Hur gör man?

D

Dressyrbrud

Ska snart ut och tävla dressyr för första gången, och då undrar jag, hur gör man när man ska starta? Alltså, jag förstår att domaren visslar eller ropar, men ska man rida rakt in och börja på en gång, eller ska man rida in, rida något varv så att hästen får 'titta' av sig och sen starta?
Jag har följt med min kompis på väldigt många nationella dressyrer, där ekipaget rider in och rider runt en liten stund och sen blåser domaren i sin visselpipa eller ropar. Men hur är det på lokal tävling? Hittar ingenting om detta, någonstans :confused:. Jag har en väldigt nervig och tittig ponny, så det skulle ju vara super om han fick komma in och checka läget innan vi startar.. :grin:
Någon kunnig som vet?
/Dressyrtokig

Sv: Hur gör man?

Dom lokala jag har varit på så får man komma in i ridhuset och då sitter domaren oftast och skriver, rider då runt där inne tills domaren säger, varsågod och rid! då börjar man.
Men det kanske är olika på olika ställen.

Det är olika från gång till gång tycker jag, men det är ju bara till att höra med ringmastern. Det brukar de ha koll på.

KL

Vill också prova lite dressyr framöver men hur vet man vilket program man ska rida, tex på L:C1 :o Ganska pinsam fråga men det blir ju problem om man inte vet hur man ska rida :P

och vilket program som gäller i resp. tävling står i propositionen (stavas?) till tävlingen.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 624
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka