Hur gör man nu? *kanske vårdnadsfråga*

Elinoor

Trådstartare
Grabben kom till mig idag - vi har gemensam vårdnad jag och exet - grabben bor här varannan vecka och nu är det alltså vår tur.

Kommunikationen mellan mig och exet har gått upp och ner, funkar bäst när man kommunicerar så lite som möjligt - varför jag försöker hålla det på den nivån.

Nu är grejen så här: Vi (jag o sambon) köpte i våras moped till sonen. Mopeden skulle försäkras och betalas via autogiro, vilket vi skickade in ansökan på. All post rörande "vår" mopedförsäkring skulle komma till oss. Sonen är skriven hos exet. F-bolaget har vid två tillfällen per telefon bedyrat att all post skulle komma till oss, och inte till folkbokföringsadressen. Men - idag hade sonen med sig en bibba post från f-bolaget med första datum 12 juli :o där de anger att autogiroansökan inte gått igenom. Posten har alltså gått till exet lik förbannat... och legat där i två månader innan han behagade vidarebefordra den.

Exet är snudd på en hoarder så han har säkert tappat bort papprena i röran... det som gör mig mest orolig är vad mer jag missar??

Försäkringsbolaget går säkert att prata med - igen - men jag skulle vilja att sonen skrev hos mig istället. Tyvärr går det inte att åstadkomma utan att exet godkänner det - och det kommer han inte att göra. Hur gör man? Är vårdnadstvist enda utvägen? Eller ska jag hålla ut - sonen är snart 16...

Sv: Hur gör man nu? *kanske vårdnadsfråga*

Han är ändå 16 ! Kan han inte ansvara själv för den post som kommer till f-bokföringsadressen ?

Good point och ska ta det med honom.

Men posten måste så klart NÅ sonen för att han ska ansvara för den. Och det är förstås inte så lätt veckorna han är hos mig. Och som sagt, pappan är en hoarder... Sonen har uttalat sin rädsla för att hans läxpapper försvinner om han lägger dem på pappans köksbord.

Senast ändrad:

Jag hade inte gått igenom en vårdnadstvist för ett par år i alla fall, för en vårdnadstvist kommer att ta ett par år och då är sonen redan myndig och ingen har vårdnad längre.

Prata med försäkringsbolaget!! Och skolan. All post skall komma till er.

Varför tror du inte att ditt ex skulle gå med på att sonen skrivs hos er? Det har ju ingenting med varken vårdnad eller umgängesrätt att göra.

Beskedet jag alltid får är att "all post går till f-bokföringsadressen" men jag kanske behöver bli lite mer rabiat när jag pratar med skola o f-bolag :devil:

Vårdnadstvist - nä du har nog rätt... enklare att försöka stå ut :crazy:

Frågan är varför exet skulle gå med på att sonen skrivs hos oss? Han sätter käppar i hjulet överallt där han kan så snart jag vill något.

Men om det skulle vara så att sonen själv ville skriva sig hos dig då..? Han är ju inget litet barn direkt.

Men om det skulle vara så att sonen själv ville skriva sig hos dig då..? Han är ju inget litet barn direkt.

Sonen är diplomatisk mellan oss (mig o exet) och avgudar sin far. Vill inte utsätta honom för att behöva argumentera för det gentemot fadern. Juridiskt sett ska ändå båda vårdnadshavarna vara överens. (Såvida det inte finns kryphål jag inte känner till)

Mitt råd är att undvika en vårdnadstvist. Det är så kort tid kvar till dess sonen blir myndig. Dessutom sätter du honom i en svår sits. Så stora barn har mycket att säga till om när det gäller vårdnad och boende. Om det blir tvist kommer han att bli tvungen att svara på hur han vill ha det. Och det kan ju vara väldigt jobbigt för honom. Bättre i så fall att han försöker prata lite med sin pappa om posten. Det är ju inte i någons intresse att försäkringen inte blir betald i tid. De veckor han är hos pappa kan han ju själv hålla koll. När det gäller veckor då han inte är där kanske han och pappan kan komma överens om att all post till sonen ska läggas på hans säng eller något? Är det helt orealistiskt att sambon skulle kunna leva upp till det?

När det gäller veckor då han inte är där kanske han och pappan kan komma överens om att all post till sonen ska läggas på hans säng eller något? Är det helt orealistiskt att sambon skulle kunna leva upp till det?

Förmodar att du menar exet :) Pratade just med sonen, som själv kom med det förslaget att han skulle be pappa lägga posten på hans rum. Nä det är nog inte orealistiskt. Och definitivt enklare än att dra igång en tvist! Tror inte heller pappan medvetet försöker förstöra - bara så otrooligt nonchalant!

Har man fyllt 16 år kan man själv välja hos vilken förälder man ska vara folkbokförd, d v s det räcker med att han själv skriver under flyttanmälan.

En vårdnadstvist är meningslös när han är så gammal, det kostar bara en massa pengar och hinner kanske inte ens upp i domstol innan sonen är myndig.

Om det trots allt inte funkar att pappan lägger sonens post i hans rum så kanske ni kan begära tillfällig eftersändning av posten de veckorna sonen är hos er?

Eller eftersända all sonens post till en postbox.

Hej.

Sonen kan anmäla "särskild postadress". Det kan man göra på Adressändring.se

Då är han skriven hos sin far men får posten hem till dig.

/NiNi

Vad är en hoarder?

En person som har svårt att slänga saker... även det som kanske inte är värt att spara på som tex tändstickor som man använt. Min far har varit auktionist och sett det mesta men rekordet var nog när de fick ta hand om ett dödsbo. Mannen hade inte slängt NÅGONTING på många år och det fanns bla tändsticksaskar fulla med brända tändstickor :eek:

Varför tror du inte att ditt ex skulle gå med på att sonen skrivs hos er? Det har ju ingenting med varken vårdnad eller umgängesrätt att göra.

Bara en teori - påverkar det inte eventuellt bostadsbidrag? Jag har ingen koll på reglerna även om jag själv har mina tjejer skrivna hos mig och uppbär bostadsbidrag - vilket utgår från att jag har tjejerna skrivna hos mig. Jag vet inte vad skillnaden skulle vaa om de var skrivna hos pappan, vi har ju 'gemensam vådnad'. Och pappan i det här fallet kanske inte har bostadsbidrag ens, men som sagt - en teori om det kan vara ett hinder.

Bara en teori - påverkar det inte eventuellt bostadsbidrag?

Nej det gör det inte, om jag förstått rätt så har båda vårdnadshavarna rätt att söka bostadsbidrag - förutsatt att barnet delvis bor hos v-havaren. (Ingen av oss har nånonsin kvalificerat sig för bidrag heller)

Nu spekulerar jag, men jag känner ändå karln... Anledningen till att han vill ha sonen skriven där är att behålla en liten gnutta makt, möjlighet till kontroll och manipulation. Exet bor kvar i vår tidigare gemensamma bostad, där sonen växte upp. Han önskade när jag flyttade att sonen skulle "slippa byta" adress, för det var lugnast för sonen. Och jag ville ha så lite bråk som möjligt så jag gjorde ingen grej av det då... Eftersom det enda det i praktiken innebar (då iaf) är att all post går dit först. Och är det något som den karln är bra på, så är det att bråka!

Senast ändrad:

Har man fyllt 16 år kan man själv välja hos vilken förälder man ska vara folkbokförd, d v s det räcker med att han själv skriver under flyttanmälan.

En vårdnadstvist är meningslös när han är så gammal, det kostar bara en massa pengar och hinner kanske inte ens upp i domstol innan sonen är myndig.

Okej, Jag trodde det var vid 18, men då är det inte så långt kvar då :-)

Fast jag tror vi testar först med att pappan lägger posten i hans rum. Sonen är troligen rädd för att stöta sig med fadern så det blir nog svårt att få honom att vilja skriva över sig ändå.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka