D
Dressyrbrud
Ska snart ut och tävla dressyr för första gången, och då undrar jag, hur gör man när man ska starta? Alltså, jag förstår att domaren visslar eller ropar, men ska man rida rakt in och börja på en gång, eller ska man rida in, rida något varv så att hästen får 'titta' av sig och sen starta?
Jag har följt med min kompis på väldigt många nationella dressyrer, där ekipaget rider in och rider runt en liten stund och sen blåser domaren i sin visselpipa eller ropar. Men hur är det på lokal tävling? Hittar ingenting om detta, någonstans . Jag har en väldigt nervig och tittig ponny, så det skulle ju vara super om han fick komma in och checka läget innan vi startar..
Någon kunnig som vet?
/Dressyrtokig
Jag har följt med min kompis på väldigt många nationella dressyrer, där ekipaget rider in och rider runt en liten stund och sen blåser domaren i sin visselpipa eller ropar. Men hur är det på lokal tävling? Hittar ingenting om detta, någonstans . Jag har en väldigt nervig och tittig ponny, så det skulle ju vara super om han fick komma in och checka läget innan vi startar..
Någon kunnig som vet?
/Dressyrtokig