Hur gör man salt-sockerlösning?

Fiffi1

Trådstartare
Min katt som är över 1 år vill inte ha någon mat och dricker inte själv. Hon verkar inte direkt sjuk, tvättar sig osv men sover mycket.
Ska ringa vet. i morgon men måste ha i henne vätska ikväll.

Hon har varit ute mycket, suttit i vedbon under längre stunder för hon tycker inte om främmande och över nyår och trettondagen har vi haft folk här, vi har då fått gå ut och hämta henne. Kan hon ha blivit så kall så att hon fått typ någon infektion.
Vad jag kan känna och se så har hon inte feber utan är mer loj, har inte bajat på ett dygn och inte kissat på hela dagen.

Har gett henne lite vatten med en "spruta" och hon sväljer det, kollat tänder och ingen infektion i munnen, slickar sig om munnen när jag försöker mata henne men vill inte äta.

Sv: Hur gör man salt-sockerlösning?

Här är ett recept:

1 liter vatten
8-10 teskedar strösocker
1 tsk salt

Man brukar ge det till barn med diarré, men torde vara detsamma för katt.

Hoppas det ordnar sig med din kisse.

Tack.
Jag har precis stått på trappstolen vid deras katträd där hon ligger på översta hyllan och fick i henne ca en ml sockervatten och kanske 1/4 tsk kattmat. Hon ville inte äta ur skålen men slickade på skeden.

Då är hennes allmäntillstånd inte såå illa, om hon i alla fall ville slicka lite :) Du kan väl skriva mer imorgon, om hur det gick hos vetten?

Tror inte det är så noga med maten, men tycker du ska försöka få i henne mer vätska.

När jag tvingar i vätska har jag en liten spruta man kan få på apoteket, som rymmer 10 ml. Har du nån sån? Inte så svårt att få i dem om man tar det lite nätt och gör paus mellan varje.

Det är en sån spruta jag har, en sån man får till barnen.
Var dit och visade henne koppen med vatten och nu drack och lite själv. Hon tyckte nog det var bäst så eftersom jag ändå tvingade henne. Sen slickade hon lite mer på skeden, jag satte mig framför TV:n då kom hon ner, då bar jag henne till matskålen i köket och då slickade hon på maten själv.... Inte mycket men lite lite.
Hon är otroligt känslig, lägger sig lite ensam när hon mår dåligt och ligger där tills hon mår bättre. Tycker nästan hon reagerade som när hon fick första vaccinationen, blev urdålig och fick ont. Nästa vacc. fick hon "levande" vaccin och blev inte lika dålig.

Hoppas verkligen hon kommer igång nu och blir som vanligt, tyvärr jobbar jag i morgon och hon är en riktig matteälskare, åt eller drack ingenting från husse och det är han som är hemma i morgon.

Tack för hjälpen, det känns bra när man är orolig.

Druvsocker är bättre ist för vanlig socker, eller honung om man inte har.
Speciellt som katter är rätt dåliga på att bryta ner kolhydrater.

Den officiella doseringen är 1-2 matskedar druvsocker,
men det blir nog ungefär lika mycket som 8 teskedar.

Alltså
1liter
1-2 matskedar druvsocker
1tesked koksalt. Används det längre tid, ta gärna Jozos gröna mineralsalt...

Den vätskelösningen ÄR mycket värdefull, såväl för katter som för sjuka febriga och kräkiga barn...

Sotis skrev:
Tror inte det är så noga med maten, men tycker du ska försöka få i henne mer vätska.

Nu verkar det ju inte vara någon akut fara här, men mat ÄR superviktigt för katter. 24 h svält är ok, men matvägrar de längre ökar risken för allvarliga problem direkt. En katt som är van att äta varje dag kan skadas allvarligt av några dagars total matvägran, därför ska man tvångsmata dem om de inte vill äta själva (och man inte misstänker totalstopp i mage/tarm, för då ska man till vet så fort bilen går)

Du har helt rätt, jag skulle ha skrivit "i detta fall och just ikväll" eller nån sånt. Men kissen verkade inte sååå dålig och skulle ju till vetten dagen efter...

Hoppas vi får veta hur det gick :)

Ja maten var väldigt viktig för katten, en hund kunde vara utan mat en vecka utan att det var katastrof men som sagt talade vetten om att en katt inte skulle vara utan mer än ett dygn för magsyran var så stark att man behövde bota den också.
De hittade inget fel på katten, ingen feber, kändes bra i magen, såg ut att hänga med och inge kräkningar eller diarre men var uttorkad. Första steget var dropp, sedan fick jag specialfoder som jag ska tvångsmata henne med ska snart börja med det. Blir hon inte bättre tills fredag skulle jag höra av mig igen och då var det väl blodprov mm, hittade man inget på det var röngten steget efter det.
Hoppas det går över med tvångsmatningen annars blir det väl dyrt utan försäkring. Vetten hittade blåsljud på hjärtat också men inget hon skulle lida av nu och kanske inte senare heller. Hade en hund med blåsljud och han blev 13 år.
Undra om det kan vara men från när hon blev född. Föddes ute och bodde under en altan 10 första veckorna därav hon är så skygg. Tror det blev för mycket för henne med främmande så ofta och att hon var ute mycket mer än vanligt, vågade inte gå in själv man fick bära in henne och så fort dörren öppnades så pös hon ut. Men frågan är ju varför hon började matvägra. Ändrane rutiner? Hon är väldigt känslig som sagt men det var väl ändå att ta i med matvägran

Får hoppas kissen piggar på sig av denna enkla behandling :)

Kan inte svara på varför hon matstrejkar, men kanske kan ha att göra med hon är känslig? Mina kissar har bara matvägrat när de varit sjuka eller inte gillat maten...

Finns andra här som har stor erfarenhet av förvildade katter och hur de brukar bli, så du kan säkert få bra råd av dem :)

Men kan ju vara så enkelt att hon ätit nåt olämpligt ute? :confused:

Har också haft en katt med hjärtfel. Han höll på att dö vid kastreringen, tålde inte sövningen.

Vetten sa han skulle bli max 6 år gammal och måste bli innekatt, eftersom han var för svag vara ute. Samt att han snart skulle bli sämre och då få digitalis. Det hördes biljud på lungorna och kraftigt blåsljud på hjärtat.

Men när några år hade gått, tog jag honom till vetten igen. Han blev ju bättre och bättre, inte sämre och sämre. Visade sig hjärtat på något vis läkt! Hördes lite på lungorna och lite dovt ljud, men inget blåsljud :bump: :) :bump:

Blev inte helt frisk men näst intill, han blev trött av att gå långa sträckor men följde ändå gärna med på promenad. :)

Så han fick bli utekatt och levde ett gott liv till 12 års ålder, då han blev ihjälbiten av en lo :cry: Ett litet sidospår apropå blåsljud...

Kanske blir blåsljudet bättre när kissen bli piggare?

Mmm hoppas hon blir bättre nu. Tror inte hon ätit något ute, hon har aldrig försökt ätit råtta eller fågel:smirk: när de andra två katterna fångat och tagit hem. Hon har nöjt sig med att jaga malar och leka med myror i gräsmattan, helt säker kan jag ju inte vara men inte ens när mellankatten plockade in en fågel i huset (död) så ville hon inte ha den bara leka lite.
Hon har bara ätit Mjau burkfoder sen hon kom och fått torrisar som godis.
Hon blev även jättedålig efter kastreringen såg ut som hon blivit mörbultad och tittade på mig med stora sorgsna ögon som hon funderade på hur jag kunnat gjort så mot henne. Mellankatten var det i stort sett full fart på när vi kom hem åt, lekte och hoppade mm. Vi fick mata lillkatten då också.

Vad bra att få höra om din katt som fick leva så pass länge ändå men hjärtfelet. Maja är bara 1 år och 5 månader och har väl många år kvar får vi hoppas.
Hon är uppe och går lite i alla fall, har väl fått i henne en halv miniburk. Hon tycker inte om tvångsmatningen men protesterar inte så mycket. Hon orkar väl inte kämpa emot, lite svag + att vi var till vetten och träffade okända människor. Hon fick ju ganska mycket dropp och jag hoppas att hitta både det ena och det andra i lådan i morgonbitti. Dags att trycka i henne lite mer mat...

Hej!

Hur går det med kissen? Nej, veterinärbesök, behandlingar, tvångsmatning är jobbigt även för matte :crazy: Även om jag vet att det är för kattens bästa man gör det och katten kanske nånstans förstår det, brukar jag känna mig illa till mods av att tvinga min käraste kissevän :cry:
Allra tuffast är kastrering och avlivning, då man ju inte alls kan veta vad katten själv skulle välja egentligen...

Låter som du har en bra vette, som inte drar igång en massa jobbiga undersökningar på stört, utan tar det lite lugnt. Även om din kisse är känslig, är ju katter livskraftiga och många sjukdomar självläker med lite understöd som dropp och tvångsmatning.

Min kisse med hjärtfelet föddes 1983 och då kände man inte till så mycket om katters hjärtfel. Undrar vad det kan ha varit, eftersom det delvis självläkte...

Det går bra.
I morse åt hon själv från skeden, behövde inte trycka i henne med sprutan. Sedan åt hon lite själv från fatet också, och drack lite vatten själv.
När jag ringde hem (sitter på jobbet) för någon timme sen hade hon ätit lite till. Det var kiss i lådan i morse men det kan ju även vara mellankatten, hon är också inne på nätterna.

Tror nästan att hon var utan mat för länge och sedan fick ont i magen av magsyra så hon inte ville äta.
Hoppas hon är jättepigg på eftermiddagen och har börjat leka igen när jag kommer hem.

Skönt att det blivit bättre. Maja behövde inte lång tvångsmatning innan hon började äta själv igen, det är ju just den här gränsen av trötthet och obehag man måste tvinga dem över.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 597
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 729
Senast: mackan
·
Katthälsa Jag har en ljuvlig katthane (alla mina katter är visserligen ljuvliga...) sedan åtta eller så, år tillbaka. Det har hänt att han har...
Svar
13
· Visningar
1 445
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama