trådstartare
Jag har nyligen tagit emot två ljuvliga vuxna katthonor från katthemmet. Känner dem alltså inte jätteväl än. Katterna, som nog inte haft det så bra, är systrar och har alltid bott tillsammans (såvitt jag vet).

Nu till min fråga:
Den ena katten jagar bort den andra från sängen på kvällen. Den bortjagade försöker nu inte längre att komma till sängen, utan sover i ett annat rum.

Kan jag göra något? Vad i så fall? Jag vill ju gärna att båda ska få sova i sängen.
 
Sv: Hur gör man?

Detta är antagligen inget problem för katterna. Jag har ofta haft mer än en katt och det är väldigt ovanligt att de sovit på samma plats.

Så jag tror att ju mindre du gör för att tvinga ihop dem desto bättre. Risken med att försöka tvinga ihop dem mot deras vilja är att man startar en konflikt som inte finns från början. Nu är väl läget så att den ena honan är lite starkare och antagligen vet ju båda katterna om det och kan leva med det.


Du får se det positiva i situationen. Med en katt i sängen behöver du inte tvätta sängkläderna lika ofta som med två ;)
 
Sv: Hur gör man?

Så länge katterna inte slåss skulle jag inte försöka meka med deras revirhävdande, det kan göra mer skada än nytta. Det man som ägare till flera katter måste göra är att se till att båda har stora revir, så att de inte behöver skava mot varann mer än nödvändigt.
 
Sv: Hur gör man?

Säger som de andra, slåss de inte skulle jag låta det vara som det är. Det är inte alls säkert att katterna tycker det är lika mysigt att mysa tillsammans som du gör. Däremot kan du försöka ge den bortjagade katt uppmärksamhet vid andra tillfällen.

Genom att sedan kontinuerligt se till att de inte behöver konkurrera om resurser (matplatser, vattenskålar, viloplatser, leksaker osv.) och aktivera dem ökar du välmåendet, minskar risken för konflikter och stärker relationen mellan dig och katterna.
 
Sv: Hur gör man?

Tack för alla svar! Jo, jag får acceptera att bara ha en katt i sängen. Har tyckt synd om den bortjagade, men det är nog så som flera av er skrivit att för dem är det naturligt. Den bortjagade lägger sig i vardagsrummet på någon av sofforna där, så hon har det inte så pjåkigt heller.

Förresten, det är bara när jag ligger i sängen som det händer. Annars kan de ligga bredvid varandra. De tvättar varandra, leker och sover ihop.

De har stora ytor att röra sig på, mängder av leksaker och lektid med mig och så får de vara utomhus. Så jag tror att de är både tillräckligt aktiverade och har tillräckligt med utrymme.

Jag har ju haft katter förut men hunnit glömma hur kul det är. Vilken underhållning! Bättre än allt på tv!
 
Sv: Hur gör man?

Vad kul att du har fått nya härliga familjemedlemmar! :)

Precis som de andra skulle jag inte bry mig om att göra något åt saken så länge de inte bråkar. Mina två brukade turas om att ligga på sängen och gosa med oss, när den ena kom så gick den andra.
 
Sv: Hur gör man?

Uppdatering:
Igår kväll hoppade den bortjagade upp i sängen. Det blev en liten brottningsmatch med den dominanta katten. Men sedan stannade den bortjagade kvar. Båda sov i sängen men på varsin sida om mig.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
554
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 270
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 593
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp